حوادث

توقف آموزش میراث فرهنگی به نیروهای مسلح و انتظامی

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبهم و غیرقابل دسترس خواند و تشکیل شورای عالی میراث فرهنگی را به تأخیر انداخت.

به گزارش دوران خبر، سید احمد محیط طباطبایی در حاشیه اعلام برنامه های موزه ها و میراث فرهنگی جهان در دفتر ایکوم (خانه پروین اعتصامی) درباره قانون جامع نحوه معرفی عزت الله ضرغامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشسته بود. Heritage and Circuit در گذشته می گفتند ساعت ها و روزها می گفتند روی این قانون کار می کنند.

وی افزود: البته گفته می شود این قانون در ادامه فعالیت های گذشته است. در هر مورد، با وجود موانعی که به سختی می‌توانیم تصور کنیم، آن را تصرف کرده‌ایم.» باید دید امروز هنوز چه قوانین و مقرراتی اجرا می شود و آیا این مجموعه ها منعکس کننده نیازهای میراث فرهنگی نیستند و در غیر این صورت باید میدان را خالی بگذاریم.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان می کند: برای بررسی قوانین باید مروری بر گذشته تا امروز داشته باشیم، یعنی سال نهم که قانون آثار باستانی تا دهم و ششم نوشته شد و بعد از انقلاب که قانون تشکیل قانون تشکیل شد. سازمان میراث فرهنگی نوشته شد.فرهنگی یا همان اساسنامه یک سازمان میراث فرهنگی مصوب مجلس عوام. قانون اساسی و قانون این سازمان در واقع یکی و لایحه مجلس سوم بود. همزمان موضوع ادغام این سازمان با احیای میراث فرهنگی نیز در حال بررسی است.

وی افزود: اتفاقا یکی از اعضای قانون ادغام دو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را تشریح می کند که بر اساس قانون میراث فرهنگی و حفظ آن، ادغام انجام شده و قانون در قانون قبلی ادغام حفظ نشده است. و تغییر نمی کند.” حداقل اینکه اساس و میراث فرهنگی گذشته چیست؟»

محیط طبیتبایی با طرح این سوال که آیا قانون جدید تغییر می کند یا به دنبال تغییر چیزی نسبت به قانون قبلی است و در ادامه می گوید: البته اگر قانون را اضافه و تغییر دهید قابل قبول است اما حذف قانون قبلی. نوعی تهدید است.”

رئیس ایکوم ایران تصریح کرد: مسئولان وزارت فرهنگ، میراث، گردشگری و صنایع دستی با نظر کارشناسان این قانون را ارائه می کنند اما در واقع از زاویه گروه (ایکوم) که آنها را برای ملاقات رسمی تعیین کرده ایم. ملاقات و درخواست مذاکره در این زمینه از وزیر شنیده ایم که بعد از گذشت چند ماه هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. البته ما میراث فرهنگی را با کمک جلسات داریم. ما هم می خواهیم پیغمبر این شریعت را به دست خودش بگیرد که هنوز مورد توافق نیست. مطمئناً تا زمانی که این قانون را رعایت و بررسی نکنیم نمی توانیم از دید کارشناسی به آن نگاه کنیم، اما این مشکل ایجاد می کند و به جای اشاره به یک اقدام مثبت، ممکن است تبدیل به یک اقدام شود. مانع با این حال امیدواریم این قانون مورد قبول همه کارشناسان قرار گیرد و نباید عجله کرد.

توقف آموزش میراث فرهنگی به نیروهای مسلح و اداری

این پژوهشگر تاریخ و میراث فرهنگی گفت: از نظر من برخی از قانون اساسی و قوانین اجرایی نشده و مشکل از این قانون است. مثلاً در حوزه موزه ها و میراث فرهنگی دو آیینه داریم. قانون اساسی عنوان اموال فرهنگی، تاریخی و هنری دولت و عام و قانون اساسی دارایی صاحبان و صاحبان اموال فرهنگی و تاریخی است. قانون اساسی یک اموال دولتی و عمومی است؛ برای برخی از رویه هایی که می دانم هنوز نوشته نشده یا برخی از آنها به طور کامل اجرا نشده است، باید نوشته شود.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی دوم که همزمان با ادغام میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شد، قرار بود این سازمان یک اموال فرهنگی کل باشد. هدف از مدیریت اموال فرهنگی، مدیریت واقعی اموال فرهنگی مورد بررسی، که میراث فرهنگی مورد بررسی است، نیست. این یک سازمان همه کاره است. تشکیل کل اموال فرهنگی به منظور ثبت و مصادره کلیه اموال عمومی تحت نظارت مؤسسه و نگهداری اموال به گونه ای بوده است که نوع اشتغال زایی فارغ التحصیلان باستان شناسی باشد. چون هر پنج هزار چیز باید امانت داشته باشد و این فرد از بین باستان شناسان انتخاب شود. از این منظر این قانون بر میراث فرهنگی قدرت می افزاید و همه نهادها و دستگاه ها اعم از وزارت دادگستری، امور خارجه و غیره که دارایی های فرهنگی دارند و تعدادشان کم نیست باید به یک اندازه پاسخ دهند. تپانچه هایی که میرزا رضا کرمانی با نصرالدین دارد، شاه کشته می شود، کجا و در چه شرایطی از او مراقبت می شود؟ اسناد باستانی را در دادگاه ها می گیرند، اگر حادثه و دادگاه تاریخی باشد، این اسناد بسیار مهم است و میراث فرهنگی کشور به رسمیت شناخته می شود.

محیط دارویی افزود: تعداد زیادی کار در موسسات و دستگاه ها وجود دارد. در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور انواع میراث تاریخی، هنری و فرهنگی وجود دارد. وزارت امور خارجه 5000 سند و نقشه دارد. این یک منشور کلی است، یعنی بقاع موجود در اماکن مذهبی نیز زیر نظر اوقاف و شهروندان است.

وی گفت: تشکیل این ارگان و عدم اجرای این قانون اساسی، قدرت استیفای حق میراث فرهنگی در حوزه نظارت و پیگیری است. در نتیجه، غیر معمول نیست که یک قانون جدید مستلزم اجرای قوانین اساسی موجود باشد. در نتیجه، تعدادی موزه خصوصی در سال 2000 به تصویب رسید که منجر به تشکیل موزه های خصوصی بیشتری شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شورای عالی میراث فرهنگی با حضور رئیس جمهور تشکیل شد و مصوبات باید اجرایی شود، گفت: نزدیک به 6 سال از تشکیل شورای عالی میراث فرهنگی می گذرد. در واقع ما ابزار قانونی داریم و از آن استفاده نمی کنیم.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: بر اساس کنوانسیون که ایران عضو آن است، در زمان صلح، مسئولین میراث فرهنگی هر کشور باید توسط نیروهای مسلح و نیروهایی که در زمان جنگ و شورش در معرض تهدید هستند، آموزش ببینند. ” این دوره آموزشی 5 سال به طول انجامید، اما پس از آن آموزش برای نیروهای مسلح، سپاه، نیروهای اداری و حتی وزارت امور خارجه متوقف شد. این منشور باید احیا شود. این نشست ها و نشست های مشترک منجر به حل مشکلات میراث فرهنگی مانند مصادف شدن کوه خواجه و نجوم می شود.

محیط زیست طباطبایی تاکید کرد: قانون میراث فرهنگی موضوع مهمی است و امیدواریم مانند گذشته کامل شود و اکنون آن را حفظ کنیم و نقاط ضعف خود را بپوشانیم و کسری ها را جبران کنیم و شاهد این نباشیم. آنچه را که قبلاً انجام داده‌ایم را تهدید می‌کند و تهدید می‌کند تا ما را دچار بحران کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید