علمی و پزشکی

ارتباط بین چربی‌های شکمی و سرطان سینه

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت ​​با بیان اینکه 80٪ سرطان های پستان به دلیل عوامل محیطی ایجاد می شود ، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد 70-75٪ موارد سرطان پستان به دلیل هورمون های زنانه است و غالباً این هورمون های زنانه در بافت چربی است. ، به خصوص چربی شکم.

به گزارش دوران خبر ، علی یعقوبی جویبار ، عضو گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت ​​، سرطان پستان را شایع ترین سرطان در میان زنان دانست و گفت: از هر هفت زن یک نفر می تواند در طول زندگی به سرطان پستان مبتلا شود که این تعداد زیادی است. است

وی با بیان اینکه همه عوامل دخیل در سرطان پستان به طور کامل درک نشده اند ، گفت: عوامل محیطی و ژنتیکی بر بروز این نوع سرطان تأثیر می گذارد که حدود 15٪ ژنتیکی و حدود 80٪ است. عوامل محیطی در این امر دخیل هستند.

“در حضور فرزندان ژنتیکی قوی ، مشاوره و آزمایش ژنتیک برای ژن های BRCA1-BRCA2 کمک بزرگی در پیشگیری از سرطان پستان خواهد کرد.” جهش در این ژن ها 80-90 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

ارتباط بین چربی شکم و سرطان پستان

وی در مورد عوامل محیطی و نقش آنها در این نوع سرطان افزود: “تغییر سبک زندگی به کاهش میزان سرطان پستان کمک می کند. در نظر گرفتن نیازهای تغذیه ای ، حفظ رژیم غذایی سالم و حفظ تعادل و تنوع مواد غذایی بسیار مهم است. همچنین مطالعات نشان داده است که 75 دقیقه ورزش هفتگی یا 15 دقیقه ورزش روزانه و حفظ وزن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان موثر است.

طبق گفته یاگوبی ، مطالعات نشان داده است که 70 تا 75 درصد موارد سرطان پستان به هورمون های زنانه بستگی دارد و غالباً این هورمون های زنانه در داخل بافت چربی به ویژه چربی شکم تولید می شوند. اعمال این تغییرات کوچک در زندگی می تواند 30 تا 35 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

سینه علامت هشدار دهنده نیست

یکی از اعضای گروه پرتودرمانی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت ​​گفت: علائم هشدار دهنده این بیماری هر تغییر رنگ در بافت پستان ، یک لمس در داخل قطره ، افسردگی پستان یا ترشحات خونی است. لمس دست انداز نیز نشانه مهمی است زیرا لنفاوی با بافت پستان در ارتباط است.

یاقوب گفت: “در بسیاری از موارد ، درد قفسه سینه برای بیماران مهم است.” به نظر نمی رسد درد نشانه هشدار دهنده باشد. “تغییرات هورمونی که در طی چرخه قاعدگی زنان اتفاق می افتد می تواند باعث دردی شود که اغلب نشانه بیماری نیست.

از غربالگری غافل نشوید

جیکوب معاینه فیزیکی و بالینی را مهمترین اصلی دانست که باید به آن عمل شود و افزود: در صورت تشخیص توده سرطانی توسط پزشک ، تعیین مشخصات تومور و تعیین بهترین روش درمانی قبل از تصمیم گیری در مورد درمان ، بیوپسی یا نمونه برداری ضروری است. .

وی به اهمیت غربالگری برای درمان به موقع سرطان پستان اشاره کرد.

یاگوب ادامه داد: به دلیل تغییرات اپیدمیولوژیک و شیوع بیماری ، انجام ماموگرافی اساسی در سنین جوانی در حدود 40 سالگی توصیه می شود. اگر شواهد تردیدی وجود ندارد ، ماموگرافی را در سن 45 سالگی و سپس در فواصل یک تا دو ساله تکرار کنید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشاهی ، این متخصص اورولوژی سرطان با اشاره به لزوم نظارت مداوم بر بیماران مبتلا به سرطان پستان ، افزود: در دو سال اول پس از درمان که خطر عود بیشتر است ، معاینات باید در فواصل سه ماهه انجام شود. این آزمایشات به صورت معاینه بالینی یا آزمایش خون و سونوگرافی تجویز می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال سوم تا پنجم پس از درمان ، فواصل معاینه می تواند شش ماه باشد و پس از سال پنجم ، سالی یک بار بیمار ویزیت می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید