اقتصادی

خدمات حمایتی صندوق نوآوری برای راه‌اندازی خط تولید در خارج/ایجاد پایگاه صادراتی ایران در بوسنی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق از شرکت های دانش بنیان برای راه اندازی خطوط تولید در سایر کشورها خبر داد.

به گزارش دوران خبر سیاوش ملکی فر در وبینار توسعه صادرات محصولات تجهیزات پزشکی در بوسنی و هرزگوین که امروز چهارشنبه 3 آبان ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار می شود، با اشاره به حمایت صندوق نوآوری از ساخت خطوط مونتاژ و بسته بندی شرکت های دانش بنیان در خارج از کشور. این کشور گفت که پایگاه ویژه صادرات در بوسنی برای عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه برای ورود به این پایگاه صادراتی به قرارداد نیاز است، افزود: صندوق نوآوری برای ساخت خطوط مونتاژ، بسته بندی و پایان سال به شرکت های دانش بنیان تسهیلات می دهد.’esteru.

بازار صادراتی ایران که دیده نمی شود

در این وبینار افشین کلاهی، رئیس انجمن تشکل های ایران با ارائه آمار و جزئیات از بوسنی و هرزگوین، این کشور را پایگاه خوبی برای صادرات ایران دانست و گفت: بر اساس آمارهای موجود، صادرات ایران به بوسنی دلار است. 4 میلیون و 600 هزار تومان.

وی ادامه داد: رشد صادرات بوسنی در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، خودرو و IT بوده است. همچنین با بررسی عناصری مانند شاخص پیچیدگی اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و همچنین قانون قرارداد تجارت ترجیحی ایران و بوسنی که تاکنون چندان مورد استفاده قرار نگرفته است، متوجه می‌شویم که می‌توان از این ویژگی‌ها برای منفعت استفاده کرد. شرکت های مبتنی بر دانش ایرانی

کلاهی با تشریح پایگاه صادراتی ایران به بوسنی گفت: فعالیت در حوزه‌هایی مانند پزشکی و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، پتروشیمی، فناوری اطلاعات و صنعت ساختمان می‌تواند مزایای قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.

چشم انداز جهانی برای توسعه صادرات دانش بنیان

رضا کمپانی، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز گفت: صادرات تجهیزات پزشکی در مقایسه با سایر حوزه‌ها مانند صنایع غذایی محدود و زیاد نیست، اما به دلیل اینکه با جان بیماران مرتبط است، بسیار ارزشمند است

وی با تاکید بر اینکه ایران می تواند با ایجاد خط تولید در خارج از کشور، فناوری پیشرفته و مواد اولیه صنعت تجهیزات پزشکی را تامین کند، گفت: بوسنی پایگاه خوبی برای صادرات ایران است اما باید نکات را در نظر بگیریم و نظری نداریم. و دید جهانی داشته باشند و بر اساس کار تولید محور کار کنند.

لزوم استفاده شرکت های ایرانی از شرایط اقتصادی بوسنی

جابر واثق، مشاور اقتصادی سفارت ایران در بوسنی و هرزگوین گفت که بوسنی در وضعیت اقتصادی خوبی قرار دارد و باید از آن بهره برداری کرد. حدود 75 درصد تجارت بوسنی با کشورهای اتحادیه اروپا و 25 درصد با کشورهای خارج از اروپا است. او گفت.

در این نشست، شرکت‌ها نگرانی‌های خود را در خصوص مشکلات تراکنش‌های بانکی، مشکلات مالیاتی، مشکلات کشتیرانی و صادرات در بوسنی و تحریم‌های موجود علیه ایران و مسلمانان و روابط سیاسی مؤثر بر حوزه اقتصادی و تجاری کشور مطرح کردند. و این موضوعات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید