علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

میوه و مواد غذایی مفید و مضر برای کم کاری تیروئید

در این مطلب به طور کامل درباره میوه های مضر برای کم کاری تیروئید توضیح داده شد است . در این بیماری، میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، سرعت سوخت و ساز و متابولیسم بدن کاهش خواهد یافت. همین مسئله باعث بروز علائمی مثل خواب آلودگی یا افزایش وزن می‌شود.  می‌توان بیماری تیروئید کم کار را با کمک دارو یا تغییر رژیم غذایی درمان کرد. برای کاهش علائم این بیماری، باید مصرف برخی میوه‌های مفید مثل سیب، موز و آناناس را افزایش دهید. همچنین بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی دیگر مثل نارنگی و هندوانه خودداری کنید. اگر به این بیماری مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید.

زیرا کنترل رژیم غذایی در بیماری‌های تیروئیدی اهمیت بسیار زیادی دارد. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین میوه‌ها برای کاهش علائم بیماری تیروئید کم کار به شما پیشنهاد می‌دهند. همچنین یک برنامه غذایی کامل و منحصر به فرد در اختیار شما قرار خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید. بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید چیست؟ قبل از هر چیز باید بگوییم که مصرف دارو خط اول درمان تیروئید کم کار است، بنابراین با دنبال کردن نکاتی که در این مقاله بیان میشود، این مشکل بطور کامل رفع نمی‌شود.

اما معمولا پزشکان در کنار درمان‌های دارویی، بیماران را به اصلاح رژیم غذایی تشویق می‌کنند تا علائم سریع‌تر کنترل شوند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درباره رژیم غذایی کم کاری تیروئید اطلاعات بیشتری کسب کنید. کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) یک مشکل شایع است که به دلیل کاهش تولید هورمون در غده تیروئید رخ می‌دهد. در واقع، تولید هورمون T3 (تری یدوتیرونین) و T4 (تترا یدوتیرونین) در غده تیروئید کاهش می‌یابد و اینطور بیان میشود که غده تیروئید کم کار شده است. ید یک ماده معدنی ضروری است که به ساخت هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند و کمبود آن به کم کاری تیروئید منجر می‌شود. در حقیقت، دریافت ناکافی ید شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید در سراسر جهان است.

این ماده معدنی مهم در نمک یددار، ماهی‌‌هایی که در آب دریا زندگی می‌کنند، لبنیات، تخم‌مرغ و غلات وجود دارد. کسانی که از نمک یددار استفاده نمی‌کنند، زنان باردار و افراد گیاه‌خوار بیشتر از دیگران در معرض خطر کمبود ید هستند. اگر کم کاری تیروئید دارید، از مصرف مکمل ید خودداری کنید، مگر اینکه پزشک آن را توصیه کند. چون مصرف بیش از حد ید برای غده تیروئید مضر است و می‌تواند در بعضی از افراد باعث پرکاری تیروئید شود. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از دیگران با مشکل کمبود ویتامین D مواجه می‌شوند. کمبود این ویتامین می‌تواند روی عملکرد تیروئید تاثیر منفی بگذارد و علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند.

از آنجا که ویتامین D در بسیاری از غذاها وجود ندارد، اغلب افراد باید از مکمل آن استفاده کنند. از بهترین منابع غذایی ویتامین D می‌توان به ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ و شیر غنی شده اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که 40 درصد افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو (یک نوع کم کاری تیروئید) به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستند. تیروئیدیت هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که به تخریب تدریجی بافت تیروئید توسط گلبول‌های سفید یا لنفوسیت‌ها منجر می‌شود. این بیماری در زنان شایع‌تر است و اغلب در سنین 30 تا 50 سالگی ایجاد می‌شود، اما مردان و افراد جوان هم ممکن است به آن مبتلا شوند.

دریافت ویتامین B12 برای تولید گلبول‌های قرمز خون و حفظ عملکرد اعصاب حیاتی است. این ویتامین در ماهی، گوشت، محصولات لبنی و غذاهای غنی شده وجود دارد. البته اگر سطح آن در بدن پایین باشد، باید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه از مکمل استفاده کنید. سلنیوم ماده معدنی دیگری است که به حفظ سلامت تیروئید و تولید هورمون‌های آن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند از این غده در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند. سلنیوم در بسیاری از غذاها از جمله ماهی تن، ساردین، تخم‌مرغ و حبوبات یافت می‌شود. مکمل آن هم ممکن است برای بعضی از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید مفید باشد.

اما قبل از مصرف آن باید با پزشک مشورت کنید، چون دریافت زیاد سلنیوم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است. مانند سلنیوم، روی هم در تولید هورمون‌های تیروئید نقش دارد. به همین دلیل، کمبود آن روی عملکرد این غده و سایر جنبه‌های سلامتی تاثیر منفی می‌گذارد. هنگامی که مکمل روی به تنهایی یا همراه با سایر مواد مغذی مانند سلنیوم و ویتامین A استفاده می‌شود، به بهبود عملکرد این غده در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک می‌کند. روی در بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، حبوبات، دانه‌ها و مغزیجات وجود دارد. اگر به مصرف مکمل روی علاقه‌مند هستید، با پزشک یا متخصص تغذیه درباره فواید و مضرات آن صحبت کنید.

رژیم کم کاری تیروئید یک روش عالی برای پیشگیری و بهبود این بیماری است زیرا به طور معمول افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، بخش مهمی از مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را در بدن خود ندارند. اختلال ترشح هورمون تیروئید یک بیماری شایع است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون نمی‌سازد. هورمون‌های تیروئید به کنترل تعدادی از عملکردهای بدن از جمله رشد، ترمیم سلولی و متابولیسم کمک می‌کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به این بیماری علائمی مانند خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، تغییرات خلقی و یبوست را در کنار بسیاری از علائم دیگر تجربه می‌کنند. دارو اولین خط درمان این بیماری است، اما پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌تواند به بهبود عملکرد و علائم تیروئید نیز کمک کند.

پیروی از یک رژیم غذایی مغذی برای همه مهم است، اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی از غذاها می‌تواند مزایای خاصی برای افراد مبتلا به این اختلال داشته باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تغییرات رژیم غذایی می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو از طرق مختلف از جمله بهبود عملکرد تیروئید، ارتقای وزن بدن سالم و کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید باشد. رژیم‌های بدون گلوتن، رژیم‌های حذف خودایمنی و رژیم‌های ضدالتهابی برخی از الگوهای غذایی هستند که نشان داده‌اند برای مبتلایان به بیماری هاشیموتو مفید هستند.

رژیم‌های حذف کننده، مانند رژیم پالئوی اصلاح‌شده که غذاهایی مانند غلات و لبنیات را حذف می‌کند، می‌تواند به کاهش علائمی مانند خستگی و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به بیماری هاشیموتو کمک کند. پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و کنترل شده با کالری کم نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، چیزی که افراد مبتلا به بیماری تیروئید معمولا با آن دست و پنجه نرم می کنند. مصرف غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید مانند لبنیات پرچرب، سبزیجات غیر نشاسته‌ای، پروتئین‌‎ها و روغن‌های سالم، غلات بدون گلوتن و حذف مواد غذایی مضر مانند غذاهای فرآوری شده، غده تیروئید را فعال کرده و موجب می‌شوند هورمون تیروئید به طور طبیعی در بدن ترشح شود.

به همین دلیل پیروی از رژیم کم کاری تیروئید، در کنار دارودرمانی توصیه می‌شود. همچنین اگر قصد کاهش وزن هم داشته باشید می‌توانید از یک رژیم کتوژنیک مخصوص افراد مبتلا به کم کاری تیروئید پیروی کنید. علاوه بر این کمبود مواد مغذی مانند ویتامین D، روی، تیامین، B6، ید، منیزیم و سلنیوم می‌تواند علائم کم‌کاری تیروئید مانند خستگی، اضطراب و خلق‌وخوی ضعیف را تشدید کند، بنابراین باید مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان کامل و بهینه است. به طور کلی، یک رژیم غذایی غنی از غذاهای مغذی و غذاهای ضد التهابی کم مانند شکر اضافه شده و غذاهای فوق فرآوری شده می‌تواند برای اکثر افراد مبتلا مفید باشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.