بررسی و تحلیل روغن ریزی گیربکس اتوماتیک تیگو ۷

روغن ریزی گیربکس اتوماتیک یکی از مشکلات رایج در خودروهای مدرن محسوب می شود که علاوه بر کاهش عمر مفید گیربکس می تواند بر عملکرد کلی خودرو نیز تاثیر منفی بگذارد. تیگو ۷ به عنوان یک شاسی بلند چینی پرفروش از این مسئله مستثنی نیست. در این مقاله به دلایل علائم و راهکارهای پیشگیری و رفع روغن ریزی گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ پرداخته می شود.

 اهمیت نگهداری صحیح گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک بخش مهمی از قوای محرکه خودرو است. عملکرد روان و بدون نقص این سیستم به کیفیت روغن گیربکس سطح روغن و سلامت اجزای داخلی وابسته است. روغن گیربکس نقش روان کاری و خنک کنندگی دارد و هرگونه نشت یا کاهش سطح روغن می تواند منجر به استهلاک سریع تر اجزا شود.

 دلایل اصلی روغن ریزی گیربکس

  1. واشرهای فرسوده یا معیوب
    واشرها به عنوان آب بندی کننده میان بخش های مختلف گیربکس عمل می کنند. فرسودگی یا نصب نادرست این قطعات یکی از دلایل شایع روغن ریزی است.
  2. خرابی مهروموم ها (Seals)
    مهروموم های نامناسب یا فرسوده در بخش هایی مانند محور خروجی یا ورودی گیربکس می توانند باعث نشت روغن شوند.
  3. آسیب به کارتر گیربکس
    کاررتر یا مخزن روغن ممکن است در اثر ضربه های خارجی یا نصب نادرست آسیب ببیند.
  4. فشار بیش از حد در سیستم
    انسداد مسیرهای جریان روغن یا فشار بیش از حد می تواند منجر به نشت از طریق دریچه ها شود.

 علائم روغن ریزی در گیربکس چری تیگو 7

علائم روغن ریزی چری

لکه های روغن زیر خودرو : وجود لکه های قرمز یا قهوه ای زیر خودرو یکی از علائم مشخص روغن ریزی است.

اختلال در تعویض دنده ها : در صورت کاهش سطح روغن تعویض دنده ها با تاخیر یا به سختی انجام می شود.

بوی سوختگی روغن : بوی غیرعادی می تواند نشان دهنده کمبود یا آلودگی روغن باشد.

کاهش عملکرد گیربکس : افت شتاب گیری یا لرزش در هنگام تعویض دنده از دیگر نشانه ها است.

راهکارهای پیشگیری از نشتی روغن گیربکس چری

  • بررسی منظم سطح و کیفیت روغن
    روغن گیربکس باید در دوره های مشخص بررسی شود. کاهش سطح یا تغییر رنگ و بو می تواند نشانه ای از مشکل باشد.
  • استفاده از روغن استاندارد
    برای گیربکس خودروهای چری باید از روغن توصیه شده توسط چری استفاده شود. استفاده از روغن نامناسب ممکن است به واشرها و مهروموم ها آسیب بزند و منجر به تعمیر گیربکس چری شود.
  • تعویض به موقع واشرها و مهروموم ها
    در سرویس های دوره ای باید وضعیت واشرها و مهروموم های گیربکس بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.

تعمیرات پیشنهادی در صورت بروز روغن ریزی از گیربکس چری

تعمیرات لازم در صورت بروز نشتی روغن گیربکس

  1. تعویض واشرها : یکی از راه های تعمیر گیربکس تیگو 7 و جلوگیری از نشتی روغن تعویض واشر ها با قطعات اصلی است.
  2. بررسی کارتر گیربکس : در صورت وجود ترک یا آسیب کارتر باید تعویض یا تعمیر شود.
  3. بازبینی سیستم فشار روغن : انسداد مسیرها و فشار بیش از حد باید توسط مکانیک متخصص بررسی و رفع شود.
  4. استفاده از چسب های آب بندی مناسب : در موارد خاص استفاده از چسب های مخصوص برای جلوگیری از نشت ضروری است.

مقایسه مزایا و معایب پیشگیری و تعمیر

راهکار

مزایا

معایب

پیشگیری

افزایش عمر گیربکس کاهش هزینه

نیاز به نگهداری مداوم

تعمیر فوری

رفع سریع مشکل جلوگیری از خرابی بزرگ تر

هزینه بالا و نیاز به تخصص

 تجربه های کاربران تیگو ۷

بر اساس گزارش های کاربران روغن ریزی در تیگو ۷ اغلب در اثر فرسودگی مهروموم های محور خروجی مشاهده شده است. همچنین برخی کاربران از افزایش دمای گیربکس به دلیل کمبود روغن شکایت داشته اند.

نتیجه گیری

روغن ریزی گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ نه تنها باعث کاهش عملکرد خودرو می شود بلکه می تواند به هزینه های بالای تعمیراتی منجر شود. با توجه به اهمیت این موضوع پیشگیری از روغن ریزی از طریق سرویس های دوره ای و استفاده از روغن مناسب توصیه می شود.

 پرسش های متداول

  1. چرا روغن گیربکس تیگو ۷ نشت می کند؟
    روغن ریزی ممکن است به دلیل خرابی واشرها مهروموم ها یا کارتر باشد.
  2. چه زمانی باید روغن گیربکس تعویض شود؟
    تعویض روغن باید طبق دستورالعمل سازنده یا پس از ۴۰,۰۰۰ کیلومتر انجام شود.
  3. هزینه تعمیر روغن ریزی گیربکس تیگو 7 چقدر است؟
    هزینه های بسته به میزان آسیب و قطعات مورد نیاز متغیر است و می تواند از چند میلیون تومان شروع شود.