علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شاف ، این متخصصان معتقدند که داروی لیتیوم می تواند به بهبود سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک کرده و آنها را در برابر اثرات منفی جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند ، مقاوم کند.

این کشف منجر به راه اندازی یک آزمایش بالینی جدید در مورد لیتیوم ، یک داروی معمولی که برای درمان چندین نوع بیماری روانی استفاده می شود ، و تصور می شود لیتیوم از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

در این آزمایش افرادی که ژن “پلی فوز آدنوماتوز خانوادگی” (FEP) دارند مورد بررسی قرار می گیرد.

FEP یک اختلال ژنتیکی نسبتاً نادر است که 7 تا 22 نفر را درگیر می کند. اگر کل روده با جراحی برداشته نشود ، این وضعیت تقریباً همیشه باعث سرطان روده می شود.

احتمالاً بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده تحت تأثیر جهشهای EPC قرار می گیرند که همتایان سالم را بهبود می بخشد و آنها را از بین می برد.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامشخص سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های تومور می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها توده پلی کیستیک و غیر سرطانی را در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله در ژورنال Nature گفت: “ما اولین مرحله در رشد توده های تومور در روده را شناسایی کرده ایم.”

“ما دریافتیم که پس از جهش ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلولها به سلولهای متقلبی تبدیل می شوند که به طور فعال سلولهای طبیعی محیط را مهار می کنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای جهش یافته ، که می توانند سرطانی شوند ، سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلول مقاومت بیشتری دارند. اما طبق تحقیقات ما ، سلولهای لبه تومورهای بدخیم می توانند سلولهای بنیادی اطراف خود را به طور فعال سرکوب و برتری دهند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان رقابت برتر یاد می کنیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

ایندیپندنت می نویسد ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلیس است ، هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده همچنین شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دیدگاهتان را بنویسید