راهنمای جامع انتخاب بهترین مکان برای غرفه در نمایشگاه ها | نکات کلیدی و تجربیات عملی

راهنمای انتخاب بهترین مکان برای غرفه در نمایشگاه ها

اگر تا حالا غرفه ای توی نمایشگاه زدی یا تو فکرش بودی حتما می دونی انتخاب مکان مناسب برای غرفه ت چقدر مهمه. شاید این سوال برات پیش بیاد که چه جوری یه جای خوب بگیرم که توجه همه رو جلب کنه و بتونم از نمایشگاه بیشترین بهره برداری رو داشته باشم؟ توی این راهنما مرحله به مرحله میریم جلو و توضیح میدیم که چه جوری می تونی بهترین مکان رو برای غرفه ت توی نمایشگاه ها انتخاب کنی. پس با ما باش.

اهمیت انتخاب مکان مناسب

وقتی یه غرفه تو نمایشگاه میزنی قرار نیست فقط به ظاهر شیک و دکورش فکر کنی؛ جای قرارگیری غرفه هم از اون نکات طلاییه که نباید ازش غافل بشی. محل مناسب می تونه به طرز عجیبی بازدیدکنندگان رو به سمت غرفه ت بکشونه و توجه بیشتری به محصولات یا خدماتت جلب کنه. برعکس یه جای بد می تونه همه زحمت ها رو به باد بده.

بررسی نقشه نمایشگاه

اولین قدم برای پیدا کردن یه مکان خوب اینه که نقشه نمایشگاه رو به دقت بررسی کنی. این نقشه بهت کمک می کنه تا مسیرهای پر رفت و آمد ورودی ها و خروجی ها و مکان های استراتژیک نمایشگاه رو پیدا کنی. همیشه غرفه های نزدیک به ورودی ها سرویس های بهداشتی کافه ها یا رستوران ها و غرفه های بزرگ برندهای معروف مکان های پر بازدیدتری دارن.

تحلیل مسیر حرکت بازدیدکنندگان

نمایشگاه ها اغلب طوری طراحی میشن که بازدیدکنندگان رو از یه سری مسیرهای اصلی و فرعی هدایت کنن. مسیر اصلی همون جاییه که اکثر بازدیدکننده ها رد میشن و اولین برخوردشون با نمایشگاهه. غرفه های نزدیک این مسیرها بهترین بازدهی رو دارن چون اکثر افراد اینجا رد میشن و چشماشون به غرفه ت میفته. پس حتما این مسیرها رو شناسایی کن و تلاش کن یه جای خوب تو این نقاط بگیری.

مکان های استراتژیک : نزدیکی به ورودی ها و خروجی ها

یه قانون طلایی تو نمایشگاه ها اینه که هر چی غرفه ت به ورودی های اصلی نزدیک تر باشه بیشتر دیده میشه. بازدیدکننده ها معمولاً اول که وارد میشن انرژی زیادی دارن و مشتاقن غرفه های جدید و جذاب رو ببینن. اما آخرای نمایشگاه خسته و کلافه میشن و دیگه توان یا حوصله بررسی همه غرفه ها رو ندارن. پس غرفه ای که نزدیک ورودی باشه اولین برخورد رو با بازدیدکننده ها داره و بیشتر تو ذهنشون می مونه.

رقبا رو بررسی کن

یکی از نکات کلیدی تو انتخاب مکان غرفه اینه که ببینی رقبای مستقیمت کجا غرفه دارن. اگه خیلی نزدیک رقبای قوی باشی شاید بازدیدکننده ها سراغ اون ها برن و از غرفه ت بازدید نکنن. اما اگه فاصله معقولی با رقبای اصلی ت داشته باشی و خدمات یا محصول متفاوتی ارائه بدی شانس بیشتری داری که توجه رو به سمت خودت جلب کنی.

بودجه و هزینه ها

نمایشگاه ها هزینه های مختلفی دارن و معمولاً مکان های پر رفت و آمد و استراتژیک گرون تر هستن. اما به این نکته توجه کن که گرچه هزینه های بالاتر ممکنه بار مالی بیشتری برات داشته باشه اما در نهایت می تونه با بازدید بیشتر و فروش بالاتر جبران بشه. برای همین باید بودجه ت رو به دقت مدیریت کنی و بین هزینه و بازدهی یه تعادل مناسب پیدا کنی.

مکان غرفه هزینه تقریبی مزایا معایب
نزدیک ورودی اصلی بالا بازدید زیاد و اولین برخورد هزینه بالا
وسط سالن متوسط در دسترس همه بازدیدکننده ها بازدید کمتر از ورودی ها
نزدیکی سرویس بهداشتی پایین موقعیت استراتژیک دید کمتر نسبت به ورودی ها
کنار رستوران یا کافه بالا ترافیک بالا بازدیدکننده ها حواسشون به غذاست

انتخاب غرفه در سالن های تخصصی

اگه تو نمایشگاهی هستی که سالن های تخصصی داره مثلاً سالن هایی که هر کدوم به یه صنعت خاص اختصاص دارن انتخاب سالن مناسب خیلی مهمه. مثلاً اگه تو حوزه تکنولوژی فعال هستی بهتره تو سالنی که برای شرکت های فناورانه در نظر گرفته شده غرفه بگیری. اینطوری بازدیدکننده های هدف بهت نزدیک ترن و شانس بیشتری داری که مشتری های بالقوه پیدا کنی.

نورپردازی و دیده شدن

یه موضوع مهم دیگه که شاید زیاد بهش فکر نکرده باشی نورپردازی محیط غرفه ست. مکان هایی که نور کافی و طبیعی دارن بازدیدکننده های بیشتری رو جذب می کنن. پس اگه داری یه غرفه توی سالنی با نور کم می گیری باید حتماً به نورپردازی داخلی غرفه ت توجه کنی تا محصول یا خدماتت بیشتر تو چشم بیاد.

محیط اطراف غرفه

حتماً توجه کن که غرفه ت کنار چه غرفه های دیگه ای قرار داره. اگه غرفه ت کنار غرفه های شلوغ و پر رفت و آمد قرار بگیره احتمال اینکه بازدیدکننده ها ناخودآگاه وارد غرفه ت بشن زیاده. اما اگه کنار غرفه های خلوت یا اونایی که هیچ ارتباطی با کسب و کارت ندارن قرار بگیری ممکنه مشتری های هدف رو از دست بدی.

استفاده از فناوری های نوین

فناوری یکی از ابزارهای قدرتمنده که می تونه غرفه ت رو از بقیه متمایز کنه. استفاده از ابزارهای تعاملی مثل صفحه نمایش های لمسی VR (واقعیت مجازی) یا AR (واقعیت افزوده) باعث میشه غرفه ت جذاب تر و نوآورانه تر به نظر بیاد و بازدیدکننده ها مدت بیشتری رو توی غرفه ت بگذرونن. پس مکان غرفه ت رو طوری انتخاب کن که امکان استفاده از این فناوری ها وجود داشته باشه و دسترسی به اینترنت و امکانات فنی مشکلی نداشته باشه.

نتیجه گیری

انتخاب مکان مناسب برای غرفه تو نمایشگاه ها می تونه تفاوت زیادی توی موفقیت کسب و کارت داشته باشه. پس حتماً قبل از نهایی کردن مکان غرفه به همه مواردی که گفتیم توجه کن و با یه تحقیق دقیق بهترین جای ممکن رو انتخاب کن. همیشه این نکته رو در نظر داشته باش که نمایشگاه فقط یه فرصت برای دیده شدن نیست بلکه فرصتی برای ساخت ارتباطات جدید و توسعه کسب و کارت هم هست.

شرکت آسا با 14 سال سابقه درخشان در طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی و دارای گرید A در غرفه سازی، به همراه تیمی حرفه ای و مجرب و عضویت رسمی در انجمن صنفی غرفه سازان تهران، همراهی مطمئن و دقیق برای حضور موفق شما در نمایشگاه ها است.
با مشاوره کارشناسان مجرب آسا، می توانید تجربه ای ارزشمند و موثر برای برند خود در نمایشگاه ها ایجاد کنید. کافی است با تیم آسا تماس بگیرید یا از طریق واتس اپ و تلگرام پیام ارسال کنید. متخصصین آسا از ابتدا تا انتهای پروژه با شما خواهند بود.

Aparat: aparat.com/justasa.com

Telegram: t.me/Asa_expo

Site: https://www.justasa.com

Instagram: Instagram.com/asaexpo

TEL: +989121148658

پرسش و پاسخ

۱. آیا غرفه های نزدیک ورودی همیشه بهترین انتخاب هستن؟
بله چون بیشتر بازدیدکننده ها ابتدا به ورودی های اصلی میان و اولین برخوردشون با غرفه هایی هست که نزدیک ورودی ها قرار دارن.

۲. آیا هزینه بیشتر برای مکان های استراتژیک ارزشش رو داره؟
بله معمولاً هزینه بیشتر مکان های استراتژیک مثل ورودی ها یا نقاط پر رفت و آمد با بازدید بیشتر و فروش بالاتر جبران میشه.

۳. چطور می تونم رقبام رو تو نمایشگاه شکست بدم؟
با انتخاب مکان مناسب ارائه محتوای جذاب استفاده از فناوری های نوین و تمرکز روی تمایز محصول یا خدماتت می تونی بازدیدکننده ها رو به سمت غرفه ت بکشونی و از رقبا جلو بزنی.

‫20 دیدگاه ها

  1. نکته ای که گفتید درباره نورپردازی خیلی مهمه. ما غرفه مون توی یه سالنی با نور کم بود و حتی دکور هم نتونست توجه بازدیدکننده ها رو جلب کنه.

  2. نمایشگاه قبلی غرفه ما کنار رستوران بود خیلی شلوغ بود ولی بیشتر آدم ها سرشون به غذا گرم بود و توجهی به غرفه ما نداشتن. بهتره انتخاب بهتری برای محل غرفه داشته باشید!

  3. تجربه من این بود که غرفه نزدیک ورودی شلوغه اما بازدهی بالایی نداره. مردم اول کار انرژی دارن ولی خرید نمی کنن. تجربه شما چیه؟

  4. از تجربه تون برای غرفه توی نمایشگاه استفاده کردم و جای خوبی گرفتم. خیلی از ایده هاتون به کارم اومد. ممنون از راهنمایی های دقیق تون.

  5. ما نزدیک ورودی غرفه داشتیم اما انقدر غرفه های پر زرق و برق اطرافمون بودن که اصلا دیده نشدیم. کاش یه بررسی بیشتر می کردیم.

  6. نمایشگاه قبلی خیلی خرج کردیم برای جای خوب ولی نتیجه چندان فرقی نداشت. فکر کنم بیش از حد به محل غرفه توجه کردم و از دکور و تبلیغات غافل شدم.

  7. غرفه ما کنار سرویس بهداشتی بود باور کنید بیشتر از اینکه کسی بیاد محصول رو ببینه دنبال سرویس بودن! خیلی تجربه بدی بود.

  8. انتخاب مکان غرفه یه چیزیه که همیشه توش دچار تردید میشم. به نظرتون کنار ورودی ها همیشه خوبه یا باید به چیزای دیگه هم توجه کرد؟

  9. پکنار غرفه های پر رفت و آمد بودن باعث میشه کلی بازدیدکننده گذری داشته باشی ولی بازدیدکننده های هدفمند کمتر میان. خیلی باید محتاطانه انتخاب کرد.

  10. غرفه ما خیلی دور از ورودی بود و به سختی کسی رو جذب می کردیم. شاید به دکور بهتر و نورپردازی احتیاج داشتیم. شما هم همچین تجربه ای داشتید؟

  11. نورپردازی غرفه خیلی مهمه. ما غرفه مون توی یه گوشه تاریک بود و هر چقدر هم دکور داشتیم کسی سراغمون نیومد! حتما به نور سالن دقت کنید.

  12. من یه سوال دارم. اگه بودجه مون برای گرفتن غرفه های نزدیک ورودی کم باشه کدوم بخش ها رو پیشنهاد می کنید که بازدید خوبی داشته باشه؟

  13. توی آخرین نمایشگاه که شرکت کردیم مکان غرفه رو اشتباه انتخاب کردیم و نتیجه کار خیلی ضعیف شد. این مطالبی که نوشتید واقعا به درد بخوره برای نمایشگاه بعدی.

  14. ما هم همیشه مشکل انتخاب مکان داریم. بیشتر بازدیدکننده های ما بعد از اینکه خسته میشن به غرفه ما میرسن. فکر می کنید تغییر مکان چقدر می تونه تاثیر بذاره؟

  15. غرفه ما کنار غرفه یکی از برندهای بزرگ بود و همه بازدیدکننده ها مستقیم می رفتن سمت اون ها. خیلی حیف شد چون کسی توجه زیادی به ما نکرد.

  16. غرفه ما درست جلوی ورودی بود و با اینکه بازدیدکننده ها زیاد بودن ولی انگار وقت نداشتن کامل محصولات ما رو ببینن. شاید ورودی همیشه بهترین انتخاب نباشه.

  17. غرفه ما کنار یه برند معروف بود که خیلی بازدیدکننده جذب می کرد ولی ما تقریبا نادیده گرفته شدیم. کاش جای بهتری انتخاب می کردیم.

  18. ما تو یه نمایشگاه تخصصی شرکت کردیم ولی جای بدی گرفتیم که اصلا مخاطب هدف ما نبود. بهتره حتما جای تخصصی مرتبط رو انتخاب کنید.

  19. با توجه به تجربه ای که داشتیم غرفه نزدیک ورودی های اصلی هزینه بالایی داشت ولی تاثیرش رو روی تعداد بازدیدکننده دیدیم. فقط خیلی پرزرق و برق بود و کار ما رو سخت کرد.

  20. ما کنار غرفه یکی از شرکت های بزرگ بودیم و از سر و صدای زیادشون اصلا نتونستیم تمرکز کنیم. واقعا بهتره اینو توی انتخاب غرفه در نظر بگیرید.