عمومیکسب و کارهای برتر روز

آیا دیرگل بودن یا زود گل بودن در خرید نهال گردو اهمیتی دارد؟

نهال گردو یکی از بهترین و پرسودترین ارقام میوه است. این رقم به علت محصولدهی بالا و عمر اقتصادی بینظیری که دارد، یک رقم اقتصادی و با بازگشت سرمایه بسیار عالی به حساب میاید. همچنین لازم است بدانید؛ با توجه به عملکرد بالای درختان و سودآوری آنها؛ قیمت نهال گردو نیز بسیار مقرون به صرفه است. به علت سازگاری پذیری با آب و هوا و شرایط اقلیمی؛ خرید نهال گردو در تمامی شهرهای کشورمان حتی مناطق شدیدا گرمسیری و سردسیری نیز امکان پذیر است. البته باید توجه داشته باشید، که انتخاب و قیمت نهال گردو متناسب با شرایط اقلیمی منطقه مان؛ میتواند در جلوگیری از سوختن آنها و همچنین افزایش عملکرد درختان نیز موثر باشد.

تاریخچه و مشخصات کلی نهال گردو

گردو تاریخچه ای بسیار غنی دارد که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد. تاریخ اولیه نشان می دهد که گردو متعلق به ایران باستان است. گردو در ابتدا تنها برای مصرف در دربار سلطنتی تولید میشد. از این رو، گردو در سرتاسر جهان با نام «گردوی ایرانی» شناخته می شود. این محصول در مسیر جاده ابریشم بین آسیا و خاورمیانه معامله می شد.

دلیل توجه سایر کشورها به خرید نهال گردو؛ محصول‌دهی بسیار عالی؛ کیفیت محصولات بالا، خاصیت ماندگاری بینظیر در انبار و عمر درخت گردو میباشد. میوه‌ی انواع نهال گردو را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. مغز گردو به طور گسترده  برای پخت در غذاهایی مانند فسنجان و به عنوان افزودنی در قنادی‌های مختلف استفاده می شود.

سود فروش نهال گردو و پرورش آن؛ تنها به فروش میوه گردو خلاصه نمیشود. بلکه از چوب این درختان به طور گسترده در تولید مبلمان، وسایل داخلی اتومبیل، درب و صنعت اسلحه، الوار و… استفاده می شود.

چین، ایران، آمریکا و ترکیه پیشتازان جهان در تولید گردو هستند.

شرایط اقلیمی متناسب برای کاشت درختان گردو چیست؟

پرورش انواع ارقام نهال گردو یک انتخاب سودآور در باغ است. شرایط محیطی شاید مهمترین پارامتر، هنگام رشد درختان گردو برای کسب سود باشد. این درخت در شرایط آب و هوایی خاص و انواع خاک رشد می کند.

همچنین درخت گردو همانند بسیاری از درختان میوه، تمایل ذاتی به باروری متناوب دارد. یعنی در یک سال عملکرد بسیار خوبی دارد و در سال بعد عملکرد کم یا صفر از خود نشان میدهد. به عنوان یک قاعده کلی در پرورش ارقام نهال گردو، درخت تنها در طول 2 یا 3 سال در هر دوره 5 ساله عملکرد خوبی خواهد داشت. می توان گفت که تکثیر نهال گردو، گرده افشانی، آبیاری نهال گردو، کوددهی، هرس نهال گردو و مبارزه با آفات درخت گردو و… از نظر کمیت و کیفیت تولید بسیار مهم بوده و بیشترین هزینه‌ها را شامل می شود.

بهترین نوع نهال گردو اغلب نهال‌های گردو پیوندی؛ ژنوتیپ‌ها و ارقام اصلاح شده هستند. که با انجام اصلاحات توسط نهالستان؛ دارای بهره وری نسبتا بیشتری از سایر ارقام نهال گردو میباشند. شما میتوانید جدید ترین نهال گردو را از مرکز فروش نهال گردو؛ نهالستان پالیز خریداری نمایید.

برای آشنایی با بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر به سایت مجموعه نهالستان ارغوان مراجعه کنید.

آیا دما و آب وهوا در انتخاب و خرید نهال گردو تاثیرگذار است؟

  • حداقل و حداکثر دما برای کاشت نهال گردو

بازه دمایی قابل تحمل برای انواع ارقام نهال گردو اغلب بین 38 الی 17- درجه سانتیگراد میباشد. البته درختانی که در مرحله شکوفه دهی و یا تولید میوه هستند؛ دارای تحمل سرمایی کمتری میباشند. توصیه میکنیم در مناطق مستعد سرما و یا گرمای بیش از حد؛ از درختان در برابر سوختن محافظت نمایید.

البته درختانی که دوره سرمایی را به خوبی پشت سر گذاشته اند؛ اغلب دارای تحمل بالاتری در برابر سرما و گرمای بیش از حد در منطقه خواهند بود. دوره سرمایی نهال‌های گردو بین 450 تا 1500 ساعت متغیر است. اما اکثر گونه‌ها، نیاز سرمایی بین 700 تا 1000 ساعت دارند. اگر این نیازها در فصل سرما (پاییز و زمستان) برآورده نشود، تشکیل جوانه به تاخیر می افتد که نتیجه آن کم شدن میوه و تولید است.

  • آب وهوای مناسب برای کاشت نهال گردو

نهالهای گردو قادرند در اکثر شرایط آب وهوایی به خوبی رشد کنند. از جمله:

  • آب وهوای سردسیری
  • آب وهوای معتدل
  • آب وهوای گرمسیری

نکته مهم، انتخاب درست بهترین نهال گردو برای کاشت در باغ است. که به رشد بهتر نهالها و جلوگیری از سوختن آنها کمک میکند.

نهال گردو سردسیری یکی از بهترین ارقام نهال گردو برای کاشت در مناطق سرد و کوهستانی در کشورمان است. این رقم علاوه بر تحمل سرمایی بینظیری دارد. همچنین به علت دیرگل بودن قادر است در مناطق با سرماهای طولانی زمستانه و یا سرمای ناگهانی بهاره نیز مقاوم باشد. بنابراین پیش از خرید انواع ارقام نهال گردو سردسیری؛ از شرایط آب وهوایی و حداقل و حداکثر دما در منطقه باغتان به خوبی آگاه شوید. معمولا در مناطقی با ارتفاع بیش از 1400 متر از سطح دریا؛ از ارقام سردسیری برای کاشت در باغ استفاده میشود.

مرجع مقاله nh.gov

ویژگی نهال گردو گرمسیری

برخی از مناطق در کشورمان به خصوص شهرهای جنوبی، دارای آب وهوای گرمسیری میباشند. لازم است بدانید فقط ارقام خاصی از گردو قادرند در این شرایط آب وهوایی به خوبی رشد نموده و در اثر گرمای شدید نسوزند. توصیه ما به شما در این مناطق؛ خرید نهال گردو گرمسیری میباشد.

بهترین نهال گردو سردسیری و گرمسیری کدام ارقام هستند؟

بهترین نهالهای گردوی سردسیری ارقام زیر هستند:

ارقام تجاری اقتصادی نهال گردو برای کاشت در مناطق گرمسیری ارقام زیر هستند:

  • نهال گردو پکان گرمسیری
  • نهال گردو ژنوتیپ تیپ 6 گرمسیری

برخی از ارقام نهال گردو برای کاشت هم در مناطق سردسیری و هم در مناطق گرمسیری و هم در مناطق معتدل مناسب اند. علت آن مقاومت بسیار عالی درختان در برابر سرما و گرما و همچنین بازه ارتفاع از سطح دریای آنها از 0 تا بیش از 3000 متر میباشد.

چگونه نهال گردوی مناسب منطقه جغرافیای خود خریداری کنیم؟

برای انتخاب و خرید نهال گردو متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی در منطقه مان آشنا شویم. از مهم ترین فاکتورهایی که لازم است به آنها توجه شود میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

ارتفاع از سطح دریا : ارتفاع از سطح دریای متناسب برای کلیه ارقام نهال گردو در سایت پالیز اعلام شده است. شما نیز پس از کسب اطلاع از ارتفاع از سطح دریای منطقه شهرتان؛ میتوانید اقدام به خرید نهال گردو شناسنامه دار متناسب با شهرتان نمایید.
وضعیت آب وهوایی : هریک از انواع ارقام نهال گردو؛ در آب وهوای خاصی بهترین رشد را خواهند داشت. شما باید با کسب اطلاع از وضعیت آب وهوایی منطقه تان و همچنین مشاوره رایگان با کارشناسان در مرکز فروش نهال گردو؛ بهترین ارقام نهال گردو را تهیه نمایید.
تحمل سرمایی و گرمایی نهال گردو : حداقل و حداکثر دمای منطقه باغتان؛ باید با تحمل سرمایی و گرمایی نهال مطابقت داشته باشد. تا نهال‌ها پس از کاشت در اثر سرما و یا گرمای بیش از حد نسوزند.
میزان بارندگی منطقه : رطوبت و یا خشکی بیش از حد منطقه میتواند در روند رشد برخی از ارقام نهال گردو تاثیرگذار باشد. همچنین میزان بارندگی منطقه در حجم و نوع آبیاری درختان گردو نیز موثر است.

 

معرفی کوتاهی ازدرخت گردو

درختان گردو از محکم ترین و باارزش ترین درختان می باشند دارای ریشه هایی گسترده هستند که معمولا تا ۱۵ متر و بیشتر  این درختان ارتفاع پیدا می کنند.در زمان کاشت یک نهال کوچکی بوده که در اوایل خیلی کم بار میدهد و وقتی به سن بالغ شدن میرسد باردهی تجاری آن شروع می شود.

به دلیل ارزش و اهمیت درخت گردو با بررسی های انجام شده انواع نهال گردو با بازدهی بالا بوجود آمد.امروزه بیش از ۲۰ نوع نهال گردو پربار که باردهی تجاری دارد در نهالستان ها یافت می شود.

با هر شرایط اقلیمی سرد-گرم می توان نهالی را برای منطقه خود انتخاب کرد و کاشت و باردهی عالی را از آن مشاهده کرد.

چرا نهال گردو جزو ارقام نهال تجاری است ؟

شاید تا به حال شنیده باشید که نهال گردو را به عنوان یک نگین معرفی می کنند آن را طلایی پردرآمد می شناسند. دلیل این نامگذاری ها و استقبال هایی که یک باغدار می کند چیست ؟

درخت گردو درخت مقاوم است که محصول آن بسیار پرفروش می باشد و در بازار طرفداران زیادی دارد.گردو در سراسر جهان مورد استقبال قرار می گیرد و بازار داخلی و خارجی آن بسیار رونق دارد به همین دلیل باغداران می دانند پرورش گردو مفید است چرا که مشتریان زیادی دارد.

از طرفی وقتی نهال گردو کاشته می شود نیاز به رسیدگی کمتری نسبت به دیگر ارقام دارد.یکی دیگر از حسن های نهال گردو می توانید از محصولات آن تا نسل های بعدی نیز استفاده کنید.

ایران بزرگترین تولید کننده گردو در سراسر جهان می باشد که امروزه سومین جایگاه را در عرضه نهال گردو توانسته کسب کند.ارزش گردو بدلیل ویتامین و عناصر بی نظیر موجود در آن می باشد.

هر نهال گردو چقدر سود می دهد ؟

بعد از توجه به یکسری از نکات و رسیدگی ها و صبر کردن تا چند سال می توان سود بالایی از گردو را برداشت کرد.ثمردهی بالا و عالی را وقتی می توانید مشاهده کنید که تمامی فاکتورهای مهم در کاشت نهال گردو رعایت کرده باشید.

میزان باردهی هر نهال گردو بستگی به نوع نهالی دارد که برای کاشت انتخاب کرده اید و رسیدگی هایی که به عنوان یک باغدار انجام میدهید دارد.اما معمولا یکی از پرسودترین ارقام نهال می تواند نهال گردو باشد.

نهال گردو چندلر بین ۶ تا ۷ تن در هر هکتار
نهال گردو فرنور بین ۵ تا ۶ تن در هر هکتار
نهال گردو خوشه ای بین ۶ تا ۷ تن در هر هکتار
نهال گردو اسرائیلی تا ۸ تن در هر هکتار
نهال گردو ژنوتیپ برتر تا ۱۶ تن در هر هکتار
نهال گردو کانادایی تا ۸ تن در هر هکتار
نهال گردو پوست کاغذی ۳ تا ۴ تن در هر هکتار

به چه نکاتی قبل از اینکه اقدام به خرید نهال گردو کنیم توجه شود

یکی از مهم ترین عامل ها برای رشد و بازدهی بیشتر درخت گردو می تواند خرید نهال گردو مناسب و سازگار با منطقه کاشت باشد.اگر می خواهید به بازدهی بهتری از نهال گردو برسید بایستی به چند نکته مهم قبل از کاشت نهال گردو توجه داشته باشید :

  • شرایط آب و هوایی خرید نهال گردو

برای خرید نهال گردو بایستی بخوبی شرایط اقلیمی – ارتفاع از سطح دریا را در نظر بگیرید سپس برای کاشت اقدام نمایید .باید بسنجید منطقه کاشت شما سردسیر است یا گرمسیر ؟

ارتفاع آن از سطح دریا چقدر است ؟این عامل ها می تواند در انتخاب نهال مناسب برای کاشت به شما بسیار کمک کند.

قبل از اینکه نهال گردو خود را بکارید خاک را بخوبی آنالیز کنید ببینید قبلا بیماری و آفاتی در خاک نمانده و یا خاک حاصلخیز می باشد ؟ خاک یکی از مهم ترین فاکتورهایی محسوب می شود که می تواند میزان باردهی را بالا برده و در کیفیت تاثیر بگذارد.

  • خرید نهال گردو از نهالستان معتبر

امروزه نهالستان های زیادی برای فروش نهال گردو وجود دارد اما آیا هر مرکزی می تواند ارقام نهال گردو مناسبی را بفروشد ؟ سعی کنید حتما قبل از خرید نهال گردو درباره مراکز بخوبی تحقیق کنید سپس برای خرید اقدام نمایید.

نهالستان اصیل جزو برترین مراکز فروش نهال گردودر سراسر ایران می باشد که بدلیل حذف واسطه ها ارقام را با قیمت مناسب می توانید تهیه کنید.از طرفی به ازای خرید هر نهال یک کارت بهداشت و سلامت و مجوز رسمی از جهاد کشاورزی به باغداران ارائه خواهد شد.

فاکتورهای مهم در باردهی بیشتر نهال گردو

برای آنکه نهال گردو به باردهی بالا و ثمردهی بی نظیری برسد بایستی  یکسری از شرایط و فاکتورهای مهم را در نظر داشته باشیم.با ادامه مطلب نهالستان اصیل گردو همراه باشید.

وقتی نهالی را میکارید به میزان آبیاری آن بسیا توجه داشته باشید کمبود آب می تواند موجب خشکی نهال ها شود و یا حتی در میزان باردهی و کیفیت تاثیر بالایی می گذارد.

آبیاری در هفته های اول باید هر روز صورت بگیرد و از ماه های بعدی هر چند روز یکبار بایستی نهال ها را آبیاری کنیم.

حتما بعد از اینکه نهال گردو خود را خریداری کردید فاصله کاشت میان ارقام نهال گردو را در نظر داشته باشید .فاصله مناسب می تواند در عملکرد نهال ها تاثیر بگذارد.وقتی درختان رشد می کنند شاخ و برگ آنها بزرگ می شود و در هم نفوذ می کنند پی بایستی حد اعتدان فاصله میان درختان بخوبی رعایت شود تا نور و هوا به آنها برسد.

کود موجب تقویت نهال گردو شده و می تواند باردهی و عملکرد درختان را چند برابر کند.اما نکته مهمی که وجود دارد بایستی نوع کود و مقدار آن رعایت شود.قبل از اینکه به خاک کود بدهید سعی کنید آنرا بخوبی آنالیز کنید اگر کمبودی وجود داشت با کود آنرا تامین کنید.

یکی از عواملی که نهال گردو چندلر را می توان محبوب دانست ، عملکرد زیاد عنوان است. گردو چندلر مقاومت بسیار بالایی دارد و یکی از ویژگی های مثبت آن شاخه تولید آن است. تقریباً 90٪ از شاخه های نهال چندلر پر محصول هستند که آمار بسیار خوبی است. عامل دیگری که باعث نشا گردو چندلر می شود سرعت تولید گردو است.
آب و هوای مورد نیاز برای پرورش نهال گردو چندلر:
آب و هوا یا اصطلاحاً ارتفاع مورد نیاز این نهال گردو حدود 700 تا 1500 متر از سطح دریا است. این بدان معنی است که از این گیاه گردو چندلر می توان در بیشتر مناطق نسبتاً گرم تا نسبتاً سرد استفاده کرد. برای ارتفاعات و مناطق سردسیر ، اغلب نهال گردو فرنور و نهال گردوی کانادایی توصیه می شود ، در حالی که برای مناطقی که ارتفاع کمتری نسبت به نهال گردو دارند ، ژنوتیپ های عالی نهال گردوی آریا و اسپند ذکر شده است.
زمان کاشت نهال گردو چندلر و نحوه کاشت:
زمان کاشت این درخت گردو معمولاً از اواخر پاییز تا اواخر اسفند است ، بسته به موقعیت مکانی شما می تواند فصل و ماه مناسبی در نظر گرفته شود. گردو چندلر معمولاً با حفر گودالی به عمق 70 تا 100 سانتی متر و کاشت نهال شروع می شود.
خوب است بدانید که نهال گردو چندلر تنها دو تا سه سال پس از کاشت شروع به تولید محصولات خود می کند و از این پس می توانید محصول را جمع آوری کنید. البته آنچه باید به آن اشاره شود ، بهره وری از گردو در درختان گردو چندلر است ؛ اگر بذر پیوند نکنید و نخرید ، سال به سال متفاوت خواهد بود ، بعضی از سالها ممکن است زیاد باشد ، بعضی سالها ممکن است کم باشد ، باید بگویید شما هنگام خرید نهال گردو
ویژگی های مهم کاشت نهال گردو چندلر:
هنگام خرید نهال گردو چندلر ، قطعاً همه بدنبال ویژگی هایی هستند که بتواند گردو چندلر بهتر بخرد. یکی از مهمترین عوامل کاشت این نهال های گردو کیفیت خود گردو و پوسته آن است. چندلر مغز گردوی بزرگی با پوسته های نازک تولید می کند. البته این مغزهای گردو نیز خوش رنگ هستند. پوست و رنگ هسته از خصوصیات مهم فروش گردو است. گردو معمولاً با قیمت بالاتری فروخته می شود و دارای هسته سبکتر است. بذرهای این گردو به راحتی از پوسته جدا شده و به راحتی شکافته می شوند. مشخصه مهم بعدی هنگام خرید نهال گردو ، اندازه درخت است.
نهال گردوی چندلر معمولاً نسبتاً سنگین رشد کرده و نیمه عمودی است. اگر قصد دارید درختان چندلر با تراکم نسبتاً زیاد بکارید ، باید آنها را در فاصله 5 ، 5 و 7 متری بکارید. از دیگر خصوصیات درختان ، زمان برگریز نام دارد.
چندلر دیر شکوفا می شود و این برای او یک مزیت است ، زیرا هرچه زودتر شکوفا شود ، در برابر بیماری های مختلف و آفات حشرات آسیب پذیرتر است. همچنین چندلر میزان گرده افشانی بالایی دارد ، بنابراین به آن درخت گرده افشانی می گویند.
مقاومت به بیماری و زمان کاشت نهال گردو چندلر:
نهال گردو چندلر همچنین در برابر بیماری نخ سیاه بسیار مقاوم است. چندلر مقاومت خوبی در برابر سرما نیز دارد حتی می توان گفت که نهال این گردو باید در دمای پایین زیر 7 درجه حدود 700 ساعت باشد. زمان کاشت به محل زندگی شما نیز بستگی دارد ، اما زمان کاشت درخت چندلر نسبتاً طولانی و مناسب است ، معمولاً زمان کاشت آن در اواخر پاییز و اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیار مناسب است.
لازم به ذکر است که قیمت پیوند نهال گردو چندلر در رده بسیار اقتصادی گردو قرار دارد.
سایر مشخصات و ویژگی های مغز گردو چندلر:
البته یکی از دلایل جذب نشا گردو چندلر خصوصیات گردو است. یکی از خواص مهم انواع مختلف گردو ، به ویژه گردو چندلر ، خاصیت ضد سرطانی آن است که به شما این امکان را می دهد که نهال های گردو را با قاطعیت بیشتری نسبت به قبل خریداری کنید. گردو می تواند خطر سرطان را تا حد زیادی کاهش داده و با آن مقابله کند. گردو حاوی مقدار زیادی پلی فنول است و حاوی مواد شیمیایی ضد اکسیدانی است که می تواند با سرطان هایی مانند سرطان پستان و سرطان پروستات مقابله کند.
گردو دارای خواص کاهش استرس اکسیداتیو است ، که آن را به یک ماده محافظ در برابر سرطان تبدیل می کند. ویژگی دیگری که مردم را به خرید نهال گردو چندلر ترغیب می کند ، خواص گردو در تقویت سلامت قلب است. گردو عمدتا حاوی امگا 3 ، ویتامین E ، منیزیم و اسید فولیک است که همه آنها در تقویت قلب موثر هستند. علاوه بر این ، خوردن گردو باعث افزایش کلسترول خوب بدن و کاهش کلسترول بد خون می شود. خوردن هر روز گردو می تواند التهاب عروق قلب را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری کند.