کسب و کارهای برتر روز

ابزار دندانپزشکی و کاربرد انها

ابزار دندانپزشکی و کاربرد انها

اگر به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، احتمالا صدای دریل و دستگاه ساکشن را شنیده اید، پنس دندان و آینه و قلاب تنها بخشی از ابزار دندانپزشکی هستند. مانند اکثر مشاغل برای کارهای دندانپزشکی استفاده از یک سری وسایل خاص و مهم و پرکاربرد ضروری است. لازم است با انواع آن و ویژگی های آن آشنا شوید. در ادامه لیستی از دستگاه های دندانپزشکی پرکاربرد را معرفی کرده ایم. این ابزارها تجهیزات دندانپزشکی نامیده می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزارهای دندانپزشکی در این مقاله با ما همراه باشید.

آینه دندانپزشکی، عصای دندانپزشکی

آینه دندان یا آینه دهان یکی از ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی است. سر این آینه معمولا گرد است و بیشتر از شماره 4 و 5 این آینه استفاده می کنند. شماره 2 معمولاً زمانی استفاده می شود که بخواهیم از اندازه کوچکتری استفاده کنیم، مخصوصاً زمانی که روی دندان های عقب کار می کنیم و سد دندانی در دهان وجود دارد. دامنه استفاده از این آینه وسیع است. مهم ترین مزایای آن عبارتند از: دید غیر مستقیم به دندانپزشک، تابش نور به سطوح مورد نیاز و نرم شدن بافت های نرم.

دید غیرمستقیم در نواحی از دهان که دیده نمی شوند یا به سختی دیده می شوند مورد نیاز است. سطوح خلفی (زبانی) دندان های فک بالا مکان های مهمی هستند که از آینه دندان استفاده می شود. با استفاده از این آینه می توان بقیه قسمت های دهان را به راحتی دید. اگرچه این سطوح حتی بدون آینه دندان نیز قابل مشاهده هستند، البته به شرطی که دندانپزشک در وضعیت فیزیکی نامناسبی قرار داشته باشد. بدون آینه دندان، شرایط فیزیکی نامناسب هر روز برای دندانپزشک ایجاد می شود و باعث درد مزمن در ناحیه گردن و کمر می شود. سایت های زیادی برای فروش تجهیزات دندانپزشکی وجود دارد.

آینه دندان

مکان های دیگری در دندان وجود دارد که حتی با نور بالای سر بیمار هنوز روشن نمی شود. در این موارد از آینه دندانپزشکی برای انعکاس نور بر روی این سطوح استفاده می شود. آینه همچنین در صورتی مفید است که به طور همزمان نور را منعکس کند و سطوح نامرئی را آشکار کند. برای خرید این آینه می توانید به فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی مراجعه کنید.

همچنین از این آینه برای عقب کشیدن بافت هایی مانند گونه و زبان برای دید بهتر دندان ها استفاده می شود. مهندسان همچنین از آینه دندانپزشکی برای دیدن فضاها و گوشه های باریک استفاده می کنند. از این آینه در آزمایشگاه های لیزر و بینایی نیز استفاده می شود.

لیست تجهیزات دندانپزشکی: لایت کیور

اولین نکته در مورد Light Cure ماهیت نور آن است که برخی به اشتباه آن را لیزر یا اشعه ماوراء بنفش می نامند در حالی که این نور همان نور مرئی است. از کامپوزیت برای پر کردن فضای دندان استفاده می شود. اما از آنجایی که کامپوزیت نرم است، از دستگاه لایت کیور برای سخت شدن استفاده می شود. مخلوطی از مونومرها کامپوزیت را می سازد. این مونومرها برای سخت شدن و تبدیل شدن به پلیمر به نور نیاز دارند. قدرت نفوذ این نور حدود 2 میلی متر از کامپوزیت است. دو نوع درمان با نور وجود دارد. هالوژن و LED دارند. نوع ال ای دی این دستگاه به دلیل اینکه مصرف و حرارت آن کمتر از هالوژن است از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نوع LED این دستگاه نیازی به خنک کننده ندارد. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نحوه دندانپزشک تجربی شدن را مطالعه کنید.

فورسپس، انگشت ششم و بلند دندانپزشکان

فورسپس (به انگلیسی: Forceps) یک ابزار دستی است و برای نگه داشتن و نگه داشتن اجسام استفاده می شود. فورسپس زمانی استفاده می شود که به دلیل عمق ناحیه عمل، مجبور باشیم از ابزاری با دسته بلند و نگهدارنده انگشتی برای فیکس کردن انگشتان استفاده کنیم که فورسپس نیز همین ویژگی ها را دارد. خارج از حوزه پزشکی، فورسپس معمولاً به عنوان موچین، انبر، انبر، گیره یا گیره شناخته می شود.

لیست ابزارهای دندانپزشکی – فورسپس

پنس پزشکی از فولاد کربنی ساخته شده است و می توان آن را در دمای بالا در اتوکلاو استریل کرد. در دندانپزشکی به گیره کشیدن دندان فورسپس نیز می گویند که امروزه از نوع یکبار مصرف پلاستیکی آن نیز استفاده می شود. نوع دیگری از پنس در مامایی استفاده می شود و به آن پنس مامایی می گویند که توسط خانواده چمبرلین اختراع شده است; کارشان مامایی بود. نوزادان اغلب به صورت سر به دنیا می آمدند، بنابراین پنس مامایی که طراحی کردند دارای دو تیغه صاف با انحنای جزئی بود و کاملاً سر نوزاد را می گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر بچه بیرون آمد و بقیه بدن به راحتی بیرون آمد.

دندانپزشکان تابوره، رخش

صندلی های چهارپایه، صندلی های چرخدار بدون تکیه گاه هستند که در میله ها و همچنین در آزمایشگاه استفاده می شوند. مدفوع برای جراحان نشسته، کمک جراح، متخصص بیهوشی در حین جراحی در اتاق عمل استفاده می شود و در اندازه های مختلف موجود است. این صندلی از نظر ارتفاع نیز قابل تنظیم است. لازم به ذکر است که صندلی پس از هر جراحی باید مجدداً استریل شود

کاتتر دندان اکسپلورر دندان

از این دستگاه برای معاینه دندان ها و یافتن پوسیدگی و پلاک های دندانی و همچنین تست سلامت و سختی سطح دندان ها استفاده می شود.

انبر پنبه ای

با زوایای و نوک های مختلف برای برداشتن، قرار دادن و انتقال اقلام و ذرات ریز از جمله میکرو پنبه، رول پنبه ای، قطعات ترمیم افتاده در دهان بیمار و … استفاده می شود.

لیست تجهیزات دندانپزشکی: یونیت دندانپزشکی

یونیت صندلی Ostem یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین دستگاه های دنیا می باشد.

دندانپزشکی بونیتا

زیبایی و طراحی منحصر به فرد، تکنولوژی مدرن و آپشن های متنوع آن در کنار قیمت مناسب دستگاه از مزیت های اصلی آن است. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مواد دندانپزشکی را مطالعه کنید.

آمالگاماتور یکی از کاربردی ترین ابزار دندانپزشکی است

دستگاه آمالگاماتور به دو نوع تقسیم می شود:

دستگاه کپسول: در این نوع دستگاه کپسول در محل گیره کپسول قرار می گیرد. امکان تنظیم مقدار پودر و جیوه وجود ندارد زیرا شرکت سازنده مقدار واحد آمالگام و جیوه مانند 1 واحد یا 2 یا 3 یا … که در کپسول تعبیه شده و نیاز به تنظیم خاصی ندارد را مشخص می کند. برای اطلاع از قیمت تجهیزات دندانپزشکی دست دوم روی لینک کلیک کنید.

دستگاه پودر و کپسول : در این نوع دستگاه مقدار پودر آمالگام متغیر است، پیچ تنظیم در کنار دستگاه قرار می گیرد ولی مقدار جیوه همیشه ثابت است. هرچه پیچ تنظیم در سمت مثبت بیشتر باشد، پودر بیشتر و در سمت منفی پودر کمتر است.

فرز، طیف وسیعی از پرکاربردترین

یکی از تجهیزات دندانپزشکی است که برای تیز کردن دندان ها و برش در قسمت های سخت مانند دندان و صیقل دادن سطح دندان استفاده می شود.

این دستگاه در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود است. مواد الماس بیشتر در فرزهای توربین استفاده می شود. برای فرزهای نبشی نیز از مواد کاربید استفاده می شود و سرعت چرخش آن کمتر از توربین است. سایر مواد مورد استفاده از سرامیک، پلیمر و فولاد در ساخت فرز استفاده می شود.

گردن، سر و ساق پا از اجزای مهم فرز هستند. بزرگ ترین قسمت فرز ساقه است. فرزها پس از هر بار استفاده با استفاده از اتوکلاو و بخار استریل می شوند.

معرفی فرز به عنوان یکی از تجهیزات دندانپزشکی

ابزار ترمیم آمالگام

کندانسور: برای فشرده سازی و متراکم کردن مواد ترمیم کننده در حفره دندان استفاده می شود. انواع مختلفی از این دستگاه با سرهای مختلف و در اندازه های مختلف وجود دارد. رایج ترین نوع به شرح زیر است:

کندانسور کندانسور

کارور دندان: پس از قرار دادن مواد ترمیمی در محل مورد نظر، شکل و سطح آن با کمک کارور مشابه دندان های طبیعی شکل می گیرد. منبت کار انواع مختلفی دارد که متداول ترین نوع آن الماس تراش است:

کارور دندانپزشکی

Burnisher: برای صاف کردن، شکل دادن و جلا دادن/تمام کردن آمالگام قبل از سفت شدن استفاده می شود. انواع مختلفی از آن وجود دارد که نوع توپ رایج تر است:

آسانسور

در برداشتن دندان یا ریشه دندان از این دستگاه برای لق شدن دندان با برش اتصالات بافت نرم (لثه) و همچنین اتصالات دندان و استخوان اطراف استفاده می شود. به این ترتیب دندان در جای خود کمی شل می شود و راحتتر بیرون می آید. انواع مختلفی از آسانسورها با کاربردهای مختلف و شکل سر متفاوت وجود دارد. رایج ترین آسانسور، آسانسور مستقیم است.

لیست تجهیزات دندانپزشکی: اتوکلاو، حمام برای ابزار شما

اتوکلاو (به انگلیسی: Autoclave) برای استریل کردن وسایل پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا با استفاده از بخار است. همچنین در مواردی که برای انجام یک واکنش شیمیایی به دما و فشار بالا نیاز باشد از این دستگاه استفاده می شود. ابعاد این دستگاه از اندازه آزمایشگاهی که معمولاً به صورت استوانه ای بسته است تا اندازه صنعتی که طول آن به 50 فوت می رسد متغیر است.

این دستگاه توسط میکروبیولوژیست فرانسوی چارلز چمبرلین در سال 1879 اختراع شد. کلمه اتوکلاو از ترکیب دو کلمه (auto-) در یونانی به معنای خودکار و (clavis) در لاتین به معنی کلید تشکیل شده است. لایه ای از فویل در داخل کشیده می شود تا در هنگام آزمایش مقاومت دمایی آن افزایش یابد.

با دوربین داخل دهانی شما نیز می توانید ناظر باشید

همچنین می خواهید بدانید که دندانپزشک شما در طول درمان روی دندان های شما چه خواهد کرد و دندان های شما قبل و بعد از درمان چگونه به نظر می رسند. در این صورت باید از دندانپزشک خود بخواهید که از دستگاه دوربین داخل دهانی خود استفاده کند. این دستگاه از یک دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری کوچک تشکیل شده است که به صورت بی سیم یا با سیم به مانیتور روبروی شما متصل می شود. این دستگاه برای ارتودنسی سریع استفاده می شود. این دستگاه محیط داخل دهان شما را ضبط می کند و تصویر را روی مانیتور روبروی شما نمایش می دهد. با این دستگاه می توانید وضعیت دندان خود را قبل از ترمیم مشاهده کنید و بعد از درمان نیز می توانید دندان ترمیم شده خود را مشاهده کنید. دوربین داخل دهانی دستگاه خوبی است که شما را در جریان روند درمان خود قرار می دهد. شما می توانید قسمت هایی از دهان خود را ببینید که به طور معمول نمی توانید آنها را ببینید.

حرف پایانی

امیدوارم تونسته باشیم با وجود محدود بودن اطلاعات درستی رو در اختیارتون قرار بدیم. تا بتوانید به بهترین شکل از آنها استفاده کنید. در این مقاله با برخی تجهیزات آزمایشگاهی دندانپزشکی بیشتر آشنا شدیم.