اقتصادی

از حضور قطار روسیه – عربستان در بندرعباس تا استفاده از وام صادراتی برای راه‌آهن رشت – آستارا

حضور یک رام قطار کانتینری که از منطقه فرماچیوفو روسیه به مقصد عربستان وارد سرخس شده و به بندرعباس رسید و همچنین استفاده از وام صادراتی روسیه تا سقف ۵ میلیارد دلار برای راه‌آهن رشت-آستارا از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش دوران خبر، یکی از هدف‌گذاری‌های دولت سیزدهم،‌ استفاده از ظرفیت دیپلماسی و گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است. در این راستا، انعقاد قراردادهایی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه،‌ از اقدام‌های مورد نیاز برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

ترانزیت هفته: قطار روسیه – عربستان در بندرعباس

از جمله این اقدامات می‌توان به استفاه از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران استفاده کرد. 

برای مثال در هفته‌ای که گذشت، یک رام قطار کانتینری شامل ۳۱ واگن که از منطقه فرماچیوفو روسیه (منطقه چلیابینسک) به مقصد عربستان وارد سرخس شده بود، پس از طی مسیر ۱۶۱۰ کیلومتری در شبکه ریلی ایران طی سه روز و نیم از سرخس به بندرعباس رسید.

انتخاب مسیر بندرعباس برای ترانزیت کالا از روسیه به عربستان سعودی، موجب افزایش درآمد گمرکی کشور و استان، فعال‌تر شدن محوطه‌های تخلیه و بارگیری، رونق حمل و نقل ریلی و افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل جاده‌ای می‌شود.

تامین مالی هفته: رشت – آستارا

یکی دیگر از ظرفیت‌های استفاده از همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه، تامین مالی است. 

از طرف دیگر با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهمترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با توجه به منافع مشترک میان ایران و روسیه در راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب، استفاده از روش‌های تامین مالی روسیه برای این کریدور مورد توجه قرار دارد.

در این راستا عباس خطیبی-معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راه‌آهن رشت – آستارا،  در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راه‌آهن گفت: موافقت‌نامه تامین مالی طرح از روسیه به‌ صورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.

سفر هفته: بذرپاش به آذربایجان

همچنین آذربایجان به‌عنوان یکی از همسایه‌های شمالی ایران، هدف دیگری برای برقراری تفاهم و گسترش همکاری است. از این رو به گفته مهرداد بذرپاش -وزیر راه‌ و شهرسازی- با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان روابط دو کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است.

بذرپاش در آستانه سفر به آذربایجان در خصوص اهداف این سفر توضیح داد: تراز تجاری ایران و آذربایجان طی سال‌های گذشته افت داشته که باید مجددا ارتقا یابد و از آنجایی که بخش زیادی از این روابط مرتبط با حمل‌ونقل و ترانزیت است، به دنبال توافقات مثبت در این حوزه هستیم.

افتتاح هفته: پل روگذر راه‌آهن کشور

روز دوشنبه دهم مهرماه،‌ پل روگذر ماشین‌رو پیامبر اعظم (ص) در ورامین افتتاح شد. این پل ۴۰۸ متر طول دارد و برای احداث آن ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

در این خصوص سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- با بیان اینکه این پل بزرگ‌ترین پل روگذر راه آهن در تمام کشور است، گفت: رفع معارضات این پل بسیار دشوار بود، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ این‌ پل با ۵۰ درصد پیشرفت همراه شده بود و در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم ۵۰ درصد باقیمانده به نتیجه رسید.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.