اقتصادی

اشتغال پایدار در سایه مهارت آموزی در محیط واقعی کار

برابر گزارش‌ها طی سال گذشته اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار در صنایع و صنوف ۳۴ درصد رشد داشته و بیش از ۹۳ هزار نفر آموزش به مهارت آموزان ارائه شده است.

به گزارش دوران خبر، بیکاری از جمله چالش های کشور و بازار کار به شمار می­ رود که کاهش نرخ آن عاملی موثر در رشد اقتصادی است و چاره اندیشی در این خصوص می تواند آثار و پیامدهای زیان بار آن را در جامعه کاهش دهد.  

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور تحرک بخشی به بازار کار و ایجاد فرصت­ های شغلی برای جوانان جویای کار، زنان و فارغ ­التحصـیلان دانشگاهی طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در دستور کار دارد.

طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار با هدف تربیت و ارتقای مهارت های شغلی جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت به اجرا درآمده و مسئولیت اصلی اجرای آن در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.

از دیگر اهداف اجرای این طرح یادگیری عملی و کاربردی مهارت های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت‌ آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها است.

بر اساس گزارش سازمان آموزش فنی و حرفه ای از اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار طی سال گذشته ۹۳ هزار و ۷۲۵ نفر آموزش به مهارت آموزان متقاضی در بخش صنوف و صنایع ارائه شده که ۳۴ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن داشته است. همچنین ۳۴ هزار و ۵۵۹ نفر آموزش در واحدهای پذیرنده ارائه شده که از رشد ۱۴ درصدی برخوردار بوده است.

غلامحسین حسینی نیا – معاون وزیر کار- در گفت و گو با دوران خبر، در این باره می گوید: یکی از ماموریت های مهم و هدفگذاری شده سازمان آموزش فنی حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارتی تخصصی و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت است. اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار نیز در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت های شغلی در این مسیر تدوین شده است.

او می گوید: این طرح با کمک اصناف در سطح کشور به اجرا در می آید و طبق ارزیابی صورت گرفته یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت نقش آفرینی در قالب طرح آموزشی در محیط کار واقعی را دارند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای واحدهای صنفی می توانند کارآموزان را در قالب طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار آموزش دهند و در پایان دوره پس از برگزاری آزمون برای افراد آموزش دیده مدرک بین المللی مطابق با دوره‌های آموزشی در مراکز دولتی صادر می شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه ای می گوید: در حال حاضر در سازمان آموزش فنی و حرفه ای ۶۴۰ مرکز دولتی آموزشی متشکل از ۵۴۰۰ کارگاه وجود دارد که سالانه ظرفیت آموزش بیش از ۵۵۰ هزار نفر دوره را دارند. همچنین بیش از ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای با ظرفیت آموزش ۶۰۰ هزار نفر دوره در سال وجود دارد که در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی مهارت آموزان نقش موثری و بسزایی ایفا می کند.

به گزارش دوران خبر، کارشناسان تاکید دارند که مهارت آموزی در محیط واقعی کار ضمن افزایش بهره‌وری، موجب آشنایی افراد با فضای کسب و کار می شود به نحوی که مهارت آموزان پس از کسب دانش کافی به بنگاه اقتصادی معرفی شده و با گذراندن دوره‌های مهارتی جذب بازار کار می‌شوند.

انتهای پیام