افزایش قیمت تعمیر خودرو؛ چه کسی به تعمیرگاه ها نظارت می کند؟
این روز ها کمتر کسی را می توان یافت که از کیفیت خودرو های ایرانی قطعات خودرو و خدمات پس از فروش خودرو گلایه نکند. قصه ی پر غصه تأمین قطعات خودرو و کمبود آن موضوعی است که سالهاست مصرف کنندگان را نگران کرده اما به ناچار با این چالش که خسارت جانی و مالی جبران ناپذیری را نیز به همراه دارد دست و پنجه نرم می کنند.
در واقع کمبود قطعات خودرو در ایران ناشی از عوامل مختلفی است که شامل تحریم های بین المللی مشکلات اقتصادی کمبود سرمایه گذاری مدیریت ناکارآمد و افزایش ناگهانی تقاضا می شود. تحریم ها محدودیت هایی را در واردات قطعات و مواد اولیه به وجود آورده و وضعیت اقتصادی و نوسانات ارزی نیز هزینه های تولید را بالا می برد.
علاوه بر این عدم سرمایه گذاری و مشکلات مدیریتی به کاهش ظرفیت تولید و کیفیت محصولات منجر می شود. در نهایت افزایش تقاضا برای خودرو ها نیز می تواند به تشدید کمبود قطعات کمک کند. این عوامل به طور همزمان چالش هایی را برای صنعت خودروسازی ایران به وجود می آورند.
افزایش ۴۰ درصدی قطعات خودرو
عبدالرضا محمدی طامه رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس در گفت و گو با دوران خبر درباره افزایش هزینه قطعات خودرو در یک سال اخیر اظهار داشت: قیمت این قطعات از سال گذشته تا کنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که کیفیت این قطعات چندان مطلوب نیست و این موضوع موجب شده تا مردم به طور مکرر برای تعویض قطعات به تعمیرگاه ها مراجعه کنند.
قطعات خودرو های ایرانی کیفیت ندارند
محمدی طامه همچنین بیان کرد که در حال حاضر عرضه قطعات چینی کاهش یافته است و کیفیت قطعات خودرو های ایرانی نیز مطلوب را نیست.
او یکی از دلایل کمبود قطعات چینی را کمبود دلار و نبود مدیریت مناسب در این زمینه دانست و افزود: در کشور ما به قدری خودرو وارد شده که هر کدام نیاز به قطعات خاص خود دارند و این مسئله به مشکلات موجود دامن زده است.
او در مورد هزینه های نگهداری یک خودرو در طول یک سال می گوید: «این موضوع به رفتار راننده بستگی دارد. برخی رانندگان به خوبی رانندگی می کنند و در نتیجه هزینه های کمتری دارند در حالی که برخی دیگر با رانندگی نامناسب مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری هستند.
نقطه ضعف خودرو های ایرانی چیست؟
رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس مهمترین نقطه ضعف خودرو های ایرانی را ایمن نبودن می داند و می گوید کیفیت نداشتن خودرو یعنی وقتی یک ماشین ایرانی تصادف می کند سرنشینان آن در امان نیستند.
وی تاکید کرد: «خودروی ایرانی اصلا کیفیت ندارد شما روی بدنه آن دست بزنید و ببینید که چقدر ضعیف هستند هر سال یک چیزی از آن کم شده است.»
عدم نظارت دولت بر تعمیرگاه های غیرمجاز
او با اشاره به تعداد واحد های صنفی تحت پوشش اتحادیه تهران افزود: «در تهران ۱۳۵ واحد صنفی تحت نظارت اتحادیه فعالیت می کنند و برای ما که در زمینه تعمیرات فعالیت داریم تعداد این واحد ها به حدود ۳ هزار می رسد.» او ادامه داد: در تهران تعداد زیادی واحد صنفی غیرمجاز وجود دارد اما ما علیه برخی از آنها اقدام کرده ایم بازرسانی فرستاده ایم و به آنها اخطار داده ایم و تعدادی از این واحد ها در حال بازرسی هستند.
محمدی در پاسخ به این سوال که آیا دولت اقداماتی علیه این واحد های غیرمجاز انجام داده است یا خیر گفت: خیر دولت مشغول مسائل دیگری است و پیگیری کامل انجام نمی شود. به عنوان مثال برخی تعمیرگاه های غیرمجاز ۳۰۰ بار پلمپ شده اند اما دولت باید آنها را ببندد و این کار را انجام نمی دهد به عبارت دیگر به این موضوع رسیدگی نمی شود.
او بیان می کند که صداوسیما باید مردم را در مورد واحد های صنفی غیرمجاز آگاه کند تا بدانند ماشین خود را برای تعمیر به کجا ببرند اما صداوسیما زمان کافی برای این کار به ما نمی دهد.
در مورد تفاوت قیمت بین قطعات استاندارد و غیر استاندارد او توضیح می دهد: ببینید به قدری لوازم چینی بی کیفیت وارد بازار شده که تعمیرکاران آنها را روی ماشین نصب می کنند اما هفته بعد دوباره خراب می شوند.
این اختلاف قیمت بیش از دو برابر است اما باید توجه داشت که اگر مردم هزینه بیشتری را برای خرید قطعه استاندارد پرداخت کنند قطعاً کیفیت و دوام بهتری را دریافت خواهند کرد.