عمومیکسب و کارهای برتر روز

اقدامات آسان برای خنک نگهداشتن ماشین در تابستان

خنک نگهداشتن ماشین در تابستان هم برای سلامت و ایمنی شما و هم برای سلامت خودرویتان مهم است. اما می‌دانید چگونه ماشین خود را در تابستان خنک نگه دارید تا موقع بازگشت به وسیله نقلیه‌تان، نگران مواجه شده با کوره‌ای از نور خورشید یا گرمای حبس شده و دم کرده نباشید! یاد گرفتن و رعایت کردن چند دستورالعمل ساده و آسان، می‌تواند به شما در خنک نگهداشتن ماشین در گرما کمک زیادی کند.

در این صورت رعایت علاوه بر سالم ماندن ماشین و اجزای داخلی آن، حداکثر راحتی را هنگام حرکت تجربه خواهید کرد. در این مقاله از سرویس در به شما برخی اقدامات پیشگیرانه را یاد می‌دهید که در خنک نگهداشتن ماشین در روزهای گرم تابستان کمک می‌کند. با انجام این کارها می‌توانید خودروی پارک شده را در تابستان خنک نگه دارید.

اقدامات آسان برای خنک نگهداشتن ماشین در تابستان

۱در پارکینگ سایه‌دار یا سرپوشیده پارک کنید

دمای داخل خودرو در روزهای گرم می‌تواند تا ۴۰ درجه فارنهایت بیشتر از بیرون باشد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید مخصوصا در روزهای تابستان، پارکینگ سرپوشیده پیدا کنید، حتی اگر مجبور شوید کمی هزینه اضافی بپردازید.

۲قبل از ورود به خودرو همه درها را باز کنید

۳از آفتابگیر شیشه استفاده کنید

آفتابگیر شیشه جلو یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای خنک نگهداشتن داخل ماشین در تابستان است. آفتابگیرها بنا به ساختاری که دارند، گرمای خورشید را منعکس یا جذب می‌کنند و ماشین را چند درجه خنک‌تر نگه می‌دارند.

همچنین آفتابگیرها برای بقیه شیشه‌ها هم کاربرد زیادی دارند. انواع آفتابگیرهای رولی، آفتابگیر تاشو، آفتابگیر شیشه عقب و آفتابگیر رودری را می‌توانید برای محافظت از خودرو در برابر اشعه آفتاب تهیه کنید. در ضمن اگر آفتابگیرها رنگ روشن داشته باشند تا نور را به بیرون منعکس کنند، امکان خنک ماندن داخل خودرو در روزهای گرم تابستان، بیشتر است.

Easy steps to keep your car cool in summer

۴از شیشه‌های دودی یا رنگی استفاده کنید

اگر قصد دارید برای مدت طولانی بیرون از ماشینتان بمانید، یا در یک منطقه بسیار گرم و آفتابی زندگی می‌کنید، برای خنک نگهداشتن داخل ماشین در گرما روی به کار بردن شیشه‌های دودی، تمرکز کنید. این کار مثل یک سرمایه‌گذاری مفید و ضروری است.

۵سیستم تهویه مطبوع را سرویس کنید

از آنجایی که تابستان معمولا به صورت ناگهانی فرا می‌رسد و ناگهان چشم باز می‌کنید و با گرمای شدید مواجه می‌شوید، قبل از اینکه این گرما دامن خودتان و خودرویتان را بگیرد، سیستم تهویه مطبوع را سرویس کنید تا با کولر گازی آماده، از خود و خودرویتان در برابر گرما محافظت کنید. قبل از گرم شدن شدید هوا، هر گونه مشکلی را در این سیستم حیاتی برطرف کنید.

6روکش خنک کننده صندلی بخرید

روکش‌های خنک کننده صندلی خودرو، یک محصول جدید و محبوب هستند که در آن‌ها از یک فن پرقدرت استفاده شده است تا از تعریق بدن حین رانندگی جلوگیری کنند. این روکش‌ها به راحتی روی انواع صندلی‌های خودرو نصب می‌شوند و با یک فندکی، قابلیت شارژ دارند.فن موجود در این روکش‌ها، به وسیله کانال‌های تعبیه شده، هوا را با قدرت به داخل روکش می‌فرستد و باعث خنک شدن نشیمنگاه و پشت کمر می‌شود. همچنین می‌توانید دور تند یا کند را برای خنک کردن، انتخاب کنید. استفاده از این روکش‌ها می‌تواند به خنک کردن بدنتان در حین رانندگی در ماشین داغ، کمک زیادی کند.

7کاپوت را بپوشانید

قرار دادن یک پوشش مناسب روی کاپوت می‌تواند از تابش مستقیم آفتاب به آن پیشگیری کند و در نتیجه موتور خودرو داغ نمی‌شود و به هم کمک می‌کند. این موضوع می‌تواند از خرابی موتور در روزهای گرم هم پیشگیری کند. حتی می‌توانید از کارتن برای این کار استفاده کنید.

8سطوح چرمی یا وینیل را بپوشانید

صندلی‌ها، فرمان، تکیه‌گاه بازو، کنسول میانی، هر چیزی که از چرم یا وینیل ساخته شده است، باید پوشانده شود تا در هنگام ورود به وسیله نقلیه گرما را منعکس نکنند. از حوله یا ملحفه برای پوشاندن این سطوح استفاده کنید.

9استفاده از فن یا پنکه خورشیدی

یک فن را که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، در سمت چپ راننده رو به سمت راست عقب قرار دهید تا نسیم ملایم و خوبی به شما بوزد. اگر دو فن بخرید و دیگری را در سمت راست سرنشین جلو و رو به صندلی عقب چپ قرار دهید، بهتر هم عمل می‌کند. انواع مختلفی از این فن‌های خورشیدی را می‌توانید در بازار پیدا کنید که به راحتی شارژ می‌شوند و سرعت‌های مختلفی دارند.

10اشیای الکترونیکی و قیمتی را از نور خورشید دور نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که هر گونه وسایل الکترونیکی، سی دی، عینک آفتابی و اشیای قیمتی دور از اشعه مستقیم خورشید نگهداری می‌شود. آنها را زیر صندلی‌ها، در جعبه دستکش، صندوق عقب یا فقط زیر یک پتو در جای قرار گرفتن پا در ماشین، قرار دهید.

 ۱1پنجره‌های خودرو را پایین بیاورید

این یکی از گزینه‌های پرخطر برای خنک نگهداشتن ماشین در گرما و خنک شدن ماشین بدون کولر است چون می‌تواند ایمنی وسیله نقلیه شما را به خطر بیندازد. اگر می‌خواهید پنجره‌ها را باز بگذارید، مطمئن شوید که فضای باز گذاشته شده به اندازه‌ای باریک است که کسی نتواند دست خود را از آن رد کند.

نیمه پایین گذاشتن شیشه‌ها باعث کاهش ۶۰ درصدی گرمای خودرو می‌شود. در ضمن مراقب محل پارک خود باشید، اگر در یک منطقه با آمار جرم و جنایت بالا هستید، ریسک انجام این کار به دزدیده‌ شدن خودرویتان نمی‌ارزد.

استفاده از پرده‌های آفتابگیر خودرو

پرده‌هاي آفتابگیر یکی از ساده ترین راهها برای خنک نگه داشتن فضای داخل خودرو بـه حساب می آیند. برای اینکار کافی اسـت هر دفعه کـه خودرو را پارک میکنید این پرده‌ها را بر روی شیشه‌هاي داخل خودرو بکشید. اینکار زمان زیادی نمی برد اما با ایجاد سایه، محیط داخل خودرو را خنک‌تر نگه می‌دارد.

از روکش داشبورد غافل نشوید

داشبورد خودرو از موادی ساخته شده اسـت کـه نور و حرارت آفتاب رابه خود جذب می کند، این مواد با نگه داشتن حرارت باعث افزایش گرمای خودرو میشوند و بهمین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما در روزهای گرم سال از روکش داشبورد استفاده کنید. این روکش‌ها بـه لحاظ زیباشناختی نیز جذابیت بیشتری بـه داشبورد خودرو می دهند و دوام داشبورد را بیشتر می‌کننند.

فرمان خودرو را با پارچه بپوشانید

حتی اگر داخل خودرو آفتابگیر نصب کرده باشید بازهم حرارت هوا در روزهای گرم تابستان بـه اندازه‌اي اسـت کـه فرمان و محیط داخل خودرو را کاملاً گرم میکند، در نتیجه برای این کـه فرمان خودرو بیش از حد گرم نشود با یک تکه پارچه یا حوله فرمان را زمانی کـه خودرو را پارک کرده اید بپوشانید.

خنک نگه‌ داشتن خودرو

انصافاً باید گفت پیدا کردن جای پارک در قسمت‌هاي مختلف شهر هـای شلوغ کار ساده‌اي نیست اما گذاشتن خودرو زیر نور مستقیم آفتاب در تابستان چیزی بـه غیر از گرمای زیاد داخل خودرو رابه دنبال ندارد، این امر برای مواقعی کـه قصد دارید برای چند ساعت خودرو را پارک کنید اهمیت بیشتری پیدا میکند. در نتیجه وقت بیشتری برای پیدا کردن جای پارک در زیر سایه پیدا کنید و خودروی خودرا از شر گرمای سوزان نجات دهید.

پنجره‌ ها را تا انتها بالا نکشید

بی شک انجام اینکار با اصول ایمنی مغایرت دارد اما اگر خودروی شـما در محلی قابل اعتماد پارک شده اسـت و نگرانی برای موارد ایمنی ندارید، میتوانید پنجره‌ها رابه مقدار کمی باز بگذارید. پیشنهاد میکنیم این مقدار بـه اندازه‌اي نباشد کـه بازوی یک فرد ازآن بـه داخل خودرو باز شود و باز گذاشتن پنجره‌هاي خودرو بـه اندازه چند بند انگشت برای بـه جریان در آوردن گردش هوا در داخل خودرو کفایت میکند.

خنک نگه‌ داشتن خودرو

روکش صندلیِ بیشتر خودروها چرمی و تیره رنگ اسـت، این ترکیب گرمای بیشتری را جذب میکند و با نگه داشتن گرما در خود باعث می شود تا درجه حرارت خودرو حتی زمانی کـه از آفتاب بیرون برده شده اسـت نیز بیشتر از میزان معمول باشد. بـه این ترتیب بهتر اسـت پارچه‌اي معمولی روی صندلی‌ها بیاندازید تا جلوی جذب حرارت بـه صندلی‌هاي خودرو گرفته شود.

مواظب درجه حرارت لاستیک‌ها باشید

راننده‌ها در حین رانندگی همیشه حواسشان بـه درجه حرارت موتور خودرو اسـت اما در بیشتر مواقع از نظارت درجه حرارت لاستیک‌ها غافل می شوند. لاستیک‌هاي خودرو مستقیماً با آسفالت گرم خیابان تماس دارد و از آنجایی کـه این تماس اصطکاک ایجاد می کند گرمای زیادی بـه لاستیک‌هاي خودرو منتقل میشود.

جای پارک خودرو را در طول روز تغییر دهید

اگر ازآن دسته افراد سحرخیزی هستید کـه صبح‌ها اول وقت بـه سر کار میروند و خودروی خودرا در مکان مناسبی در سایه پارک می کنند حتما بـه خوبی میدانید کـه این سایه ماندنی نیست و یکی دو ساعت بعد بدلیل گردش زمین، خودروی شـما زیر نور مستقیم آفتاب قرار میگیرد. با این حساب توصیه میکنیم در طول روز سری بـه خودرو بزنید و جای پارک آنرا عوض کنید.

جلوگیری از افزایش دمای موتور در روزهای گرم

یکی از مهم ترین بخش هایي کـه جزو سیستم خنک کننده موتور محسوب می شود، آب و روغن موتور می باشد. این دو مایع نقش موثری در خنک کنندگی موتور خودرو ایفا می کنند. عدم توجه بـه میزان، کیفیت و ترکیبات این دو مایع، می‌تواند باعث افزایش دمای موتور ودر نهایت جوش آوردن خودرو شود. پس ازآن باید بـه فن هاي خنک کننده خودرو نیز توجه نمود کـه درصورت عدم عملکرد صحیح، میتوانند باعث جوش آوردن خودرو شوند.

آب رادیاتور

درجه آمپر آب موجود در رادیاتور در روزهای گرم سال بـه هیچ عنوان نباید کمتر از میزان استاندارد تعریف شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. بعلت گرمای زیاد در تابستان، همواره باید بـه صورت دوره اي میزان آب موجود در رادیاتور را چک نمود.

علاوه بر این، باید از ضدیخ و ضدجوش نیز بـه میزان مناسب در رادیاتور خودرو استفاده شود.این مایع سبب می شود تا نقطه جوش آب موجود در رادیاتور بالا رود ودر نتیجه حتی اگر موتور بـه دمای صد درجه نیز برسد، خودرو جوش نیاورد.

روغن موتور

روغن موتور نیز باید در روزهای گرم سال بـه صورت مرتب و دوره اي تعویض گردد. استفاده طولانی مدت از روغن موتور سبب می شود تا این روغن خاصیت اولیه خودرا از دست داده ودر نتیجه میزان گرانروی آن کاهش یابد. این موضوع سبب می شود تا این روغن در هنگام برخورد با قطعات داغ موتور، نتواند بـه خوبی وظیفه خودرا انجام دهد ودر نتیجه خنک کنندگی لازم را نداشته باشد.

پروانه و فن هاي خودرو

اگر خودروی شـما از جمله مدل هایي اسـت کـه قابلیت نصب پروانه را در قسمت جلویی خود دارد، پیشنهاد می کنیم در فصول گرم حتما این پروانه را نصب کنید.هم چنین خاطرجمعی از سلامت فن هاي رادیاتور می‌تواند منجر بـه کاهش دمای رادیاتور ودر نتیجه کاهش دمای موتور خودرو شود.

کاهش سریع دمای موتور خودرو

اگر خودروی شـما داغ کرده اسـت و درجه آمپر آن بیش از حد بالا رفته اسـت، برای کاهش سریع دمای آن راهکاری برای سرعت بخشیدن بـه کاهش دمای آن وجوددارد کـه در ادامه بـه صورت مرحله مرحله آنرا ذکر خواهیم نمود:

  • خودرو را در محلی کـه سایه اسـت پارک نموده و خاموش کنید.
  • درب کاپوت خودرو را باز نمایید تا هوای تازه بـه موتور برسد.
  • بـه هیچ عنوان بـه اتصالات و درب رادیاتور دست نزنید.
  • دراین حالت دمای آب بسیار زیاد بوده و باز کردن هر قطعه اي می‌تواند منجر بـه سوختگی شدید شـما شود.
  • درب رادیاتور را تا زمانی کـه مطمئن نشدید خودرو کاملا سرد شده اسـت باز نکنید.
  • بـه هیچ عنوان روی قطعات داغ موتور آب نریزید.
  • خنک کردن سریع موتور با استفاده از آب منجر بـه ترک خوردگی و آسیب دیدن قطعات موتور می شود.
  • بـه داخل کابین خودرو رفته و پنجره هاي خودرو را باز کنید.
  • سپس بخاری خودرو را در درجه آخر برده و روشن نمایید.
  • بـه این ترتیب فن هاي بخاری گرمای درون موتور رابه داخل کابین هدایت می کنند و از طریق پنجره ها دفع میگردد.
  • سوئیچ ماشین را باز بگذارید تا فن هاي رادیاتور شروع بـه چرخش کنند.

با انجام موارد ذکر شده، خودروی شـما در مدت زمان 15 الی 30 دقیقه خنک خواهد شد. پس از خنک شدن موتور، بـه آرامی درب رادیاتور را باز کرده و مقدار آب بخار شده را جبران نمایید. توجه داشته باشید کـه حتما پیچ هواگیری رادیاتور را نیز باز کنید و عمل هواگیری را در هنگام پر کردن رادیاتور انجام دهید.