عمومیکسب و کارهای برتر روز

اگر به بتن آب ندهیم چه می شود؟

عمل آوری بتن یکی از مهمترین عواملی است که در مقاومت و دوام بتن تاثیرگذار است. شاید برای شما هم سوال باشد که چرا باید به بتن آب بدهید و آب دادن بتن در هوای سرد چگونه است؟ یا چند ساعت بعد از بتن ریزی باید آب داد؟ به طور خلاصه باید بگوییم برای افزایش مقاومت و کیفیت بتن تا حد بسیار زیاد به آن آب می دهند. این که چطور و چه زمانی به بتن آب دهیم را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مرحله آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود. زمانی باید بتن آبیاری شود که سختی لازم را بدست آورده باشد و با آب‌پاشی بتن سنگدانه‌ها آن جابجا نشود. این نکته را در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین فاکتورهای نگهداری بتن، حفظ رطوبت سطح خارجی بتن است. مقاومت سازه های بتنی بر اساس سختی بتن سنجیده می‌شود. زمانی که بتن سختی مناسب را داشته باشد می تواند تنش ها و نیروهای مختلف وارد شده به سازه را تحمل کند و از شکستگی زودرس جلوگیری شود.

اگر به بتن آب ندهیم چه میشود؟ باید گفت که بتن بدون آب مقاومت و تاثیر آسیب پذیری و تحمل بار آن کاهش می یابد و شکل گیری تراکم آن موثر نخواهد بود . عدم وجود آب در بتن موجبات اسیب و فرسودگی بتن را فراهم خواهد کرد. ترک خوردگی و شکستن بتن به دلیل عدم وجود آب کافی در بتن می باشد. پس باید بدانید که عدم استفاده از آب در مواد تشکیل‌دهنده بتن استحکام و مقاومت بتن را کاهش خواهد داد در نتیجه فشار کمتری را متحمل و زودتر آسیب می بیند. ساختار ناهمگن و عدم یکنواختی در بتن به دلیل عدم وجود آب کافی در آن است. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع را نیز بخوانید.

همچنین در صورت ایجاد بارهای استاتیکی و دینامیکی روی بتن می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. زمانی اهمیت این ویژگی پر رنگ تر میشود که با زلزله ، باد ، برف و بار تراکم جمعیت رو برو شود و تحمل آن را داشته باشد. سختی بتن بر دوام و استحکام سازه ها تاثیر مستقیم دارد. با داشتن سختی مناسب بتن مقاومت آن نیز در برابر عوامل خوردگی و آسیب مانند تغییرات دما، انفجار و تجزیه شیمیایی بالاتر خواهد رفت.

چرا به بتن آب می دهیم؟

مهم ترین و تاثرگذارترین کاری که در تراکم و تشکیل بتن حائز اهمیت است آب دادن بتن می باشد. اضافه کردن آب به بتن موجب غلیظ شدن آن خواهد شد. زمانی که به بتن آب اضافه می کنیم ذرات بتن بهم میچسبند و عملیات فشرده سازی آن موثرتر شکل خواهد گرفت. مخلوط شدن سیمان با آب واکنشی به نام آب هیدراتاسیون ایجاد می کند و همین عمل موجب ایجاد مقاومت و سختی بتن میشود . و آب دادن به بتن نیز این استحکام و مقاومت را تقویت خواهد کرد. حتی در بسیاری از مواقع آبیاری بتنی که ترک خورده است می تواند به مرور موجب خود درمانی و ترمیم ترک خوردگی بتن شود. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما با موضوع را بخوانید.

 

چه زمانی به فونداسیون بتنی آب بدهیم؟ « آب دادن بتن فونداسیون »

بعد از ریخته‌شدن بتن میتوان به فونداسیون بتن آب داد. زمان آب دادن به بتن متفاوت است و هدف آن جلوگیری از آسیب دیدن و ترک خوردگی بتن است. در پاسخ به پرسش چند روز به بتن آب بدهیم باید گفت معمولاً 3 تا ۷ روز بعد از ریخته‌شدن بتن میتوان بتن را آبیاری کرد. زمانی که بتن تراکم و استحکام کافی را پیدا کند از آب دادن زودرس به آن جلوگیری خواهد شد. بتنی که برای فونداسیون استفاده میشود مهم است و انواع متفاوتی دارد . به طور کلی دو نوع بتن عادی و شتاب دهنده در فونداسیون استفاده میشود. بتن شتابدهنده همانطور که از نام آن پیداست در زمان کمتری تراکم می یابد و آب دادن آن نیز زمان زیادی نخواهد برد. آب دادن به بتن فونداسیون وقتی شروع می‌شود که بتن سفت و محکم شده باشد.

شرایط آب دادن بتن در زمستان «آب دادن به بتن در هوای سرد»

در زمستان به دلیل کاهش دمای هوا باید زمان خنک و سرد شدن بتن را کاهش داد این عمل را می توان با افزایش نسبت آب به سیمان انجام داد. برای این که تراکم بهتری در بتن صورت پذیرد و از یخ زدگی آب جلوگیری شود این عمل ضروری خواهد بود. برای جلوگیری از یخ زدگی نیز باید سیستم گرمایشی، مواد نگهدارنده گرما استفاده کرد تا دما در حد مطلوبی مطابق شرایط بتن حفظ شود. این نکته را در نظر داشته باشید که زمان خشک شدن بتن در زمستان افزایش می یابد و این مورد در زمان اتمام و تحویل پروژه تاثیر گذار خواهد بود. حتی باید از افزودنی هایی که ویژگی های بتن را در زمستان بهبود می بخشد استفاده نمایید. اینها نکات آب دادن به سیمان در زمستان می‌باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع را نیز بخوانید.

شرایط آب دادن بتن در تابستان

با فرا رسیدن تابستان و افزایش دما هوا شرایط ساخت بتن متفاوت خواهد شد چرا که بتن در هوای گرم سریع تر خشک میشود و این موجب عدم ایجاد تراکم مناسب در بتن و آسیب پذیری سریع تر آن خواهد شد. به همین دلیل آبیاری بتن در تابستان افزایش می یابد تا تراکم مناسب در بتن حفظ شود و مقاومت و استحکام آن افزایش یابد.

روش هایی همچون پوشش گرما، روش های رطوبت‌دهی و مانیتورینگ دمای بتن در تابستان استفاده میشود.
بر خلاف زمستان در تابستان و دماهای بالا برای کنترل کردن تراکم و خشک شدن بتن باید نسبت آب به سیمان کاهش یابد. برنامه ریزی دقیق در تابستان جهت کنترل زمان تازه‌سازی و زمان لازم برای ایجاد تراکم و ساختاردهی بتن بسیار مهم است. برای کنترل کیفیت و مقاومت بتن در تابستان باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا تراکم نادرست و خشک شدن زودرس در بتن رخ ندهد.

جمع‌بندی

طبق مطالب فوق متوجه شدیم که اگر به بتن آب ندهیم چه میشود و چرا سختی بتن اهمیت دارد یا چرا باید به بتن آب دهیم . تاثیر آب دادن به سیمان و اهمیت آب کافی در بتن را بررسی کردیم . نکاتی که درباره آبیاری بتن فنداسیون گفته شد را باید رعایت کرد تا کیفیت کار افزایش یابد. قدرت و سختی بتن تا میزان زیادی به آب موجود در آن بستگی دارد و آب کافی موجب افزایش استحکام و جلوگیری از تخریب بتن خواهد شد.

در نظر داشته باشدید فقط آب دادن به بتن در زمستان یا تابستان کافی نیست بلکه شیوه انجام آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. البته نگران نباشید می توانید برای اجرای درست و مراقبت های بعد از بتن ریزی و آبیاری آن از تیم متخصص و کاربلد کمک بگیرید. در پایان پیشنهاد می‌شود  نظرات و تجربیات خود را پیرامون زمان شروع آب دادن به بتن و همینطور درباره‌ی آبدهی بتن در زمستان با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.