علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

ایا با کبد چرب می توان باردار شد

بیماری‌های کبدی می‌توانند در طول دوران بارداری بسیار شایع باشند و اثرات بسیاری روی سلامت مادر و جنین داشته باشند. در این موضوع، ما به بررسی انواع بیماری‌های کبدی در دوره بارداری، علل و عوامل خطر، اثرات بیماری بر سلامت جنین و نوزاد و روش‌های درمانی برای مدیریت بیماری‌ های کبدی در دوران بارداری خواهیم پرداخت. با درک بهتر این موضوع، مادران مبتلا به بیماری‌های کبدی می‌توانند از تغییرات جسمانی در دوره بارداری بیشترین بهره را ببرند و با استفاده از راهکارهای درمانی مناسب، سلامت خود و نوزاد خود را حفظ کنند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

علل بیماری ‌های کبدی در بارداری

در دوران بارداری، بسیاری از تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در سیستم بدنی زنان رخ می‌دهد. این تغییرات ممکن است باعث بروز بیماری‌های کبدی در دوره بارداری شوند. مصرف کنندگان می‌توانند با مقایسه پک چاقی صورت دکتر بیز و بررسی کیفیت  آن با دیگر محصولات، بهترین گزینه را با توجه به نیازها و سلیقه‌ی شخصی خود انتخاب کنند . بیماری همولیتیک: بیماری‌های همولیتیک مانند تالاسمی یا فنیل کتونوری می‌توانند باعث ایجاد بیماری ‌های کبدی در بارداری شوند.

عوامل خطر بارداری: زنانی که در معرض عوامل خطر بارداری مانند پره‌اکلامپسی یا دیابت هستند، با خطر بیشتری برای بروز بیماری ‌های کبدی در بارداری مواجه هستند. مصرف الکل: مصرف الکل در طول دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های کبدی شود. مصرف برخی از داروها: مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین‌ها، ایزونیازید و اسید والپروئیک می‌توانند باعث بروز بیماری ‌های کبدی در بارداری شوند. عوارض جراحی: جراحی‌هایی که در طول دوران بارداری انجام می‌شوند، مانند سزارین، ممکن است باعث بروز عفونت‌ها و بیماری‌های کبدی شوند.

کبد چرب حاد حاملگی (AFLP)، یک مشکل نادر اما جدی برای کبد در بارداری است که تقریبا در ۱ مورد از هر ۷۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ بارداری بروز می‌کند. کبد چرب حاد بارداری یک اورژانس مامایی است که با اختلال عملکرد و نارسایی کبد مشخص می‌شود و می‌تواند منجر به عوارض جدی برای مادر و جنین شود.  چربی‌ها از جمله تری‌گلیسیرید و اسیدهای چرب معمولاً در کبد تجزیه می‌شوند؛ اما در صورت ابتلا به AFLP، بدن بیش از حد چربی تولید می‌کند و این چربی‌ اضافی در کبد تجمع می‎یابد.

نحوه تشخیص کبد چرب بارداری

اگر چه کبد چرب بارداری برخی از ویژگی‌های بالینی و آزمایشگاهی شبیه به سایر عوارض پزشکی مانند همولیز، بالا بودن آنزیم‌های کبدی و سندرم پلاکت پایین (HELLP) را دارد، ویژگی‌های خاص این بیماری می‌تواند تشخیص را امکان‌پذیر کند. قطعی‌ترین راه برای تشخیص کبد چرب بیوپسی از بافت کبد و بررسی آن زیر میکروسکوپ است؛ البته این روش در بارداری توصیه نمی‌شود و اغلب علائم بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی معمول برای تشخیص بیماری کافی در نظر گرفته می‌شود. سونوگرافی و سی‌تی اسکن نیز در رسیدن به تشخیص می توانند کمک کننده باشند.

برای تفسیر آزمایش‌های مورد استفاده در تشخیص AFLP، درک تغییرات آزمایشگاهی فیزیولوژیک طبیعی بارداری بسیار مهم است. زیرا در اغلب آزمایش‌ها از محدوده‌های مرجع برای مردان و یا زنان غیرباردار استفاده می‌شود. به عنوان مثال، هم سطح کلسترول سرم و هم سطح فیبرینوژن پلاسما در سه ماهه سوم بارداری طبیعی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر سطوح این آنالیت ها در بارداری در محدوده مرجع EMR قرار گیرند، ممکن است در واقع نشان دهنده یک ناهنجاری قابل توجه باشند. عدم تشخیص این تفاوت‌ها ممکن است منجر به تشخیص اشتباه شود.

بیماری‌های کبد در دوران بارداری

عضو کبد یکی از اعضای حساس بدن می باشد که در دوران بارداری دچار تغییر و تحولاتی می‌شود و ممکن است سبب ایجاد بیماری‌های کبد در دوران بارداری شود.زیرا در طی دوران حاملگی هورمون های شخص به هم می‌ ریزد بنابراین با تغییرات هورمونی ، کبد هم تحول پیدا می‌ کند و دچار بیماری هایی می گردد. پکیج ترک اعتیاد دکتر بیز دارای اصالت کالا میباشد و متقاضیان میتوانند با اطمینان خاطر محصول را سفارش و استفاده کنند . در دوران بارداری آنزیم های تشکیل دهنده کبد در یکسری از افراد باردار افزایش می یابد و در یک سری دیگر کاهش پیدا می‌کند.

هر چند کبد چرب بارداری خیلی نادر است . اما با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می تواند خطرات جدی برای مادر و جنین داشته باشد و این بیماری می تواند سبب نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید و یا خونریزی شود . دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون های این دوره در ارتباط است . علائم این بیماری در سه ماه سوم رخ می دهد و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی می شود . زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از بیماری‌های کبد در دوران بارداری انجام دهند . اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می کنند .

پیشگیری از کبد چرب بارداری​

نکات تغذیه ای که برای پیشگیری از کبد چرب می توان رعایت کرد . کاهش مصرف قند های ساده، کربوهیدرات، چربی ها و روغن ها است و در عوض مصرف بیشتر فیبر، سبوس و سبزیجات می باشد . پاکسازی به موقع کبد چرب از ابتلا به بسیاری از بیماری ها همچون: دیابت و سنگ کیسه صفرا پیشگیری کرده و به رفع بسیاری از مشکلات نظیر خستگی ها مزمن و لکه های پوستی کمک می کند . مطالعات نشان داده که کاهش ده درصد از وزن بدن باعث کاهش آنزیم های کبدی و بهبود وضعیت کبد چرب می شود . دوران بارداری یکی از حساس‌ترین و مهمترین دوران زندگی است و مراقبتهای ویژه‌ای را می‌طلبد. یکی از مراقبت‌ها در طی بارداری جلوگیری از ابتلا به کبد چرب است که در صورت ابتلا مشکلات زیادی برای خانم باردار به وجود می‌آید.

متخصص گوارش و کبد، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل متعددی در بروز کبد چرب دخالت دارند، از  جمله افزایش وزن و چاقی، دیابت، افزایش تری‌گلیسیرید، مصرف داروهایی مثل کورتون، کاهش یا افزایش وزن سریع و کم کاری تیروئید که در پی این مشکلات، چربی در سلول‌های کبدی تجمع پیدا می‌کند و منجر به بروز کبد چرب می‌شود. فقیهی در ادامه گفت: گروهی از خانم‌ها قبل از بارداری، کبد چرب دارند و در هنگام بارداری هم افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون کبد چرب را در این گروه تشدید می‌کند.

ضروری است که این گروه از خانم‌های باردار، با پزشک متخصص تغذیه در تماس باشند و با رعایت رژیم غذایی کم چرب و انجام فعالیت بدنی مناسب، از افزایش وزن زیاد طی این دوره جلوگیری کنند تا مشکلات ناشی از کبد چرب در آن‌ها تشدید نشود. راه های تشخیص بیماری ‌های کبدی در بارداری : تشخیص بیماری ‌های کبدی در بارداری باید با دقت و توسط پزشکان متخصص در این حوزه انجام شود. در ادامه، روش‌های تشخیص بیماری ‌های کبدی در بارداری را بررسی می‌کنیم:

آزمایشات خونی: در این آزمایشات، سطح آنزیم‌های کبدی در خون اندازه گیری می‌شود. در بیماران با بیماری‌های کبدی، سطح آنزیم‌های کبدی افزایش می‌یابد. این آزمایشات شامل سطح آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و بیلی روبین می‌شوند. سونوگرافی: در این روش، از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر از کبد و سایر عضلات درون شکم استفاده می‌شود. محصولات موجود در پک های درمانی بیز شامل داروها، ویتامین ها، مکمل های غذایی و مواد تغذیه ای ارگانیک است . با استفاده از سونوگرافی، می‌توان بیماری‌های کبدی مانند ترشح چربی، کیست‌های کبدی و سایر علائم آسیب در کبد را تشخیص داد.

بیوپسی کبدی: این روش شامل گرفتن نمونه کوچکی از بافت کبد به منظور تشخیص بیماری‌های کبدی است. بیوپسی کبدی در بیمارانی که بیماری‌های کبدی شدیدی دارند و نیاز به درمان مستقیم دارند، انجام می‌شود. اسکن MRI: این روش شامل استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای ایجاد تصاویر از کبد و سایر بافت‌های درون شکم است. با استفاده از اسکن MRI، بیماری‌های کبدی مانند ترشح چربی، آسیب به بافت کبد و سایر علائم آسیب در کبد تشخیص داده می‌شود.