اقتصادی

بهادری جهرمی: دولت با متضررکردن مردم در بورس برای خود منفعت ایجاد نمی‌کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه بازار کاذبی در بازار ارز ایجاد شده که موقتی است، گفت: این دولت با آسیب رساندن به مردم در بورس سودی برای خود ندارد.

به گزارش ما، علی بهادری جهرمی، سخنران و دبیر هیئت دولت طی سخنانی در نشست سران سیاسی گروه دانشجویی در ابوعلی با تاکید بر اهمیت توجه و برنامه ریزی برای آینده گفت: در آیات و روایات داریم که هر کشور و ملتی آینده خود را ترسیم و طراحی می کند، او انجام می دهد و تصمیم می گیرد که پیشگام و آینده ساز باشد یا پیرو باشد و بگذارد دیگران آینده او را بسازند. به این ترتیب طبیعتاً بین افراد و جوامع رقابت وجود دارد و هر چه فعالتر باشد، موفقیت بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما با توجه به اختلاف نظر جدی که در جهان بینی خود با برخی کشورها داشتیم، در مسیری که برای رشد در نظر داریم نیز نگاه متفاوتی داریم. مشکل این است که جامعه مطلوب چیست، مثلا آزادی ازدواج همجنس گرایان نماد آزادی و مطلوبیت است یا ثبات ساختار خانواده مطلوب است؟

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در رقابت برای آینده به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، تفاوت چشمگیری بین کشورهای جهان ایجاد شد. برخی از کشورها درگیر جنگ شدند و عقب افتادند و برخی از کشورهایی که ایالات متحده آمریکا را رهبری کردند به دلیل دور ماندن از جنگ پیشروی کردند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و شوروی برای جلوگیری از جنگ بنا به ادعای خود ساختاری در سازمان ملل به نام شورای امنیت ایجاد کردند اما این ساختار به درستی در دست آنها بود، خلاصه این درست است که آنچه من می خواهم در دنیا اتفاق می افتد و کاری که نمی کنم این است که این موضوع کاملاً روشن است.

وی توضیح کرد: ساختار سازمان ملل متحد مبتنی بر قانون است و برای تنظیم جهان با قواعد حقوقی تنظیم شده است، یعنی استبداد و دیکتاتوری های قانونی در سراسر جهان شکل می گیرد. پس از آن تقریباً یک سال بعد در قراردادی دیگر دلار را به عنوان ارز پایه جهانی اعلام کردند. این اقدام آثار زیادی به نفع آمریکا داشت که یکی از آنها برتری همه مبادلات جهانی است، یعنی آمریکا می داند رقبای اقتصادی اش چه می کنند، اما رقبا از مبادلات آمریکا بی اطلاع هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر جنگ نباشد چرخه اقتصاد آمریکا نمی چرخد ​​و الگوی توسعه آمریکا بر پایه جنگ است، گفت: در حوزه قدرت نظامی آمریکا با بمب اتمی که انداخته شد. در هیروشیما و ناکازاکی، دیوانگی خود را در زمینه نظامی به همه نشان داده است قدرت برتر جهانی ایالات متحده بر اساس بمب اتمی و قدرت نظامی است.

بهادری جهرمی درباره نقش ایران در نظام پس از جنگ جهانی دوم اظهار کرد: در تقسیم وظایف کشورها توسط حامیان جنگ جهانی دوم، ایران به عنوان تامین کننده انرژی این کشورها و مجری آن انتخاب شد. منطقه، اما مدیری که مستقل نبود و فرمانده نظامی او نیز از سگ آمریکایی بود، جایگاه پایین تری داشت. یعنی مدیری که برای آمریکا نظم ایجاد کرد نه برای ملت خودش.

وی گفت: در این مدلی که برای قدرت جهانی طراحی و مهندسی شد، مردم ایران به رهبری حضرت امام (ره) انقلاب کردند و گفتند ما این مهندسی قدرت را قبول نداریم و می خواهیم آینده خودمان را رقم بزنیم. در این زمینه پیشرو باشید.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی که شعار آزادی می دهند توجه نمی کنند که معنای آزادی یکی است یعنی ما سرنوشت خودمان را تعیین می کنیم نه اینکه یک نفر از بیرون سرنوشت ما را رقم بزند. حضرت آقا فرمودند استقلال یعنی آزادی در سطح ملی.

بهادری جهرمی با اشاره به منابع غنی انسانی و طبیعی ایران خاطرنشان کرد: چنین قدرتی با ایفای نقش متفاوت، تمام معادلات جهانی را به هم می زند و به همین دلیل پس از انقلاب اسلامی، تمام غرب مانع از این شده است که نقش متفاوتی برای خود تعریف کنیم.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی آمریکا و همپیمانانش علیه ایران، گفت: راه جنگ با غرب هیچ گاه به پایان نرسیده است و تا ظهور مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جهان را به صلح و آرامش می رساند. ثبات، دشمنی آنها با استقلال پایان نخواهد یافت.

سخنگوی دولت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: طبیعتاً در طول 43 سال گذشته اشتباهاتی در مدیریت کشور وجود داشته است، اما باید در نظر داشته باشیم که ما ملتی در حال توسعه هستیم که دشمن داریم. اما در قضاوت خود باید موانع و ضعف های بیرونی و سوء مدیریت داخلی را با هم ارزیابی کنیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: پیشرفتی که جمهوری اسلامی در این چهل و چند سال اخیر داشته است، در همه شاخص هایش با صد سال گذشته تاریخ خود ما و کشورهای منطقه و میانگین رشد جهانی قابل مقایسه نیست. البته این رشد در همه دوره هایش همیشه یکسان نبوده است و مثلاً در دهه نود در یک مارپیچ نزولی این رشد قرار داشتیم.

وی افزود: در دهه 90 تحریم های اقتصادی علیه کشور تشدید نشد و همزمان با جنگ رسانه ای، هجمه گسترده ای علیه امید و اعتماد مردم صورت نگرفت، اما در عین حال توان و ظرفیت های رسانه های کشور به درستی فعال نشد.

سخنگوی دولت افزود: به عنوان مثال در جنگی که در فضای مجازی رخ داد و رهبر انقلاب دستور ایجاد شبکه ملی اطلاعات را دادند، در کل دهه نود شبکه ملی اطلاعات کمتر از 30 درصد رشد داشت.

وی یادآور شد: اما در طول یک سال و سه ماه این دولت حدود 30 درصد رشد در شبکه ملی اطلاعات داشتیم و پیشرفت این شبکه امروز به 60 درصد رسیده است. در جنگ اقتصادی هم همینطور بود و عده ای به جای استفاده از توان داخلی به رفع تحریم های خارج از کشور امیدوار بودند و معلوم است که نتیجه آن تضعیف کشور در دهه اخیر بود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: در همان زمان رئیس کل بانک مرکزی درباره تأثیرات بانک مرکزی «تقریباً چیزی» نگفته بود، اما امروز آمارهای اقتصادی نشان می دهد که این وضعیت در سایر بخش ها نیز وجود داشته است و در طول یک دهه گذشته، نه تنها پیشرفتی نداشته اند، بلکه پسرفت کرده اند. چون رقبای ما همزمان پیشرفت می کردند و اگر با ایجاد استخر تورم ایجاد نمی شد، رفت و آمد مردم کم نمی شد.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت ناهموار کشور در حوزه های مختلف در ابتدای دولت سیزدهم، گفت: دولت مردم سال گذشته در شرایط سختی مسیر اشتباه را در پیش گرفت و طی یک سال گذشته تلاش کرده است. برای بهبود وضعیت و حرکت کشور به سمت مسیر پیشرفت واقعی.

بهادری جهرمی تصریح کرد: در ابتدای کار دولت با تکیه بر توانمندی های داخلی و بهره گیری از ظرفیت های جهانی، واکسیناسیون کرونا را به حدی رساندیم که در آذرماه امسال 13 روز بدون فوتی کرونا داشتیم و تمامی محدودیت های کرونا برداشته شد. در حالی که در کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان تعداد قربانیان کرونا سه رقمی است. این در حالی است که یک سال و نیم پیش در تمام میانگین‌های بهداشت جهانی پایین‌تر بودیم و روزانه ۷۰۰ مرگ ناشی از کرونا داشتیم.

وی ادامه داد: در اینجا و زمانی که دشمن دید ما به سمت حل مشکلات حرکت می کنیم و مدیریت داخلی دیگر تنها راه جلوگیری از آنها نیست، مسیر را تغییر داد و همان دشمنی که 10 سال پیش می گفت توقف فلج می شود. وی یک هفته پیش گفته بود که تحریم ها موثر نبودند زیرا با عملکرد متعادل و توجه به تولید داخلی و توجه به ظرفیت های آنها مسیر رشد اقتصادی و مقابله با تحریم ها را آغاز کردیم.

سخنگوی دولت درباره دلایل ناآرامی های اخیر در کشور توسط دشمنان اظهار کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده است که هر بار کشور در مسیر پیشرفت حرکت کرده است، همه آنها برای توقف این حرکت پرشتاب وارد عمل شده اند. به همین دلیل مقام معظم رهبری مقابله اصلی با این اقدامات دشمن را ادامه و تسریع در این مسیر دانستند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به افزایش بودجه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر 14 درصد از بودجه عمومی به آموزش و پرورش اختصاص دارد که رقم قابل قبولی است اما 95 درصد این بودجه صرفاً هزینه های جاری است، بنابراین اگر خروجی مطلوب نیست، باید بر بهره وری خود تمرکز کنیم و به همین دلیل است که دولت 50 درصد اصلاحات رشد را بر بهره وری در شاخص های رشد در حوزه های مختلف متمرکز کرده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مالیات بر خانه های خالی گفت: وزارت راه و شهرسازی 500 هزار خانه خالی را در این ایالت شناسایی کرده و برای آنها مالیات تعیین شده و اظهارنامه مالیاتی صادر و به آنها اعلام شده است که یک مورد. گام به جلو است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت در حال اجرای مالیات بر خانه های خالی است، اما زیرساخت های اطلاعاتی در همه زمینه ها ضعیف است و در برخی جاها نیز نیازمند همکاری سخاوتمندانه است، به عنوان مثال در این مورد نیاز به ثبت اسناد از سوی سازمان داریم. که بخشی از قدرت قوه قضائیه است، ارتباط جدی و گسترده تری با ما دارد.

انتهای پیام