عمومیکسب و کارهای برتر روز

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی چیست ؟

تفاوت ورق سیاه و روغنی چیست؟ کدام یک خواص بهتری را ارائه می دهد؟ هر یک از آنها برای چه کاربردهایی مناسب هستند؟ آیا فرآیند تولید ورق سیاه و ورق روغنی متفاوت است؟ ورق سیاه با توجه به فرآیند تولید آن که نورد گرم است، از مقدار کربن بیشتر برخوردار بوده و در نتیجه از ورق روغنی که توسط نورد سرد تولید می شود، دارای استحکام و سختی بیشتری است. همچنین ورق روغنی به دلیل تولید به روش نورد سرد، سطح تمام شده صاف و صیقلی تری را نسبت به ورق سیاه ارائه می دهد. شما میتوانید   و را در سایت مشاهده کنید، این قیمت ها به صورت روزانه به روز رسانی میشوند.

ورق سیاه چیست ؟

ورق سیاه که به روش نورد گرم تولید می شود، به دلیل اعمال دمای بالا به آن در حین این فرآیند تولید که منجر به تماس یک سری دوده با سطح آن شده و نیز قرار گیری در معرض اتمسفر، سطح آن به رنگ سیاه در می آید که به همین دلیل به آن ورق سیاه اطلاق می شود. از جمله ورق های سیاه می توان به دو گرید معروف ورق سیاه st37 و st52 اشاره کرد که در مقاله ای با عنوان ” ” به بررسی کامل انواع و کاربردهای این ورق پرداخته ایم. این محصول همانند ورق سیاه ابتدا فرآیند نورد گرم را طی کرده اما پس از سرد شدن و انجام اسید شویی بر روی آن، روغن کاری و کلاف پیچ شده و سپس تحت فرآیند نورد سرد قرار می گیرد.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

این که ورق سیاه و ورق روغنی چه تفاوتی دارند، از جنبه های گوناگونی قابل بررسی است. مهم ترین مسئله، تفاوت در فرآیند تولید این دو بوده که سایر تفاوت ها را رقم می زند. برای بررسی تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه با ما همراه باشید. فرآیند تولید فرآیند تولید ورق سیاه ورق سیاه به روش نورد گرم و با اعمال حرارتی به اندازه دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد که معمولا بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد است، از نورد اسلب تولید می شود. روند تولید ورق سیاه به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:

  • قرار گرفتن اسلب در کوره پیش گرم
  • انجام عملیات اسید شویی سطح اسلب به منظور افت دمای آن
  • نورد گرم خشن
  • نورد گرم نهایی
  • خنک کاری
  • کلاف پیچی

فرآیند تولید ورق روغنی همانطور که گفته شد، برخی از مراحل تولید ورق روغنی مشابه با ورق سیاه بوده اما مرحله ای تحت عنوان نورد سرد نهایی نیز شامل حال آن می شود. مراحل تولید ورق روغنی نیز به طور خلاصه در زیر آورده شده است:

  • خنک کاری بعد از نورد گرم
  • اسید شویی و روغن کاری به منظور تسهیل عملیات نورد سرد و کاهش
  • استهلاک غلتک ها
  • کلاف پیچی
  • نورد سرد
  • عملیات نهایی

لازم به ذکر است که روغن کاری ورق های روغنی نیز خود به دو روش پاشش مستقیم که جهت روغن کاری ورق های نازک مناسب است و نیز به روش پاشش مدار بسته انجام می شود. روش پاشش مستقیم شامل پاشیدن مستقیم روغن بر روی ورق بوده، در صورتی که در روش پاشش مدار بسته، روغن بر روی غلتک های نورد ریخته می شود. تفاوت از نظر استاندارد تولید تفاوت از نظر کیفیت معمولا ورق های روغنی که محصولات فرآیند نورد سرد هستند، از کیفیت سطحی بالاتری برخوردار بوده و سطحی کاملا صاف، صیقلی و کاملا یکدست دارند.

اما ورق های سیاه که پس از نورد گرم، تحت عملیات سطحی دیگری قرار نمی گیرند و به همان شکل مورد استفاده قرار می گیرند، سطحی زبر داشته و نسبت به ورق های روغنی کیفیت سطح پایین تری دارند. تفاوت از نظر سایز ورق ورق های سیاه تولید شده با نورد گرم، کاهش ضخامتی از حدود 25 میلی متر به 6 میلی متر را تجربه می کنند و معمولا ابعاد آنها متغیر بوده و تلرانس ابعادی زیادی را شامل می شوند. اما در مقابل، ورق های روغنی که همان ورق های نورد گرم شده بوده که ضخامت آنها به 6 میلی متر و کمتر رسیده است، کاهش ضخامت آنچنانی را تجربه نکرده و با نورد سرد عمدتا کیفیت سطحی آنها بهبود داده می شود.

بنابراین دارای ابعاد با تلرانس کمتری نسبت به ورق های روغنی هستند. تفاوت از نظر کاربرد ورق های سیاه به دلیل برخورداری از ابعاد و ضخامت بیشتر، در کاربردهای صنعتی که نیاز به تولید محصولات با ابعاد بزرگ است، مورد استفاده قرار می گیرند که برای نمونه می توان به تولید مخازن ذخیره در ابعاد بزرگ، تانکر سازی، کشتی سازی، صنایع فلزی سنگین، لوله سازی و ساختمان سازی با استفاده از ورق سیاه اشاره کرد. اما ورق های روغنی که دارای ابعاد و ضخامت کمتری هستند، برای تولید محصولات کوچک تر که باید دوام و انعطاف بالاتری داشته باشند، مانند صنایع ساختمانی، خودرو سازی، لوازم خانگی و مبلمان به کار گرفته می شوند.

تفاوت از نظر قیمت

همانطور که شرح داده شد، فرآیند تولید ورق روغنی نسبت به ورق سیاه دارای پیچیدگی بیشتری بوده که در نتیجه هزینه های بیشتری را برای این ورق ها به دنبال دارد. همچنین ورق روغنی به دلیل برخورداری از سطح صیقلی و صاف تر، در کاربردهایی که ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است، ارزش خود را نشان می دهد. به طور معمول، قیمت ورق روغنی دو برابر قیمورق سیاه به ورقی گفته می‌شود که توسط فرایند نورد گرم تولید گردد و ورق‌های تولید شده توسط فرایند نورد سرد در بازار به ورق روغنی معروف هستند

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی موضوع مهمی است که شما خریداران محترم بایستی پیش از خرید و شروع یک پروژه از آن اطلاع کافی داشته باشید. تفاوت موجود بین نمودار  و  یکی از مهمترین تفاوت‌های این کالا است. در وحله اول، تفاوت این دو ورق به روش تولیدشان برمی‌گردد؛ اما معمولا ورق‌های تولید شده با روش نورد گرم، نسبت به فولاد تولید شده با روش نورد سرد، کیفیت کمتری دارند. ورق‌های تولیدی با فرایند نورد گرم بلافاصله در پروسه تولید قرار گرفته و به همین دلیل نیازی به گرمایش مجدد آن‌ها وجود ندارد. پس از تولید، هنگامی که دمای آن‌ها کاهش می‌یابد حجم آن نیز کم می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که در ورق سیاه، میزان کنترل برای تغییر سایز و شکل فولاد در مقایسه با ورق روغنی کمتر است.

کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی

نورد گرم معمولا برای محصولاتی با سایز بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این امر این است که محصولات بزرگ باید شکل متفاوتی داشته باشند. ورق‌های نورد گرم در کارخانجات به عنوان ماده اولیه جهت تولید ورق‌های سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. نورد سرد معمولا برای محصولات کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به دوام و انعطاف بالاتری دارند. ورق‌های روغنی و گالوانیزه معمولا در ساخت و ساز ساختمان، قطعات خودرو، لوازم خانگی و مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب ورق های سرد و گرم

ابعاد ورق سرد نسبت به ورق گرم دقیق تر است؛ در حقیقت نورد سرد سبب تولید ابعاد نهایی دقیق‌تر می‌گردد. با این حال، اشکال ورق روغنی و ورق گالوانیزه نسبت به ورق سیاه محدود تر بوده و به شکل‌های مربع، مدور و مسطح تغییر شکل می‌دهند. همچنین قابلیت انعطاف‌پذیری ورق سیاه نسبت به ورق‌های سرد بیشتر می‌باشد و می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد. دسته بندی کلی فرایندهای نورد نورد عبارت است از یک فرایندی بر روی فلز که بین دو غلتک در حال چرخش انجام می‌گیرد. انواع نورد و روش‌های مختلف آن براساس شرایط و کاربردهای مختلف شکل می‌گیرند که عبارتند از:

  • جهت نورد (نورد طولی، نورد عرضی و نورد پیچی)
  • وضعیت حرکتی غلتک‌های نورد (پیوسته یا هم رفت و برگشتی)
  • وضعیت حرارتی (دما) فلز ( نورد سرد، نورد گرم و نورد داغ)
  • شکل محصول نورد شده (ورق، شمش یا مقاطع ساختمانی)

چنانچه محورهای غلتک‌ها موازی بوده و دارای قطر و سرعت دورانی یکسانی باشند و در خلاف جهت هم دیگر چرخش کنند و علاوه بر آن قطعه کار از نظر خواص مکانیکی همگن باشد، تنها با نیرو و گشتاور غلتک‌ها حرکت کند؛ فرایند نورد طولی نام دارد و بسته به این که غلتک‌های کاری صاف و یا فرم دار باشند محصول نهایی ورق یا مقاطع ساختمانی خواهد بود. اگر فرایند شکل دهی در دمایی چنان بالا انجام گیرد که در آن دما، نرخ نرم شدن ناشی از حرارت بیشتر از نرخ کار سختی حاصل از فرایند باشد، به آن فرایند گرم کاری (کارگرم) گفته می‌شود. اغلب فرایندهای کارگرم به دماهای بالایی نیاز دارند.

فرایند تولید ورق سرد و ورق گرم

در فرایند نورد گرم، شمش و تختال با عبور از قفسه‌های مختلف نورد در نهایت به ورق، میلگرد ، مفتول لوله، ریل یا دیگر مقاطع ساختمانی تبدیل می‌شوند. در ادامه خط نورد، ورق تولید شده در نورد گرم وارد خط نورد سرد می‌شود. نورد سرد فلزات جایگاه خاصی در صنعت دارد. نورد سرد محصولاتی چون ورق، تسمه و فویل را با صیقل سطح نهایی و استحکام مکانیکی زیاد تولید می‌کنند. ضمن اینکه کنترل دقیقی بر ابعاد محصول اعمال می‌شود؛ در نوردهای گرم یا سرد، هدف عمده، کاهش ضخامت فلز است. معمولا تغییر اندازه پهنای ورق بسیار کم است به طوری که تقریبا تمام این کاهش ضخامت به افزایش طول ورق منجر می‌شود.

جمع بندی

عمده تفاوتی که می‌توان برای ورق سیاه و ورق روغنی برشمرد، نحوه تولید آن‌هاست. ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شود اما ورق روغنی پس از عملیات مربوط به نورد گرم، باید نورد سرد را از سر بگذراند؛ این ورق کیفیت بالایی پیدا می‌کند. قیمت امروز آهن در سایت آهن رسان و ورق روغنی نسبت به ورق‌های سیاه و آهن الات بالاتر است و کاربرد آن‌ها نیز متفاوت می‌باشد. جهت استعلام در انواع مختلف می‌توانید با کارشناسان مرکزآهن تماس بگیرید و یا به صفحات مربوطه موجود در سایت مراجعه نمایید؛ لازم به ذکر است قیمت محصولات در این صفحات به صورت مرتب در حال بروزرسانی است. ممنون که تا انتهای این مطلب ما را یاری کردید . عمده تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نحوه تولید آنها نشات می گیرد؛

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.