عمومیکسب و کارهای برتر روز

مهمترین تفاوت هایما S7 توربو و هایما اس 7 معمولی چیست؟

مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی، شاسی بلندی ارزان‌قیمت از ایران خودرو

هایما S7 خودرویی است شاسی بلند که چند سالی است توسط شرکت ایران خودرو با دو موتور متفاوت به فروش می‌رسد. در این نوشته به مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی می‌پردازیم. در پی ارائه نمونه جدید از خودروی شاسی بلند چینی شرکت هایما به نام هایما S7 در سال گذشته و استفاده از موتور قدرتمندتر 4 سیلندر 1.8 لیتری مجهز به سیستم توربو شارژر و با توجه به ارائه آمار متفاوت از این خودرو، تصمیم گرفتیم که نگاهی گذرا به هر دو نمونه این خودرو داشته باشیم و در یک مقاله کامل به مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی بپردازیم. جهت اطلاع از لوازم یدکی هایما و لوازم یدکی اچ سی کراس به فروشگاه لوازم یدکی کارمیس مراجعه فرمایید.

هایما S7

هایما S7 خودرویی است محصول شرکت چینی هایما (Haima) که به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه خودرو سازی فاو (FAW) شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1992 میلادی تاسیس شده و همکاری نزدیکی با شرکت خودروسازی ژاپنی مزدا دارد. هایما S7 نیز یکی از تولیدات این شرکت بوده که با استفاده (کپی برداری) از خودروهای این شرکت ساخته شده است.

مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی

هایما اس 7 توربو با هایما اس 7 عادی از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی نداشته و تفاوت اصلی این دو خودروی اشسی بلند ارزان‌قیمت چینی شرکت ایران خودرو در بخش موتور و پیشرانه و توانایی‌های دینامیکی و حرکتی است. در ادامه به مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی در بخش‌های مختلف شامل طراحی ظاهری، کابین و موتور و پیشرانه خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی و بدنه

هایما اس 7 توربو نمونه‌ای نسبتا بزرگ بوده و ابعادی برابر با ۴.۵۳۰ میلیمتر طول، ۱.۸۳۰ میلیمتر عرض، ۱.۷۳۰ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی نیز برابر با ۲.۶۱۹ میلیمتر است. برای تصور بهتر می‌توان اشاره کرد خودروی هایما اس ۷ توربو با این ابعاد در مکانی مابین هیوندای سانتافه (Hyundai SantaFe) و هیوندای توسان (Hyundai Tucson) قرار می گیرد.

طراحی بدنه هایما اس ۷ توربو در نسل قبلی جالب و جذاب بوده و در بخش جلویی شباهت‌های بسیاری با خودرو شاسی بند مزدا و داشته و در عقب مخصوصا فرم و طراحی چراغ‌ها، شباهت‌های بسیاری با خودروهای ساخت شرکت خودرو سازی آلمانی ب ام و (BMW) دارد. بهینه سازی‌های صورت گرفته در طراحی بخش جلویی مدل هایما S7 توربو نمای کلی این خودرو را مشابه با تویوتا پرادو (Toyota Prado) نموده است. در مجموع فرم طراحی هایما S7 توربو، زیبا و جذاب بوده و نمای جلو پنجره و شکل ظاهری طراحی چراغ‌ها، نمای زیبا و هماهنگی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

در مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی از لحاظ ظاهری با تفاوت چندانی مواجه نخواهیم بود و این دو خودرو در دو بخش عقبی و جانبی تقریبا از نمای یکسانی سود می‌برند. اما هایما S7 عادی در بخش جلویی از جلو پنجره متفاوتی استفاده کرده که وجه تکایز آن دو را می‌توان در طراحی افقی خطوط جلو پنجره در مدل هایما S7 عادی و جلو پنجره بزرگ‌تر با نوارهای عمودی هایما S7 توربو دانست.

طراحی داخلی و کابین

کابین هایما اس 7 توربو و نمونه مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو تفاوت خاصی با همدیگر نداشته و نمایی نسبتا لوکس را برای سرنشینان به وجود می آورد. اما استفاده از مواد اولیه با کیفیت متوسط به یاری روکش بسیار بد آسفالت خیابان‌ها و جاده ها و خندق‌ها و دره‌های موجود، موجب به سر و صدا افتادن کابین بعد از چند هزار کیلومتر رانندگی خواهد شد. از امکانات و تجهیزات موجود در کابین این دو خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها (EBD)
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
  • سیستم کنترل کشش (TC)
  • سنسور پارک در بخش عقبی خودرو
  • سیستم نمایش فشار باد تایرهای خودرو (TPMS)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • گیربکس اتوماتیک (ساخت شرکتPOWERTECH کشور کره)
  • سیستم تهویه اتوماتیک (Air Conditioning)
  • صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی با قابلیت پخش فایل‌های صوتی MP3 با ۶ بلندگوی مجزا
  • ورودی AUX و USB و کارت حافظه SD
  • اتصال به گوشی های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث
  • صندلی های با استاندارد Isofix برای کودکان
  • صندلی‌های با روکش چرمی
  • برف پاک‌کن های خودکار مجهز به سنسور بارش باران
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز با کلید (Keyless)
  • 4 کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلویی و جانبی

بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت ایران خودرو، تفاوت موجود در مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی به مواردی مانند دوربین 360 درجه، برف پاک کن حساس به بارش باران و چراغ‌های جلویی اتوماتیک خلاصه خواهد شد.

موتور و پیشرانه

مهمترین بخش در مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی در بخش موتور و پیشرانه این دو شاسی بلند ارزان قیمت چینی خواهد بود. هایما S7 عادی از یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده ولی هایما S7 توربو از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری مجهز به سیستم توربو شارژر سود برده که عملکرد متفاوتی را برای این دو خودرو رقم می‌زند.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری

موتور استفاده شده در هایما S7 عادی یک نمونه 4 سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپه است. این موتور با حجم دقیق 1.995 سی سی توانایی تولید نیرویی در حدود 148 اسب بخار و حداکثر گشتاو تولیدی 180 نیوتون متر را داشته که برای یک خودروی شاسی بلند 1.5 تنی رقمی بسیار پایین به حساب می آید. این نیرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود.

عملکرد هایما S7 عادی با استفاده از این پیشرانه در حد بسیار پایینی قرار داشته و این خودرو برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 17 ثانیه زمان نیاز داشته که در حد و اندازه‌های خودروهای ارزان قیمت دهه 1980 میلادی است. حداکثر سرعت اعلام شده برای این خودرو نیز چیزی در حدود 165 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت اعلام شده نیز برابر با 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی و به صورت میانگین بوده که با توجه به کیفیت اسفبار سوخت در ایران، این رقم به راحتی تا نزدیک به 10 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو، هایما S7 عادی از لحاظ میزان آلایندگی در حد استاندارد منسوخ یورو 4 قرار دارد.

موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری توربو

پس از عملکرد ضعیف موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی، یک موتور جدید بر روی این خودرو نصب و با نام هایما S7 توربو راهی بازار ایران گردید که عملکرد مناسب‌تری را از خود به نمایش می‌گذاشت. این موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری 16 سوپاپه به حجم دقیق 1.795 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود 170 اسب بخار در دور موتور 5.500 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز با افزایشی چشمگیر به عدد 230 نیوتون متر در دور موتور 4.500 دور در دقیقه رسیده است.

عملکرد

هایما S7 توربو با استفاده از این پیشرانه به زمانی کمتر از 11 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 171 کیلومتر در ساعت را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک پیشرفته‌تر نسبت به نمونه‌ عادی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. اما مصرف سوخت شاهد رشد زیادی بوده و به چیزی در حدود 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر به طور میانگین رسیده که با توجه به کیفیت ذکر شده بنزین، تا 11 لیتر افزایش خواهد یافت.

البته با توجه به استفاده از سیستم توربوشارژر و نحوه رفتار راننده با پدال گاز، این عدد می‌تواند تا چیزی در حدود 15 لیتر در هر 100 کیلومتر نیز افزایش یابد. میزان آلایندگی ذکر شده برای هایما S7‌ توربو نیز بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت ایران خودرو، استاندارد جدیدتر و به روزتر یورو 5 است. در مجموع و در مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی، بدون تردید از لحاظ عملکرد نمونه مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری توربو، عملکرد مناسب تری را از خود به نمایش خواهد گذاشت؛ هرچند هردو نمونه تنها ماکتی از خودروهای شاسی بلند بوده و کمترین توانایی را در هنگام عبور از مسیرهای خاکی از خود به نمایش می گذارند.

قیمت در بازار ایران

قیمت یکی از نکاتی است که در مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی مورد توجه قرار می‌گیرد. در حال حاضر قیمت هایما S7 استاندارد مجهز به گیربکس اتوماتیک چیزی در حدود 80 میلیون تومان (معادل 19.000 دلار با احتساب دلار 4.200 تومانی در زمان نگارش) بوده و هایما S7 توربو نیز با رقمی در حدود 95 میلیون تومان (معادل 23.000 دلار) به فروش می‌رسد که از این لحاظ جزء ارزان قیمت‌ترین شاسی بلندهای موجود در بازار ایران قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این خودرو در زمان ارائه و پیش از معرفی نسل جدید هایما S7 در سال 2016 میلادی در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات با قیمتی در حدود 130.000 یوان (معادل 85 میلیون تومان) به فروش می‌رسید.

رقبا در بازار ایران

در انتهای مبحث مقایسه هایما S7‌ توربو با هایما S7 عادی بد نیست که نگاهی به حریفان این خودرو در بازار خودروهای شاسی بلند ایران -که محدود به گزینه‌های چینی می‌گردد- داشته باشیم. از رقبای هایما S7 در بازار ایران می‌توان به خودروهای زیر اشاره داشت:

  • پژو ۲۰۰۸ با قیمتی در حدود ۱۰۵ میلیون تومان (۱۲۰ میلیون تومان در بازار)
  • چری تیگو ۵ با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان
  • چری تیگو ۷ با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان
  • ام وی ام X33 با قیمتی در حدود ۷۵ میلیون تومان
  • رنو داستر (داچیا داستر) با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان
  • سانگ یانگ تیولی با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان

سخن آخر

در مجموع و در انتهای مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی می‌توان گفت که هرچند عملکرد و نمای ظاهری نمونه مجهز به سیستم توربو شارژر بهتر از نمونه تنفس طبیعی بوده، ولی هر دو خودرو رانندگی کندی داشته و بیشتر نمونه‌هایی مناسب برای افراد طالب رانندگی بدون هیجان و یا رانندگان با سن بالاتر به حساب می آیند اما هایما S7 توربو عملکردی مشابه با سایر خودروهای شاسی بلند چنی ارزان قیمت موجود در بازار داشته و تنها فضای بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.