تفاوت ویندوز 10 اینترپرایز با ویندوز 10 پرو: چه ویژگی‌هایی در نسخه اینترپرایز وجود دارد؟

به دلیل تفاوت ورژن‌های ویندوز 10 اورجینال، قطعا می‌توان آن را مهیج‌ترین و پر امکانات‌ترین ویندوزها از ابتدا تاکنون خطاب کرد که از هر نظر نسبت به ورژن‌های قبلی پیشرفت های محسوسی داشته است. این سیستم عامل، نسخه‌های متفاوتی دارد که برای خرید هر یک از آنها، من جمله خرید ویندوز 10 اینترپرایز می‌توانید به وب‌سایت‌های معتبر، مراجعه کنید.

صد‌ها میلیون نفر کاربر در سرتاسر جهان سیستم خودشان را به ویندوز 10 تجهیز کرده‌اند و این مسیر رو به رشد و گسترش است و با توجه به آمار ها مستمرا ادامه دارد. از این قرار مشخص است که آینده را مایکروسافت می‌سازد. در این مقاله با مقایسه انواع نسخه‌های ویندوز 10 و جدول تفاوت ورژن‌های ویندوز 10 همراه ما باشید.

انواع نسخه‌های ویندوز 10

1- معرفی ویندوز 10 هوم (Home):

ویندوز 10 هوم (Home) که نسخه پایه ویندوز 10 محسوب می‌شود، توسط مایکروسافت برای کاربری شخصی بهینه شده است. این نسخه با امکاناتی نظیر ویندوز هلو (Windows Hello) برای ورود امن، دستیار صوتی مایکروسافت کورتانا (Microsoft Cortana)، مایکروسافت استور (Microsoft Store)، حالت ویژه بازی (Game Mode) و پشتیبانی از لمس و قلم و بهینه سازی شده برای استفاده در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های لمسی اکثر نیاز‌ها در حوضه کاربری عمومی و شخصی را پوشش می‌دهد. لازم به ذکر است ویندوز 10 هوم (Home) فاقد “قابلیت‌های کسب و کار” است.

2- معرفی ویندوز 10 پرو (pro):

ویندوز 10 پرو (pro)همانطور که از نامش بر می‌آید نسخه‌ای حرفه ای از ویندوز برای انواع کاربری حرفه‌ای و عمومی است که بر خلاف نسخه پایه شامل “قابلیت‌های کسب و کار” نیز می‌شود. چیزی که ویندوز 10 پرو (pro) را برای میزبانی تمامی مشاغل و افراد حرفه‌ای مناسب می‌کند افزوده شدن انبوهی از امکانات امنیتی مانند بیت‌لاکر (BitLocker)، مدیریتی مانند اکتیو دایرکتوری (Active Directory) و حفظ سیاست‌های گروه‌های تجاری مانند گروپ پلیسی (Group Policy) به صورت ویژه به این نسخه از ویندوز می‌باشد.

3- معرفی ویندوز 10 اینتر‌پرایز (Enterprise):

ویندوز 10 انتر‌پرایز (Enterprise) در واقع نسخه ارتقاء یافته ویندوز 10 پرو است که علاوه بر دارا بودن “قابلیت‌های کسب و کار” از تمامی ویژگی‌های “مدیریتی و امنیتی” برخوردار شده و برای کنترل توسط ادمین شبکه سازمانی جهت رفع نیازهای کلان تجاری و سازمانی تجهیز شده است. مهمترین ویژگی ویندوز انتر‌پرایز پشتیبانی آن توسط کانال خدمات بلند مدت مایکروسافت Long Term Servicing Channel یا به اختصار (LTSC) است. وجود این ویژگی که در واقع عرضه خدمات پشتیبانی به کاربران ویندوز انتر‌پرایز را در اولویت بخش پشتیبانی مایکروسافت قرار می‌دهد، برای بسیاری از سازمان‌ها، اورگان‌ها و بیزنس‌های بزرگ کاملا” حیاتی به شمار می‌رود. همچنین قابلیت ویژه دایرکت اکسس (DirectAccess) نیز مورد توجه خاص سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ است. ویندوز اینترپرایز فقط از کانال والیوم لایسنس، قابل خریداریست و برای حداقل بیش از 10 کامپیوتر مناسب است.

4- معرفی ویندوز 10 اجیکیشن (Education):

ویندوز 10 اجیکیشن (Education) در واقع نسخه ارتقاء یافته ویندوز 10 انتر‌پرایز است که از سوی مایکروسافت برای استفاده در نهاد‌های آموزشی بزرگ مانند دانشگاه‌ها با هدف تامین پشتیبانی و مهیا کردن ابزارهای آموزشی استوار عرضه شده است. این نسخه از امکانات پر استفاده‌ای نظیر ریموت دسکتاپ (Remote Desktop) نیز بهره‌مند است. با توجه به این که در ویندوز اجیکیشن خبری از خدمات بلند مدت مایکروسافت Long Term Servicing Channel یا به اختصار (LTSC) نیست، در نتیجه ویندوز اجیکیشن با تخفیف از سوی مایکروسافت همراه است و بسیار مقرون به صرفه تمام می‌شود.

تفاوت نسخه های ویندوز 10: نسخه ی 64 بیتی و نسخه ی 32 بیتی؟

با یکی از رایج‌ترین و کلیشه‌ای‌ترین سوالات کاربران ویندوز، کارمان را شروع میکنیم. در واقع پیش از اینکه شما به این موضوع توجه کنید که که کدام یک از ویرایش ها یا به اصطلاح Edition برایتان مناسب‌تر است باید موضوع ورژنVersion مورد نیازتان را برای بهره برداری مشخص کنید.

این انتخاب به صورت کامل به سخت افزار سیستم خودان بستگی دارد که البته مهم ترین فاکتور برای انتخاب ورژن ویندوز، به پردازنده ی دستگاهتان مربوط است.

همان طور که به احتمال زیاد میدانید مایکروسافت دو ورژن از ویندوز 10 را در قالب ورژن‌های 32 بیت و 64 بیت انتشار داد. نسخه ی 32 بیتی مناسب سیستم‌هایی با پردازنده ی قدیمی و ورژن 64 بیتی برای سیستم‌هایی با مشخصات به روزتر مناسبت دارد.

اکثر سیستم هایی که از سال 2007 به بعد تولید گشته‌اند و دارنده پردازنده های 64 بیتی نیز هستند. معماری 64 بیتی به پردازنده این توان را میدهد که با سرعت و عملکرد بالاتری پردازش ها را تشکیل بدهد و به کمک استفاده ی بهینه از حافظه ی رم دستگاه قدرت مالتی تسکینگ سیستم را هم می‌تواند افزایش بدهد.

لازم به یادآوری این نکته مهم هست که امکان ورژن 32 بیتی ویندوز بر روی سیستم‌هایی با پردازنده های 64 بیتی وجود دارد ولی توصیه میکنیم که برطبق مشخصات سخت افزاری سیستم خودتان، ورژن مناسب را انتخاب کنید.

ویژگی‌‌های مشترک فی ما بین ویرایش های گوناگون ویندوز 10

همان طور که در شروع مقاله اشاره شد، ویندوز 10 از 4 ویرایش گوناگون برخوردار است که تفاوت‌های نسخه‌های ویندوز10 را شاهد بودیم ولی بعضی ویژگی های کلیدی و مهم در کل ویرایش های این سیستم عامل هستند که در ادامه این ویژگی ها عنوان گشته‌اند.

کورتانا Cortana

دستیار مجازی کمپانی مایکروسافت که به دلیل ارتباط مفید با کاربران و هوش و امکانات زیاد، از محبوبیت زیادی بین طرفداران ویندوز برخوردار است.

کورتانا در ارائه ی داده‌ها به شما یاری میرساند، زمان قرار هایتان را تنظیم میکند، در نوشتن ایمیل و پیام به یاریتان میکند و حتی اغلب میتوانید از او درخواست کنید تا برای شما آوازی سر دهد یا جوکی تعریف کند.

ویندوز هِلو Windows Hello

یک سیستم امنیتی بایومتریکی که از صورت یا همان عنبیه چشم یا از طریق اثر انگشت برای شناسایی صاحب دستگاه بهره برداری می‌کنید و اجازه ی ورود به ویندوز 10 یا تائید خرید از فروشگاه کمپانی مایکروسافت را به کاربران ارائه میدهد.

بعضی از نرم افزار ها با این ویژگی سازگاری بیشتری دارند و امنیت سیستم با ویندوز هِلو تا حد قابل توجهی تامین گشته به نظر میرسد.

دسکتاپ مجازی Virtual Desktop

این پارامتر به شما این توانایی را میدهد که چندین میز کار برای خود تشکیل دهید و فقط با یک کلید بین میز کار های گوناگون حرکت بکنید. پیشنهاد می شود مقاله ای در خصوص را از این سایت مطالعه فرمائید.

مرورگر اج Edge

جایگزین مناسب مایکروسافت جهت استفاده اینترنت اکسپلورر که از شتاب و رابط کاربری خوبی برخوردار است و بعد از دریافت بروزرسانی بزرگ ویندوز 10 این مرورگر تکمیل‌تر از پیش شده است و از افزونه های گوناگونی نیز پشتیبانی می‌کند.

ویندوز دیفندر Windows Defender

نرم افزاری که از سیستم شما در مقابل ویروس ها و اختلالات و بد افزار ها حفاظت ویژه‌ای میکند. این ویژگی در ورژن‌های قبلی ویندوز نیز وجود داشت ولی در ویندوز 10 در حد زیادی بهبود یافته به شکلی که می‌شود مانند یک آنتی ویروس قدرتمند و کاربردی با آن برخورد کرد.