اقتصادی

تمهیدات معاونت علمی در کاربردی شدن فناوری «بیم»در صنعت ساختمان/مشارکت دانش‌بنیان‌ها در پروژه‌ها

مدیر برنامه ملی صنعتی‌سازی ساختمان ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، کاهش هزینه‌های صنعتی‌سازی ساخت سازه‌ها و بهینه‌سازی آنها را از مزایای کاربرد فناوری نوظهور BIM در صنعت عمران نام برد و گفت: ما با ایجاد کنسرسیومی از پیمانکاران، زمینه‌ای را فراهم کردیم که شرکت‌های پیمانکار از این فناوری نوظهور در اجرای پروژه‌های خود استفاده کنند.

به گزارش دوران خبر، مدل‌سازی اطلاعات ساخت (Building Information Modeling) یا به اختصار BIM یکی از فناوری‌های نوین در ساخت کلیه سازه‌ها و ابنیه است که می‌توان به کمک این تکنولوژی صرفه‌جویی اقتصادی در ساخت مسکن داشت؛ چرا که BIM  فرآیندی است که در آن با استفاده از نرم‌افزارهای متعدد و آیین‌نامه‌های بین‌المللی می‌توان یک پایگاه اطلاعات واحد از پروژه براساس یک مدل سه‌بعدی ایجاد کرد.

این موضوع به همه ذی‌نفعان پروژه کمک می‌کند تا از مرحله طراحی تا پایان عمر بهره‌برداری یک پروژه به اطلاعات سازمان‎‌یافته دسترسی داشته باشند؛ اطلاعاتی که در مدل‏‌های مبتنی بر BIM ساخته می‌شوند، فقط شامل هندسه سه‌بعدی نبوده و سایر موارد از قبیل هزینه، زمان اجرا، حجم عملیات و غیره را شامل می‌شوند. در حال حاضر این فناوری پایه و اساس اجرای صحیح پروژه‌های با کیفیت در سرتاسر دنیاست.

«بیم» یا مدل‌سازی اطلاعات ساختمان برترین و امیدوارکننده‌ترین پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان‌سازی و به طور کلی صنعت ساخت است. بسیاری از شرکت‌های برتر دنیا استفاده از فناوری‌های مبتنی بر CAD را کنار گذاشته‌اند و از BIM استفاده می‌کنند.

بیم فقط یک تغییر تکنولوژی نیست، بلکه تغییر یک فرآیند است. در مدل‌سازی بیم تمام عناصر به صورت هوشمند هستند و دارای اطلاعات دقیقی در ارتباط با خودشان هستند. فرآیند بیم نحوه ایجاد نقشه‌ها و تجسم ساختمان را تغییر می‌دهد. در فرآیند بیم تمامی بخش‌های 4 رشته ساختمان بر هم منطبق می‌شوند و یک مدل واحد را تشکیل می‌دهند.

هوشنگ فروغمند، مدیر برنامه ملی صنعتی‌سازی ساختمان ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با دوران خبر، مدل‌سازی اطلاعات ساخت یا BIM را بازنمایی از ساختمان در محیط مجازی دانست که شامل انواع اطلاعات ساختمانی می‌شود.

وی افزود: اطلاعات یک سازه در یک محیط مجازی مدل‌سازی می‌شود که این به معنای 3D مدل مرسوم نیست، بلکه به معنای مجموعه‌ای از داده‌هایی است که در کنار هم هستند و می‌توانند روابطی را تشکیل دهند. این روابط شامل نقشه‌ها، سه‌بعدی‌ها و مسایل مدیریتی در حوزه ساختمان می‌شود. این روش به ما در بهینه‌سازی، در کیفت، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، ضمن آنکه اطلاعاتی از مقیاس یک ساختمان تا مقیاس یک شهر و کشور در حوزه ساخت و ساز را در اختیار خواهیم داشت.

فروغمند خاطر نشان کرد: ما در گذشته، ساختمان‌ها را از طریق نقشه‌های پلان و Detail شناسایی می‌کردیم، ولی با فناوری BIM به طور همزمان با استفاده از این دو نقشه ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این جزئیات شامل معماری، سازه، الکتریک و مکانیک می‌شود و با استفاده از این مدل‌سازی اطلاعات می‌توانیم تداخلاتی که میان‌ هر یک از این جزئیات وجود دارد را قبل از ساخت ساختمان ببینیم. این روش موجب سرعت بخشیدن به ساخت و بهینه‌سازی طراحی می‌شود.

مدیر برنامه ملی صنعتی‌سازی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه فناوری «بیم» در بخش طراحی سازه‌ها کاربرد دارد، ادامه داد: قبل از اینکه ساختمانی ساخته شود، در محیط مجازی نقشه و اجرایی‌سازی سازه قابل مشاهده است.

وی با اشاره به برنامه ملی صنعتی‌سازی ساختمان، ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از اقدامات این برنامه ملی ذکر کرد و یادآور شد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، کنسرسیومی با حضور پیمانکار گرید یک تشکیل شده است که با شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه آشنا می‌شوند و راهبر کنسرسیوم در صورتی که پروژه را پذیرفت، موظف است از شرکت‌های دانش‌بنیان خریداری کند.

فروغمند با بیان اینکه شرکت‌های فعال در حوزه BIM نیز در این کنسرسیوم حضور دارند، اضافه کرد: این کنسرسیوم شامل مصالح ساختمانی، سازه، نازک‌کاری و سفت‌کاری و هم بخش طراحی می‌شود. تشکیل کنسرسیوم‌ها گامی در جهت به اشتراک‌گذاری فناوری‌ها در حوزه ساختمان‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح جهان بخش صنعت ساختمان در بهره‌گیری از فناوری از سایر حوزه‌ها عقب‌تر است، خاطر نشان کرد: دلیل آن ذی‌نفعان این حوزه است که تمایلی برای بهره‌گیری از این فناوری‌ها ندارند و دلیل دیگر عدم شناخت تصمیم‌گیران این حوزه است. این عوامل موجب شده است که حوزه عمران ساختمان از فناوری و تکنولوژی فاصله بگیرد.

مدیر برنامه ملی صنعتی‌سازی ساختمان اضافه کرد: این در حالی است که ایجاد چنین کنسرسیوم‌هایی می‌تواند آزمایشگاهی برای به‌کارگیری فناوری‌ها در حوزه ساختمان‌سازی باشد و از این طریق صنعت ساختمان‌سازی را دانشی‌تر می‌کنیم، ضمن آنکه این امر موجب خواهد که شرکت‌ها با انگیزه بیشتری محصولات خود را توسعه دهند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.