جشنواره ملی ایل بزرگ سنگسر برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری دوران خبر استان سمنان، مهدی متقی ضمن دعوت از مردم استان سمنان، گردشگران و علاقه‌مندان به این جشنواره روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ گفت: جشنواره حاصَل، محصول شکرگزاری یکی از بزرگ‌ترین ایل‌های کشور است که در شهر مهدی‌شهر با حضور ۱۴ شهرداری عضو ایل راه باهدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایل بزرگ سنگسر از ۲۹ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در پارک مهرگان واقع در خیابان دانشگاه مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر افزود: نمایشگاه این جشنواره نیز از ۲۷ الی ۳۱ شهریورماه میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است.

مهدی متقی با اشاره به اینکه در جشنواره حاصَل مراحل تولیدات و طرز تهیه منحصربه‌فرد محصولات لبنی به نمایش درمی‌آید، گفت: ایجاد بیش از ۸۰ غرفه‌ متنوع برای معرفی محصولات ایل سنگسر اعم از محصولات لبنی، نان‌ها، محصولات باغی، صنایع‌دستی، مواد پروتئینی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

او بیان کرد: از دیگر برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی این جشنواره می‌توان به برپایی سیاه‌چادر عشایری، اجرای موسیقی‌های محلی اقوام، برنامه‌های آئینی، همایش اسب‌سواری، اجرای بازی‌های بومی محلی از جمله کردوسی، مسابقه پخت نان و … اشاره نمود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر با بیان اینکه جشنواره حاصَل افزایش شورونشاط اجتماعی و معرفی شایسته توانمندی‌های منطقه به‌ویژه عشایر ایل سنگسر را به همراه دارد، بیان کرد: این جشنواره فرصتی مناسب برای جمع شدن طوایف مختلف عشایر سنگسر و بازشناسی سنت‌ها و معرفی آداب‌ورسوم این ایل به علاقه‌مندان است.

مهدی متقی اظهار کرد: عشایر مهدی‌شهر هرساله هم‌زمان باعرضه محصولات خود، در بازگشت از ییلاق شکرگزاری از درگاه پروردگار را برای برکت محصولات با آیین بومی محلی حاصل جشن می‌گیرند و جشنواره حاصل آیینی است که برای معرفی این سنت زیبای بومی محلی برگزار می‌شود.

او تصریح نمود: آرشه، خورش، سوزمه، روغن زرد و چیکو ازجمله محصولات لبنی معروف عشایر ایل سنگسر است که نه‌تنها در استان سمنان بلکه در کشور مشتری دارد و برگزاری دومین جشنواره حاصل به‌صورت منطقه‌ای و ملی، فرصتی ویژه برای رشد گردشگری و برند سازی این شهرستان است.

46