اقتصادی

خارج کردن اراضی باغی و شالیزاری از چرخه تولید ممنوع

دوران خبر/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی را خط قرمز استان دانست و متذکر شد: عرصه‌های کشاورزی استان ودیعه بوده و به افراد سودجو اجازه نمی‌دهیم با خرید اراضی باغی و شالیزاری، آنها را از چرخه تولید خارج کنند.

صالح محمدی امروز، ۲۱ خردادماه در نشست با نخبگان و جوانان فعال در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی استان گیلان، با اشاره به فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی از تلاش تولیدکنندگان با غیرت و زحمتکش قدردانی کرد و گفت: تامین امنیت غذایی با رویکرد علم و دانش در دستور کار قرار دارد.

وی مشکلات اقتصادی و تغییرات آب و هوایی و فقر و گرسنگی و ناآرامی‌های حاکم بر جهان را از جمله چالش‌های تامین غذا و امنیت غذایی جوامع دانست و افزود: باید به سمت کشاورزی هوشمندانه برویم تا با چالش غذا مواجه نشویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به گزارش جهانی فائو مبنی بر مواجهه یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین با گرسنگی پنهان و آشکار و سوء تغذیه، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع و تغییرات اقلیمی، تا سال ۲۰۵۰ این آمار به چهار میلیارد نفر خواهد رسید.

محمدی با تاکید بر لزوم اتکا به منابع و امکانات با رویکردهای علمی و دانش بنیان، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرمودند و باید از روش‌های علمی و با مشارکت‌های مردمی برای جهش تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم تا از بحران‌هایی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، عبور کنیم.

وی افزایش دما و خشکسالی و گرد و غبار و بارش‌های پاییزی در تابستان و آب و هوای بهاری در زمستان را از جمله نشانه‌های تغییر اقلیم دانست و عنوان کرد: تنها راه مواجهه با تغییر اقلیم، بهره‌گیری از علوم روز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار دادیم، گفت: وقتی با محدودیت منابع مواجه هستیم، حتما باید از تکنولوژی استفاده کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان این دیدگاه را به مدیران می‌دهند.

وی سال جاری را سومین دوره متوالی خشکسالی در گیلان دانست و تاکید کرد: گیلان پر باران‌ترین استان کشور محسوب می‌شد اما اکنون حجم بارش‌های گیلان کمتر از سایر استان‌هاست و لذا باید از روش‌های سنتی کشاورزی عبور کنیم و با سلاح علم و دانش به سمت تولید و تولیدکننده برویم؛ در واقع نیازمند شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی هستیم.

محمدی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی استان مستقر شوند، تاکید کرد: به دنبال روش‌های علمی برای تولید محصولات کشاورزی سالم هستیم که قابلیت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان صادرات را نیازمند تولید محصولات سالم و کیفی مبتنی بر علم و دانش دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از روش های دانش بنیان مصرف نهاده را کاهش می دهد.

وی بر راه اندازی دبیرخانه شرکت های دانش بنیان کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید و بیان کرد: اولویت اختصاص ابنیه و عرصه ها و امکانات با شرکت های دانش بنیان است.

محمدی توسعه کشت گیاهان دارویی را نوعی تولید ثروت دانست و اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان در بخش گیاهان دارویی به سمت ترویج کشت قراردادی بروند.

وی همچنین از شرکت های دانش بنیان خواست برای تقویت زیرساخت های بخش کشاورزی ورود کنند و یادآور شد: مشارکت مردم ضامن تامین امنیت غذایی است و کشاورزان گیلان هر ساله پای کار تولید هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه از جهاد در عرصه سازندگی به جهاد در سنگر امنیت غذایی رسیدیم، ادامه داد: گیلان ۱۰ درصد نیاز کشور به مرغ به عنوان پروتئین استراتژیک را تامین می‌کند و ۸۰ درصد زنجیره تولید و ارزش را در استان فعال کردیم و از تولید روزانه ۵۵۰ تن مرغ گرم در سال ۱۴۰۰ به ۹۵۰ تن رسیدیم.

وی شیلات و آبزی پروری را فرصتی ناب برای تقویت سبد غذایی کشور دانست و اضافه کرد: به دنبال افزایش ظرفیت‌های تولید بخش کشاورزی استان هستیم.

محمدی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را خط قرمز استان دانست و متذکر شد: عرصه‌های کشاورزی استان، ودیعه بوده و به افراد سودجو اجازه نمی‌دهیم که با خرید اراضی باغی و شالیزاری، آنها را از چرخه تولید خارج کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از سنددار شدن اراضی کشاورزی پس از ۶۰ سال در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به نفع مردم رفع تداخل کردیم و برای حدود ۱۱۰ هزار هکتار نیز سند مالکیت صادر شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.