علمی و پزشکی

خطر بیماری‌های مزمن با قرار گرفتن درازمدت در معرض دود سیگار

قرار گرفتن درازمدت در معرض دود سیگار خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.

به گزارش دوران خبر و به نقل ایندیپندنت، خطر دود سیگار برای افراد غیرسیگاری بسیار زیاد است و میلیون‌ها آمریکایی در معرض خطر دود سیگارند.

بر پایه یافته‌های پژوهشی که در نشریه «تحقیقات نیکوتین و تباکو» منتشر شده است، ۵۶ میلیون بزرگسال آمریکایی بارها در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند و احتمالا یک‌سوم آن‌ها از خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض آن کاملا بی‌خبر بوده‌اند.

بنابر اعلام انجمن سرطان آمریکا، دود دست‌دوم برای افراد غیرسیگاری مانند «سیگار کشیدن غیرارادی» یا «سیگار کشیدن غیرفعال» است و این یعنی که این افراد همانند افراد سیگاری، نیکوتین و مواد شیمیایی سمی تنفس می‌کنند. 

محققان دانشگاه فلوریدا داده‌های یک نظرسنجی سراسری از بیش از ۱۳ هزار بزرگسال طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ را بررسی کردند. این نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه را مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها انجام داده بود. جنیفر لورین، استادیار پیامدهای سلامت و انفورماتیک زیست‌پزشکی، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: شاید آن‌قدر جزئی است که فراموش کرده‌اید. در معرض دود سیگار بودن به‌اندازه‌ای نیست که دقت و توجه شما را برانگیزد و شاید حتی متوجه نباشید کسی در اطراف شما نیکوتین مصرف می‌کند.

محققان در جست‌وجوی اثری از کوتینین (زیست‌نشانگر دود تنباکو) در خون شرکت‌کنندگان بودند. این ماده پس از ورود نیکوتین به بدن تشکیل می‌شود. آن‌ها اثر نیکوتین را در خون ۵۱درصد از شرکت‌کنندگان شناسایی کردند، اما از این گروه، ۶۷.۷ درصد ادعا کردند که در معرض ویپ یا سیگار قرار نداشته‌اند.

جمعیت آماری مورد مطالعه در معرض دود سیگار قرار گرفتن را کمتر گزارش کردند. بنا به این گزارش، هیچ میزان ایمن و مناسبی برای قرار گرفتن در معرض دود سیگار وجود ندارد. حتی میزان کم دود سیگار در اطرافیان غیرسیگاری نتایج ناخوشایندی در پی دارد. یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: قرار گرفتن درازمدت در معرض دود سیگار خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و تنفسی و انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.