ورزشی

داوری که به نفعشان بود سکوت کردند!

آفتاب‌‌نیوز :

 حسین فرکی، مربی پیشین تیم ملی، در این گفتگو درباره قهرمانی پرسپولیس و همچنین اعتراضاتی که به داوری‌ها وجود داشت، اظهار نظر کرد. او در ابتدا درباره کیفیت فصل بیست و سوم لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: لیگ امسال فراز و نشیب زیادی داشت و تنها حسنش این بود که در نیم فصل دوم حساسیت زیادی ایجاد کرد.

پرسپولیس قهرمان شد، چون از فرصتش استفاده کرد

او در پاسخ به این سوال که آیا پرسپولیس بر اساس شایستگی قهرمان لیگ برتر شد عنوان کرد: اواسط نیم فصل دوم به این موضوع اشاره کردم که هر کدام از تیم‌های تراکتور، سپاهان، پرسپولیس و استقلال شانس قهرمانی دارند. در این مسیر ۲ تیم سپاهان و تراکتور عقب افتادند. در مورد پرسپولیس و استقلال از اواسط لیگ و کمی عقب‌تر هم قابل پیش‌بینی بود که شانس قهرمانی را دارند. پرسپولیس قهرمان شد، چون از فرصتش خوب استفاده کرد و دیگری نایب قهرمان شد، چون نتوانست خوب استفاده کند. به همین دلیل مسائل حاشیه‌ای زیادی ایجاد شد.

* لیگ بیست و سوم بیشتر از همه ادوار حاشیه داشت

فرکی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد قهرمان لیگ برتر تصریح کرد: این حاشیه‌ها قسمت منفی لیگ بیست و سوم بود. بیشتر از همه دوره‌ها، لیگ بیست و سوم حاشیه داشت. اتفاقاتی که خوشایند خیلی‌ها از جمله من نبود. من لیگ را دنبال می‌کردم؛ خیلی بد و خارج از بحث فرهنگی بود و همه بخش‌های لیگ را شامل می‌شد. حالا یک بخش بیشتر درگیر حاشیه بود و بخش دیگر کمتر.

* هر وقت اشتباهات به نفع‌شان بود سکوت کردند

او درباره اشتباهات داوری هم گفت: اشتباهات داوری تکراری است. هر وقت اشتباهات به نفع‌شان بود سکوت کردند و برعکس این مورد اعتراض کردند. فکر می‌کنم اعتراضات به داوری فرار رو به جلو است و اشتباهات داوری اولین نقطه در دسترس است. بار‌ها گفته‌ام که امیدوارم در بخش داوری عمدی وجود نداشته باشد، اما اگر عمدی باشد عمق فاجعه است. در هر صورت همیشه به داوران فوتبال کشور احترام گذاشته‌ام. داوران قشر زحمت‌کشی هستند و قضاوت یکی از سخت‌ترین کار‌های ممکن است. ان‌شاءالله در این بخش آسیب نبینند.

* سه نکته دیگر در کنار داوری تاثیرگذار هستند

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: اگر فقط اشتباهات داوری را دلیل ناکامی خودمان بدانیم یا موفقیت را در همین اشتباه داوری خلاصه کنیم، قضاوت درستی نیست. شاید اشکالات و اشتباهات زیادی در خیلی از بخش‌ها وجود داشته باشد، به ویژه در بخش اجرایی فوتبال یعنی مدیریت باشگاه، کادر فنی و بازیکنان. در واقع این‌ها، سه نکته اصلی در کنار داوری هستند. ما اگر بخواهیم به آن سه مورد بی‌توجه باشیم و فقط بگوییم اینجا داور اشتباه کرد و ما قهرمان شدیم یا نشدیم، این دور از انصاف است. باید قبول کنیم که آن سه بخش دیگر (مدیریت، کادر فنی و بازیکنان) اشتباهاتی داشتند.

دو بازیکن پدیده برای لیگ خجالت‌آور است

فرکی در پاسخ به این سوال که آیا بازیکن پدیده خاصی در فصل بیست و سوم لیگ برتر مشاهده کرده است گفت: حقیقت ماجرا نه! من چیزی ندیدم. اگر در لیگی پدیده نباشد، نشانگر عملکرد ضعیف است. مثل گذشته شاهد پدیده‌ها در لیگ نیستیم. اگر هم بخواهیم نام یکی، دو بازیکن را برای کل لیگ بگوییم اصلاً خجالت می‌کشیم. ما ۱۶ تیم لیگ برتری داریم و ۱۷ تیم دسته اولی، اما در آن‌ها ممکن است ۲ پدیده به چشم بیاید که آن هم تازه صد درصد نیست. مثل گذشته نیست که پدیده کاملاً مشهود باشد و آنقدر پدیده‌ها خوب باشند که ما بگوییم امسال ۱۰ پدیده در لیگ دیدیم. در مقایسه با این تعداد تیم لیگ برتری و لیگ یکی، من چیزی ندیدم.

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.