اقتصادی

رفع توقیف کشتی حامل محموله نفتی ایران در آبهای یونان

بر اساس توافق مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، یک کشتی حامل نفت از ایران ساعاتی پیش پس از توقف شش ماهه آبهای یونان را به منظور از پیش تعیین شده ترک کرد.

به گزارش ما، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایران، این کشتی که فروردین ماه سال جاری با پرچم ایران در آبهای بین المللی در حال اهتزاز بود، به دلیل شرایط نامساعد جوی و مشکلات فنی راهی مقصد شد. متأسفانه به بنادر یونان پناه برد و متأسفانه در اقدامی مغایر با استانداردها و کنوانسیون های جهانی، توقیف و محموله نفت نیز پس از توقیف به کشتی اجاره ای توسط یک شرکت آمریکایی منتقل شد تا به آمریکا منتقل شود.

اقدام یونان که بر خلاف حکم دادگاه محلی و به بهانه همکاری قضایی با آمریکا انجام شد، از ابتدا با مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و با توجه به اینکه این اقدام یک اقدام تلقی می شد. جمهوری اسلامی ایران با نقض حقوق بین المللی آزادی دریانوردی، اقدامات سیاسی و حقوقی گسترده ای را برای مقابله با آن انجام داده است.

با مجموعه ای از اقدامات اندیشیده شده، در نهایت با انجام مراحل قانونی و قضایی و مذاکرات، علیرغم فشارهای غیرقانونی دولت سوم برای ادامه دزدی دریایی، دادگاه محلی یونان مبنی بر مصادره نفت ایران به نفع طرف آمریکایی در دادگاههای تجدیدنظر و سپس یونان باطل و رای بر استرداد محموله صادر و محموله مذکور مجدداً به نفتکش ایرانی منتقل و مقدمات خروج نفتکش و محموله از آبهای یونان فراهم شد.

در این چارچوب و به منظور حل موضوع، در ماه‌های گذشته مذاکرات و گفت‌وگوهای فشرده‌ای بین دو کشور ایران و یونان صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌ای بین طرفین به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه که در سفر نماینده دولت یونان به تهران توسط مقامات بندری و دریانوردی دو کشور به امضا رسید، طرفین همکاری های لازم را در راستای ارتقای امنیت دریایی در دستور کار قرار خواهند داد.

در همین رابطه مقرر شد علاوه بر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، دو کشتی یونانی که طی ماه های گذشته به دلیل دعاوی حقوقی و قضایی در آب های خلیج فارس متوقف شده بودند، به طور همزمان لغو شوند. و بر این اساس، هر سه کشتی امروز با نیت خود حرکت کردند.

انتهای پیام