اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

رفع نم دیوار

قبل از اینکه از رفع نم دیوار بدون تخریب حرف بزنیم، در مورد نم و عوارض آن صحبت می کنیم. ساکنین ساختمان ها اغلب با چالش های متفاوتی رو به رو می شوند. یکی از این چالش‌ها نم و رطوبت است. نم در محل‌ های مختلفی از جمله دیوارهای بیرونی، سقف، سرویس بهداشتی و توالت و کمد دیواری و لوله فاضلاب به وجود می آید.

از عوارض و تاثیرات منفی نم و رطوبت در خانه:

  • بوی بد در محل نم و فضای اطراف آن
  • کپک های روی دیوار و گوشه های دیوار
  • باکتری ها و قارچ ها
  • وجود مگس ها

بعضی از افراد با تحمل وجود نم دیوار گچی در خانه مشکلی ندارند ولی بعضی به دلیل مشکلات تنفسی و آلرژی ممکن است اذیت شوند. بنابراین لازم است که برای رفع نم در ساختمان اقدام کنید. البته که رفع نم دیوار بدون تخریب هزینه های کمتری دارد ولی خوب قبل از هر کاری تشخیص نوع نم مهم است.

روش های رفع نم دیوار

روش های مختلفی برای رفع نم ساختمان وجود دارد که ما به تعدادی از آنها اشاره می کنیم. تعدادی از روش ها ساده هستند و بدون خراب کردن ساختمان می توان با آن ها مشکل را برطرف کرد. اما تعدادی از آن ها مشکلاتی لوله کشی هستند و نیاز به اقدامات اساسی است.

قبل از هر اقدامی برای رفع نم لازم است علت نم دیوار گچی را پیدا کنید تا بتوانید اقدام درستی را انجام دهید. ابتدا برای تشخیص علت نشت رطوبت و آب می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر آب از دیوار چکه کند به احتمال زیاد لوله فاضلاب عامل نشتی است و رفع نم دیوار بدون نیاز به تخریب ممکن نیست.
  • برای اینکه مطمئن شوید فلکه آب را ببندید اگر چکه کردن کم شد یعنی درست تشخیص داده اید.
  • می توانید از سرویس بهداشتی برای چند روز استفاده نکنید تا متوجه تغییرات نم سرویس بهداشتی شوید.
  • یک عامل جالب توجه رنگ آب و رطوبت نم دیوار گچی است که می تواند به شما در پیدا کردن علت کمک کند.

چه عاملی نم سرویس بهداشتی را ایجاد می کند؟

علت هایی مانند: باز شدن بند کاشی، خراب شدن ایزوگام، یا قیرگونی دلایل نم دیوار است. وقتی که علت نم را پیدا کردید می توانید برای برطرف کردن رفع نم توالت اقدام کنید.

اگر ایراد از بند کشی دیوار باشد، راه حل رفع نم دیوار ساده است. لایه ایزوگام و یا قیرگونی سرویس های بهداشتی به همین دلیل در ساختمان به کار گرفته شده است که اگر به درستی عمل کنند نباید نم لوله فاضلاب از سرویس های بهداشتی به بیرون نشت کند. بیشتر اوقات نشت رطوبت به دلیل اجرای نکردن درست کفشور به وجود آمده است. لازم است بین لوله کفشور و لوله فاضلاب کمی فاصله عرضی باشد. اینجا برای رفع نم سرویس بهداشتی چند راه کار توصیه می کنیم:

دوغاب و پودر سنگ و سیمان سفید برای رفع نم دیوار بدون تخریب روی کاشی کف بریزید. روش درست کردن دوغاب به این شکل است که سیمان سفید الک شده و پودر سنگ را به نسبت 1 به 3 مخلوط کنید. با اضافه کردن آب به این مخلوط، می توانید دوغاب بسازید و روی بند کاشی های سرویس بهداشتی بریزید. پس از 5 تا 10 دقیقه که دوغاب سفت شد، آن را از روی سطح کاشی پاک کنید.اگر علت بندکشی باشد، با کمتر از 100 هزار تومان می توانید نم سرویس بهداشتی را برطرف کنید.

استفاده از مواد شیمیایی برای رفع نم بدون خرابی: بند کاشی ها احتمالا پر نبوده و نم به دیوار سرویس نشت کرده، برای رفع این مشکل موادی ساخته و در ابزار فروشی های ساختمان می توانید پیدا کنید. بعضی از این مواد: ژیکا بام، ژل آب بندی c2، مایع آب بندی و…

ممکن است مشکل رطوبت ساختمان از لوله کشی ساختمان باشد. باید گفت که بسیاری از خانه های شهری به دلیل ساخت و ساز غیر اصولی و رعایت نکردن نکات فنی عایق ‌بندی، یا استفاده نکردن از مصالح مناسب و یا قدیمی بودن ساختمان دچار نم سرویس بهداشتی، نم دیوار گچی و نم داخل کمد دیواری می شوند. در صورتی که کاری برای رفع نم و رطوبت سرویس ها به موقع انجام نشود خسارت زیادی متحمل می شوید. اینجا نمی ‌توان از روش های رفع نم و رطوبت بدون نیاز به تخریب استفاده کرد. ایراداتی در سیستم های زیر است که باید مشخص شود و تخریب صورت بگیرد:

  • سیستم تخلیه توالت
  • اشکال در سیستم لوله کشی فاضلاب منزل
  • اشکال در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام
  • اشکال در کارگذاشتن روشویی
  • سیفون تخلیه فاضلاب لباسشویی
  • سینک ظرفشویی

اما اگر علت آن لوله و ایزوگام باشد، نهایتا تا یک میلیون رفع نم توالت برایتان هزینه خواهد داشت.

اگر مشکل نم و رطوبت از نشت و ترکیدگی لوله های آب باشد از روش های رفع نم سرویس بهداشتی بدون تخریب نمی توان استفاده کرد. اینجا مشکل نم لوله فاضلاب است. ممکن است علت نم و رطوبت دیوار در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان شما اتفاق افتاده باشد که  ایجاد نم دیوار کرده است. اینجاست که برای مسئله نشت آب باید نگران نم دیوار گچی باشید.

این مسئله شاید کم باشد و جدی نباشد. ولی به مرور زمان، به صورت رطوبت و نم جذب دیوارها و حتی شالوده ساختمان می شود و اگر باعث تخریب ساختمان نشود به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه خواهد زد و احتمالا باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در کل ساختمان می شود.

برای اطمینان به سراغ متخصصان و تعمیرکاران مورد اطمینان بروید تا از نبود نشت آب یا ترکیدگی لوله مطمئن شوید. آن ها از دستگاه مخصوص نشت یاب آب برای یافتن علت اصلی نم دیوار استفاده می کنند. با استفاده از این دستگاه می توان تشخیص داد که آیا در ساختمان ترکیدگی لوله اتفاق افتاده است یا نه.

مشکل رطوبت و نم پشت‌بام

نم پشت‌ بام به دلیل خوب کار نکردن قیرگونی و عایق کاری و پروسه آن است. این درست کار نکردن باعث شده که آب باران و برف از سوراخ های سقف به داخل ساختمان نفوذ کنند و باعث نم دادن سقف آپارتمان شوند. این هم علتی دیگر در بروز نم پشت بام است. برای برطرف کردن آن نیاز است که کار عایق سازی و قیرگونی اصلاح شود.

رفع نم داخل کمد دیواری

در ساختمان های نوساز نم داخل کمد دیواری بیشتر دیده می شود. علت آن خشک نشدن گچ و ملات ساختمانی است. اما در ساختمان های قدیمی هم رطوبت و کپک کمد دیواری پیدا می شود. برای رفع نم داخل کمد دیواری رفع دیواری ابتدا باید علت اصلی را پیدا کنید. اینجا به بعضی از اصلی ترین مواردی که منجر به رطوبت و کپک کمد دیواری اشاره می کنیم:

  • نشتی لوله های آب یا فاضلاب در کمد دیواری
  • نقص در سیستم عایق کاری لوله ها یا سرویس بهداشتی
  • خرابی لوله های شوفاژ خانه

برای رفع بوی بد نم داخل کمد دیواری وقتی منشا اصلی نم و رطوبت را از بین ببرید خود به خود داخل کمد دیواری هم خشک می شود و کپک زدگی هم از بین می رود. برای رهایی از بوی رطوبت و کپک کمد دیواری از وانیل، قهوه و جوش شیرین استفاده کنید. روزها در کمد را باز بگذارید تا هوای داخل آن تهویه شود.

رفع نم با تکنولوژی نانو

امروزه از رنگ های نانو عایق رطوبتی نیز برای رفع نم استفاده می کنند. از خصوصیات این رنگ ها می توان به: مقرون به صرفه بودن و عمر بالای آن ها اشاره کرد. این رنگ ها در واقع هیچ لایه ای روی سطح ایجاد نمی کنند و جزئی از ساختار سطح می شوند. این نانو عایق های رطوبتی بسیار سریعتر، سبکتر و ارزانتر از انواع مشابه هستند. آنها همچنین مقاومت رطوبتی خوبی دارند و می توان گفت جایگزین مناسبی براروش های از بین بردن نم دیوار ساده تر از آن چیزیست که فکرش را می کنید ما در این مقاله سعی داریم چند نکته از روش های از بین بردن نم دیوار را برا شما بازگو کنیم.

نم و رطوبت دیوار و سقف ها یکی از مشکلاتی است که ممکن است اکثر خانواده هارا درگیر خود کند و مانع از زیبا نشان دادن محیط خانه شود با رعایت چند نکته ساده می توان بدون تخریب دیوارو سقف ها از این مشکل راحت شد و حتی دانستن چند نکته از این موضوع می تواند در شما هم موثر باشد. ابتدا باید علت را بیابید سپس اقدام کنید و از کارهایی که باعث می شود رطوبت در خانه زیاد شود پرهیز کنید

https://berke.ir/رفع-نم-دیوار/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی