اجتماعی

زیردریایی‌های تهاجمی روسیه به دریای ایرلند رفتند

زیردریایی‌های تهاجمی روسیه به دریای ایرلند رفتند

بلومبرگ بامداد سه‌شنبه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد، زیردریایی‌های تهاجمی روسیه در یک سال و نیم گذشته در اقدامی بی‌سابقه ۲ بار در اطراف دریای ایرلند ماموریت انجام دادند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفتند، اولین باری که زیردریایی کلاس «کیلو» روسیه به آبهای دریای ایرلند اعزام شد حدود ۱۸ ماه پیش بود.

به گفته آنها، روسیه دومین بار اخیرا زیردریایی خود را به این منطقه اعزام کرد گسترده حرکات و پیشروی زیردریایی‌های روسیه به قدری بود که مقام‌های انگلیس تا پیش از آن نمونه آن را مشاهده نکرده بودند.

دریای ایرلند، جزیره ایرلند را از جزیره بریتانیا جدا می‌کند.

وزارت دفاع انگلیس گفت که درباره این عملیات اظهارنظر نمی‌کند. دو منبع آگاه گفتند که مقام‌های آمریکا از تحرکات این زیردریایی‌ها مطلع بودند. یک مقام ارشد دولت بایدن اظهار کرد که ایالات متحده فعالیت‌های دریایی روسیه را رصد می‌کند. سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.

زیردریایی کلاس کیلو یک زیردریایی تهاجمی دیزلی-برقی است که قادر به شلیک موشک‌های کروز «کالیبر» روسیه، اژدر و مین‌های دریایی است.

«موسسه نیروی دریایی آمریکا» زیردریایی‌های کلاس کیلو را «یکی از موفق‌ترین برنامه‌های نیروی دریای در تاریخ مدرن» توصیف کرده است. در حال حاضر، بیش از ۶۰ فروند از این زیردریایی‌ها در حال فعالیت هستند و روسیه از آنها در دریای سیاه برای حمله به اهدافی در اوکراین استفاده کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی درباره ماموریت زیردریایی‌های روسیه در آبهای اطراف بریتانیا و غرب ایرلند در جریان جنگ اوکراین منتشر شده بود اما در مورد ماموریت آنها در دریای ایرلند گزارشی ارائه نشده بود.

منابع آگاه در مصاحبه با بلومبرگ گفتند، اعزام زیردریایی‌های کلاس کیلو به اطراف بریتانیا و ایرلند ممکن است که تلاشی برای شناسایی ضعف‌های دفاعی در انگلیس و دریای ایرلند یا تلاشی به منظور مرعوب کردن بریتانیا به خاطر حمایتش از اوکراین باشد.