علمی و پزشکی

سازمان جهانی بهداشت: افزایش ۶۳ درصدی مبتلایان کرونایی در هفته‌های اخیر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از افزایش ۶۳ درصدی موارد جدید ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر خبر داد.

به گزارش دوران خبر به نقل از اسپوتنیک، به‌روزرسانی هفتگی اپیدمیولوژیک از سوی این سازمان بهداشت بین‌المللی نشان می‌دهد که از ۲۴ ژوئیه (ماه گذشته میلادی) تا ۲۰ اوت (ماه جاری) تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان ۶۳ درصد یعنی نزدیک به ۱.۵ میلیون مورد افزایش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) این روزها در حال ردیابی ویروس‌های جهش یافته کرونا هستند.

چند نوع ویروس جهش یافته در سه هفته اخیر در چندین کشور شناسایی شده است. دانشمندان در حال بررسی سویه جدید با نام «BA.۲.۸۶» هستند چراکه دارای ۳۶ جهش است که آن را از نوع غالب فعلی یعنی «XBB.۱.۵» متمایز می‌کند.

به گفته متخصصان تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه BA.۲.۸۶ سریعتر گسترش می‌یابد یا باعث بیماری جدی‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی می‌شود، وجود ندارد.

با این حال «ایندیپندنت» در گزارشی آورده است: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که سویه جهش‌یافته بی‌ای.اکس (BA.X) ویروس کرونا نسبت به سویه‌های قدیمی‌تر در مبتلا کردن افراد واکسینه شده‌ یا قبلا مبتلا شده‌، توانایی بیشتری دارد.

بر اساس آمار به روزرسانی شده در «جدول جهانی ورلداُمتر»، تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۶۹۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۲۴۷ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۹۱۰ هزار و ۳۶۴ بیمار کووید نیز تأیید شده است.

همچنین طی شبانه روز گذشته بیماری کووید-۱۹ (ناشی از کروناویروس) ۷۰۷۴ ابتلای جدید داشته و جان ۲۰ بیمار را گرفته است.

بنابر آمار این جدول، آمریکا با ثبت ۱۲ فوتی و بیش از ۵۷۰۰ ابتلای جدید، بالاترین آمار تلفات و مبتلایان کرونایی را در ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده‌ است.

این کشور پرمبتلا و پرتلفات کرونایی همچنان با ثبت بیش از ۱۰۷ میلیون ابتلا و بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار فوتی به ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد.

پس از ایالات متحده، دو کشور هند و فرانسه با عبور از ۴۰ میلیون ابتلا، به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به لحاظ آمار کل مبتلایان اشغال کرده‌اند و همچنین در فهرست آمار فوتی‌های این بیماری در حال حاضر بعد از آمریکا، برزیل با بیش از ۷۰۰ هزار فوتی و هند با بیش از ۵۰۰ هزار فوتی، بیشترین مرگ‌ و میر کرونایی را به ثبت رسانده‌اند.

در اروپا نیز روسیه با ثبت بیش از ۳۹۹ هزار فوتی، بالاترین آمار مرگ‌های کرونایی در این قاره را تاکنون گزارش کرده است.

تازه‌ترین آمار کرونا در نقاط مختلف دنیا به تفکیک کشورها و با تقسیم‌بندی‌های قاره‌ای، منطقه‌ای و موضوعی در جدول جهانی ورلداُمتر به‌روز رسانی می‌شود.

به گزارش دوران خبر، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.