اجتماعی

ساز و کار تولید عسل فراسودمند تکمیل شد

با تلاش محققان دانشگاه آزاد؛

ساز و کار تولید عسل فراسودمند تکمیل شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از ایجاد و تکمیل ساز و کار تولید عسل فراسودمند در مرکز تحقیقات زیست فناوری این دانشگاه خبر داد.

محمد ضعیفی‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از ایجاد و تکمیل ساز و کار تولید عسل فراسودمند با تلاش محققان مرکز تحقیقات زیست فناوری حوزه معاونت پژوهشی این دانشگاه خبر داد.

 

ساز و کار تولید عسل فراسودمند تکمیل شد

وی تشریح کرد: صنعت عسل و زنبورداری یکی از رشته‌های تولید مهم کشاورزی در کشور ما به شمار می‌رود که هزاران خانوار روستایی و شهری از این راه امرار معاش می‌کنند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اشتغال در این صنعت نسبت به دیگر صنایع مرتبط با بخش کشاورزی کمتر است و تاکنون ساز و کار جامعی که بتواند منجر به تولید یک محصول فراسودمند در این صنعت شود، ارائه نشده است.

ضعیفی‌زاده افزود: استان اردبیل با توجه به اقلیم منحصربه‌فرد، پوشش گیاهی متنوع و کم نظیر و بهره‌مندی از دامنه‌های سرسبز سبلان، جایگاه ممتازی در تولید محصول عسل در کشور دارد و از مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود که ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد. 

با راه‌اندازی رشته زنبورداری و پرورش نیروی انسانی در فارم، می‌توان در بازار کار و کیفیت محصول تولیدی تاثیرگذاری مستقیم داشت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه و سیاست‌های کلی نظام در بخش علم و فناوری مبنی بر توسعه صنایع و خدمات مبتنی بر علوم و فناوری‌های جدید و حمایت از تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و متکی بر فناوری‌های بومی ادامه داد: با راه‌اندازی رشته زنبورداری و پرورش نیروی انسانی در فارم، می‌توان در بازار کار و کیفیت محصول تولیدی تاثیرگذاری مستقیم داشت.

وی ادامه داد: در این راستا راه‌اندازی بخش تحقیقات عسل و صنایع وابسته و ارائه خدمات ازمایشگاهی مربوط با همکاری سایر واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی از جمله قزوین و خوی، گامی بزرگ در ارتقای کمی و کیفی این صنعت و جذب سرمایه‌گذار خارجی و تشکیل دوره‌های مهارتی و اعطایی مدارک معتبر دانشگاهی و فنی حرفه‌ای یکی از راه‌های افزایش درآمد‌های دانشگاه خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با بیان اینکه این دانشگاه در فاز نقش‌آفرینی و حل مسائل و مشکلات جامعه و منطقه به پژوهش در صنعت عسل و فرآوری زنبور عسل و محصولات آن اقدام کرده است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با ایجاد ساز و کار جامع در زمینه تحقیقات، تولید عسل و فرآورده‌های آن، بسته بندی و تولید محصولات فراسودمند از جمله عسل‌های دارویی، عسل‌های با اهداف جامعه خاص ازجمله بیماران دیابتی و MS و نیز نائل شدن به موضوع امنیت غذایی در مواقع بحران، گام اساسی برداشته است.

ساز و کار تولید عسل فراسودمند تکمیل شد

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: در این پروژه مجموعه‌ای منسجم از زنبورداران، صنایع تبدیلی، غذایی و دارویی و استادان هیئت علمی کنار هم گرد آمده اند تا یک محصول فراسودمند با بسته‌بندی استاندارد را به دست مردم برسانند.

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.