علمی و پزشکی

سختی‌های مادران بر دوش کودک ۲ ساله

دوران خبر/خراسان رضوی سختی‌های مادران در میکروبیوم روده فرزندشان منعکس می‌شود.

اگرچه بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند، استرس دوران بارداری بر میکروبیوم‌های روده تا بزرگسالی تاثیر می‌گذارند اما مدت زمان پس از تولد چنین اثراتی در انسان کمتر شناخته شده است.

در حال حاضر، گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) دریافته‌اند که سختی‌هایی که مادران در دوران کودکی یا بارداری خود تجربه می‌کنند، در ترکیب میکروبیوم روده کودکان دو ساله‌شان منعکس می‌شود که احتمالاً بر رشد اجتماعی و عاطفی آنان تأثیر می‌گذارد. این مطالعه، اولین مطالعه‌ای است که اثرات بین نسلی ناملایمات را بر میکروبیوم روده انسان مستند می‌کند.

نتایج تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که میکروبیوم روده بر عملکرد مغز و سیستم‌ ایمنی تاثیر می‌گذارد و تغییرات در جامعه میکروارگانیسم‌ها با تاثیر سختی بر رشد اجتماعی و عاطفی کودکان مرتبط است.

نتایج مطالعات قبلی روی جوندگان نشان داده است که استرس دوران بارداری، میکروبیوم‌های واژن و روده مادر را مختل می‌کند، بنابراین از آنجایی که نوزادان اولین میکروب‌های روده خود را با عبور از کانال‌های تولد مادرشان به دست می‌آورند، میکروبیوم مادر احتمالا تأثیر عمده‌ای بر روی فرزندان خواهد داشت.

نتایج مطالعات بر روی انسان شواهدی را نشان می‌دهد که استرس تجربه شده توسط نوزاد در رحم مادر همچنین ناراحتی روانی خود مادر  اندکی پس از تولد، بر میکروبیوم نوزاد تأثیر می‌گذارد.

اگرچه مشخص شده است که اثرات استرس دوران بارداری بر میکروبیوم‌های جوندگان تا بزرگسالی باقی می‌ماند اما تاکنون دانشمندان از مدت زمان پس از تولد چنین اختلالاتی در انسان‌ها باقی می‌ماند یا اینکه آیا می‌تواند بر نسل‌های بعدی تأثیر بگذارد یا خیر آگاهی نداشتند.

سختی‌های مادران بر دوش کودک ۲ ساله

محققان برای پاسخ به این سوال، گروهی متشکل از ۴۵۰ جفت مادر و کودک را در سنگاپور ثبت‌نام کردند. از مادران خواسته شد تا بدرفتاری، غفلت یا سایر بدرفتاری‌هایی را که در دوران کودکی خود تجربه کرده‌اند را به یاد بیاورند و در سه ماهه دوم بارداری از نظر اضطراب غربالگری شدند.

علاوه بر این، کارشناسان با مراقبان اصلی کودکان مصاحبه کردند تا ارزیابی کنند که کودکان در دو سال اول زندگی چه رویدادهای استرس‌زایی را تجربه کرده‌اند و نمونه‌های مدفوع آنان را برای ترسیم ترکیب میکروبیوم‌های آنان آزمایش کردند. در نهایت، دانشمندان متغیرهایی مانند درآمد خانواده را کنترل کردند که به‌عنوان نماینده‌ای برای ناملایمات دوران کودکی شناخته شده است.

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان داد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری اضطراب بیشتری را گزارش کرده‌اند، میکروبیوم‌هایی دارند که در آن گونه‌های مختلف میکروارگانیسم‌ها با اندازه‌های مشابه هستند که با جنبه‌ معمولی میکروبیوم متفاوت است، به‌طوری‌که برخی از گونه‌ها فراوان‌تر از بقیه هستند.

این تحقیقات همچنین نشان داد که برخی از انواع مشکلات رفتاری و سلامت روان با فراوانی گونه‌های خاص در میکروبیوم روده مرتبط است.

از آنجایی که ارتباط میکروبیوم مغز و روده در دوران نوزادی به سرعت ایجاد می‌شود، این احتمال وجود دارد که تغییرات ناشی از ناملایمات به طور قابل‌توجهی بر رشد اجتماعی و عاطفی کودکان تأثیر بگذارد.

یافته‌های دانشمندان مسیر جدیدی از تحقیقات را در مورد مکانیسم‌های اساسی انتقال بین نسلی خطرات سلامت روان و پتانسیل میکروبیوم روده به‌عنوان هدفی برای مداخله باز می‌کند و زمانی که متوجه شدیم که چگونه تجربیات سختی می‌تواند بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد، می‌توانیم سعی کنیم رژیم غذایی، مکمل‌ها و شیوه زندگی را دستکاری کنیم تا تأثیرات مثبتی بر میکروبیوم روده فرد و مسیر رشد گسترده‌تر بگذاریم.

این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منابع

sciencedirect.com

pnas.org

earth.com

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.