فرهنگ و هنر

سهم ناچیز صادرات صنایع خلاق فرهنگی در کشور

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی خبرداد:

سهم ناچیز صادرات صنایع خلاق فرهنگی در کشور

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سهم ناچیز صادرات صنایع خلاق فرهنگی در کشور خبرداد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد اهمیت صنایع دستی در اقتصاد و هویت کشور بیان داشت: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در این راستا در گام اول اقداماتی چون اعتماد به بخش خصوصی و انسجام درون سازمانی را انجام و در گام بعدی بایستی هم افزایی برون سازمانی انجام شود که به همین جهت نیز تفاهم نامه های زیادی امضا شده است.

وی با اشاره به برخی از مشوق هایی که برای حمایت از هنرمندان حوزه صنایع دستی در نظر گرفته شده است بیان داشت: باید هنرمندان حوزه صنایع دستی به صنعتگران و صنعتگران به بازرگانان متصل شوند تا در بستر گفتمانی این حوزه توسعه یابد.

جلالی تصریح کرد: تا زمانی که صنایع دستی یک رویکرد فرهنگی تحلیلی و موزه ای دارد به آنچه که مد نظر توسعه است نمی رسد لذا بایست صنایع دستی در حوزه کسب و کار دیده شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: صنایع دستی یک امر فرابخشی است و بایستی همه دستگاه های موظف در این حوزه سهم خود را در حوزه اقتصاد هویت بنیان صنایع دستی ایفا کنند.

وی گفت: به منظور تقویت حوزه صنایع دستی اولین گام تقویت توجه نسبت به ظرفیت ها و فاصله گرفتن از توصیف ها و تبیین در ادبیات طراحی، کیفیت سازی، کاربردی سازی، مشتری یابی، برند سازی و بازار سازی است.

سهم ناچیز صادرات صنایع خلاق فرهنگی در کشور

احسان میراب زاده اردکانی، پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز در این برنامه گفت: سهم صنایع خلاق فرهنگی کشور در صادرات 74 هزارم درصد در جهان است که این عدد در استحقاق کشور نیست.

وی ادامه داد: عیرغم اینکه ایران از نظر تنوع رشته در حوزه صنایع دستی در رتبه اول جهان قرار دارد و همچنین از نظر تعداد شهر ها و روستاهای ثبت شده جهانی نیز در رتبه اول جهان قرار گرفته است و به لحاظ کیفیت آثار صنایع دستی و هنر دست هنرمندان کیفیت بالایی دارد ولی جایگاه ایران در صادرات صنایع دستی در رتبه 40 جهان قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای افزایش سهم صادرات صنایع دستی با توجه به اینکه صنایع دستی ایران در دنیا طالب و خواهان زیادی دارد، بایستی تولید کنندگان طراحی و بسته بندی صنایع دستی را جدی بگیرند.

میراب زاده اذعان داشت: هنر در نقشه ژنتیکی ایرانیان قرار دارد و هدایت این هنر به سمت و سوی بهره وری بیشتر تدابیر ویژه می خواهد.

وی بیان داشت: بسیاری از فعالان حوزه صنایع دستی از اصول مدیریت پروژه غافل هستند در صورتی که اصول مدیریت پروژه را بدانند می توانند در تحقیق و توسعه و بازاریابی به درستی سرمایه گذاری کنند و تکنیک های هنر را بشناسند و آموزش های خوبی ارائه کنند.

برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه صنایع دستی به صورت رایگان در تهران

احسان دهقانی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز بیان داشت: ظرف یک ماه آینده در تمام شهرستان های استان تهران، کلاس های آموزشی رایگان با اساتید نشاندار و درجه یک حوزه صنایع دستی برگزار خواهد شد.

وی گفت: این دوره ها در بیش از 30 رشته متعدد صنایع دستی تهران برگزار می شود و علاقمندان می توانند جهت اطلاع از بازه زمانی و محل برگزاری کلاس ها با معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تماس بگیرند.

دهقانی اذعان داشت: در این راستا همچنین تفاهم نامه ای انجام و مقرر شده مستند نگاری آموزش ها به صورت رایگان در فضای اینترنت توزیع شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با تاکید بر اینکه حوزه صنایع دستی هم نیازمند تحقیق و توسعه است، بیان داشت: تحقیق و توسعه موجب می شود جریان در این حوزه به سمت و سوی کاربردی شدن، پررنگ شدن و ملموس شدن برود و سهم صنایع دستی از کیک اقتصاد کشور پر رنگ تر شود.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.