استان ها

ضرورت تامین حقابه های قانونی حوضه زاینده رود/تداوم شرایط آلودگی هوا در هفته آینده

به گزارش دوران خبر از اصفهان، منصور شیشه فروش اظهار کرد: شرایط باد و گرد و خاکی که هفته گذشته در اصفهان وجود داشت هفته آینده نیز از روز یک شنبه تا چهارشنبه تداوم خواهد یافت.

وی افزود: بدین ترتیب شاهد کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال اختلال در تردد در نیمه شرقی استان، احتمال آسیب به سازه های موقتی و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات در مناطق شرق و شمال استان خواهی مبود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: مدیریت تردد خودروها در سطح شهرها و کنترل فعالیت واحد های صنعتی، عدم تردد غیر ضروری در سطح شهرها به ویژه افراد آسیب پذیر، مدیریت فعالیت مراکز آموزشی و اداری، رعایت حداکثری مقررات رانندگی هنگام توفان گردو خاک و شن در نیمه شرقی کشور ضروری است.

ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده ها شود

وی اضافه کرد: ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده ها شود از جمله فعالیت های خاک ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیتهای معدنی و حمل و نقل خاک وگچ توصیه می شود و کاهش فعالیت صنایع الاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت ضروری است.

شیشه فروش گفت: رعایت توصیه های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک بخصوص افراد اسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت های بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد وخاک رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه های پلیس راه در این رابطه ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست ۱۱ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص اوزن در ایستگاه های شهرداری ۲۳ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است.

استان اصفهان علاوه بر متاثر بودن از کانونهای فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استانهای یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تاثیر کانونهای داخلی و نقطه ای ایجاد شده قرا گرفته است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مساحت کانونهای فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار ان در اولویت اجرای طرحهای بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرحهای آبخیزداری و سایر روشهای کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستانهای خور و بیابانک نایین، کاشان، آران و بیدگل،اردستان،اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا جرقویه، سجزی است.

وی تاکید کرد: استان اصفهان علاوه بر متاثر بودن از کانونهای فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استانهای یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تاثیر کانونهای داخلی و نقطه ای ایجاد شده قرار گرفته است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می شود.

وی ادامه داد: لازم است وزارت نیرو و سازمانهای حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تامین حقابه های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی در حوضه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم های پیش بینی تامین اعتبار برای کنترل کانونهای فرسایش بادی بحرانی و اجرای طرحهای بیابان زدایی، نهال کاری و آبخیزداری اقدام نمایند.

۴۶