ورزشی

فرار از ناکامی! – دوران خبر

ایمان گودرزی؛ فرار انگلیس از طلسم ناکامی در تورنمنت‌های معتبر که اوجش در یورو 2020 بود، امشب در ولتینز آره‌نا شروع می‌شود و سه‌شیر می‌خواهد از همین بازی ابتدایی با صربستان اقتدار خود در گروه C را دیکته کند.
صربستان در سال‌هایی که با عنوان یوگسلاوی در رقابت‌ها شرکت می‌کرد، در 1960 و 1968 نایب قهرمان اروپا شده اما به عنوان کشوری مستقل هرگز در رقابت‌های قهرمانی قاره شرکت نکرده است. دراگان استویکوویچ که یکی از مستعدترین بازیکنانی است که پیراهن صربستان را به تن کرده‌اند، روی نیمکت تیم نشسته و در مرحله مقدماتی تنها چهار تا از هشت بازی‌اش را برد اما با 14 امتیاز به عنوان تیم دوم پشت‌سر مجارستان راهی آلمان شد. این تیم الگوی باثباتی در مرحله مقدماتی داشت، دو بار لیتوانی و مونته‌نگرو را برد، دو بار با بلغارستان مساوی کرد و دو بار برابر مجارستان شکست خورد تا بعد از صعود یوگسلاوی به یک‌چهارم نهایی یورو 2000 دوری 24 ساله این تیم از رقابت‌های قهرمانی اروپا پایان یابد.

صربستان نام‌های بزرگی در خط حمله دارد ازجمله دوشان ولاهوویچ یوونتوس، دوشان تادیچ آژاکس و سرگی میلینکوویچ ساویچ و الکساندر میتروویچ که در الهلال بازی می‌کنند اما از 11 بازی آخرش تنها در چهار تا به پیروزی رسیده است. سه تا از این بردها در دیدارهای دوستانه به دست آمد و فرم نه‌چندان خوب انگلیس در دیدارهای اخیر تیم استویکوویچ را خوشبین می‌کند.
کمتر از سه سال گذشته از شبی که ویمبلی بی‌قرار قهرمانی سه‌شیر در اروپا بود اما ایتالیا در ضربات پنالتی رؤیای میزبان را به کابوس مبدل کرد. با وجود انتقاد از تاکتیک گرت ساوت‌گیت و شایعات رفتنش به منچستریونایتد که حالا دیگر از بین رفته، او همچنان هدایت تیم ملی کشورش را برعهده دارد و بعد از حذف آشنا از یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2022 تیم را بدون شکست راهی تورنمنت آلمان کرد. دو پیروزی انتقامجویانه مقابل ایتالیا ازجمله شش پیروزی تیم در مقدماتی بود اما برچسب مدعی قهرمانی یورو تا حدی از روی تیمی که در پنج بازی آخرش تنها یک برد به دست آورده، برداشته شده است.
حتی آن یک پیروزی -3 بر صفر مقابل بوسنی- تا دقیقه 60 بازی مبهمی بود و باخت یک بر صفر مقابل ایسلند در ویمبلی یعنی همان تیمی که انگلیس را از یورو 2016 حذف کرده بود، بشدت برای هواداران نگران‌کننده بوده. البته ساوت‌گیت تیمش را برای بازی‌های دوستانه محک زد و انگلیس که برای اولین بار بعد از فروپاشی یوگسلاوی با صربستان روبه‌رو می‌شود، بعد از بازی ابتدایی یورو 2004 مقابل فرانسه در مرحله گروهی شکست نخورده است اما حتی این آمار هم کسانی که نیمه خالی لیوان را می‌بینند، قانع‌کننده نیست.

دوراهی مطبوع
عقاب‌ها بر خلاف برخی رقبا از بازی‌های تدارکاتی خرداد سالم بیرون رفتند و دست استویکوویچ به‌خصوص در خط حمله آنقدر باز است که بر سر دوراهی مطبوعی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد او مایل نیست از ولاهوویچ و میتروویچ در ترکیب اصلی استفاده کند و برای همین تادیچ که با 108 بازی ملی باسابقه‌ترین بازیکن تاریخ صربستان است، در یک‌سوم هجومی به کار گرفته می‌شود.
نمانیا ماکسیموویچ در باخت مقابل اتریش آسیب دید و برای همین برد 3 بر صفر مقابل سوئد را از دست داد اما احتمالاً به خط میانی برمی‌گردد ضمن اینکه میلوش ولینکوویچ وردربرمن در خط دفاعی سه نفره از دروازه پردراگ رایکوویچ یا وانیا میلینکوویچ ساویچ حمایت می‌کند.

ترس بیماری
جان استونز در باخت مقابل ایسلند زانویش ضرب دید و ترس بیماری‌اش هم به جان ساوت‌گیت افتاد اما در اتاقش قرنطینه شد و بعد از بهبودی به تمرین تیم برگشته است. بنابراین تنها غایب تیم برای بازی امشب لوک‌شاو خواهد بود که نمی‌خواهند رویش ریسک کنند بنابراین کایران تریپیر در سمت چپ به کار گرفته می‌شود.
جود بلینگام و بوکایو ساکا بعد از استراحت خوبی که داشته‌اند، کاملاً آماده حمله هستند و ساوت‌گیت احتمالاً به ترنت الکساندر آرنولد فرصت بازی در میانه زمین را می‌دهد بعد از کار فوق‌العاده‌ای که مقابل بوسنی انجام داد.

ترکیب احتمالی
صربستان: وانیا میلینکوویچ ساویچ؛ ولیکوویچ، میلنکوویچ، پاولوویچ؛ زیوکوویچ، ماکسیموویچ، لوکیچ، کاستیچ؛ سرگی میلینکوویچ ساویچ، تادیچ؛ میتروویچ// مربی: دراگان استویکوویچ
انگلیس: پیکفورد؛ واکر، استونز، گوئهی، تریپیر؛ الکساندر آرنولد، رایس؛ ساکا، بلینگام، فودن؛ کین/// مربی: گرت ساوت‌گیت

251 251

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.