ورزشی

فرصت‌ فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به زائران حسینی/ رویداد «عصر امید اربعین» چه ویژگی‌هایی دارد؟

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فرصت‌ فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به زائران حسینی  رویداد «عصر امید اربعین» چه ویژگی‌هایی دارد؟

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اعلام توسعه فرصت‌های فناورانه اربعین حسینی و خدمت‌رسانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به زائران کربلا در رویداد عصر امید اربعین، ویژگی‌های این رویداد را برشمرد.

محمدامین شایگان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد که نخستین رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین با هدف «توسعه فرصت‌های فناورانه اربعین حسینی در همگرایی علمی جهان اسلام»، «خدمت‌رسانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به زوّار اربعین» و «توسعه فرهنگ رویداد جهانی اربعین در جامعه دانشگاهی» ۸ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت رویداد جهانی اربعین در عرصه‌های مذهبی، فرهنگی، علمی، سیاسی و تمدنی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با همکاری آستان حرم مطهر احمدی و محمدی (شاهچراغ (ع))، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس، سپاه فجر استان فارس و استانداری فارس، برگزاری «پنجمین رویداد ملی عصر امید: فناوری در اربعین» را با هدف «توسعه فرصت‌های فناورانه اربعین حسینی در همگرایی علمی جهان اسلام»، «خدمت‌رسانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به زوّار اربعین» و «توسعه فرهنگ رویداد جهانی اربعین در جامعه دانشگاهی» در پایان ماه محرم سال ۱۴۰۳ در حرم مطهر شاهچراغ(ع) را پیشنهاد داده است.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس یادآور شد: رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین به‌عنوان پنجمین رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی و پیش‌رویداد کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس برگزار می‌شود و در قالب این رویداد، نیاز‌ها و ضرورت‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین وجود دارد، احصا و گردآوری می‌شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با این نیازها به ارائه دستاورد‌ها و فناوری‌های خود بپردازند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز متذکر شد: در این رویداد علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های فناور و خلّاق هم حضور خواهند داشت و به ارائه دستاورد‌ها و محصولات فناورانه خود برای رفع نیاز‌های زائران اربعین حسینی خواهند پرداخت.

شایگان تشریح کرد: تیم‌های شرکت‌کننده علاوه بر ارائه توانمندی‌ها و مذاکره با بخش‌ها و سازمان‌های مربوطه که نیاز‌های خود را مطرح کرده‌اند، در نمایشگاهی که در حاشیه این رویداد برپا می‌شود، حضور پیدا کرده و محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان و نهاد‌ها و سازمان‌های متولی رویداد جهانی اربعین قرار خواهند داد.

وی مطرح کرد: در راستای این رویداد دبیرخانه دائمی راه‌اندازی و کمیته‌های مختلف فناوری، اجرایی، علمی و پژوهشی، فرهنگی و … تأسیس می‌شود. با ایجاد سامانه سه زبانه فارسی، انگلیسی و عربی نیاز‌های فناورانه با اعلام سازمان‌ها و نهاد‌های متولی ثبت و پس از دریافت اطلاعات محصولات فناورانه، ارزیابی علمی – فنی صورت خواهد گرفت.

ویژگی‌های انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مطرح کرد: همزمان با برگزاری رویداد، نمایشگاه محصولات فناورانه، چالش فناوری حوزه خدمات اربعین، فن‌بازار اربعین، ایده‌آرای اربعین و دستاورد‌های علمی و پژوهشی حوزه اربعین ارائه می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ویژگی‌های بارز و انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین را در حوزه یک رخداد تمدن‌ساز مذهبی، فرهنگی، جتماعی، سیاسی و بین‌المللی، برگزاری رویداد جامع فناورانه (نمایشگاه و فن بازار، چالش فناوری، تبادل فناوری، خدمات کسب و کار و تجاری‌سازی، اتصال به بروکر‌ها و فن‌بازار‌ها، اتصال به صندوق‌های پژوهش و فناوری) عنوان کرد.

شایگان مطرح کرد: ارائه دستاورد‌های علمی و پژوهشی (پایان‌نامه و رساله‌ها، مقالات و کتب) در حوزه اربعین، بزرگداشت شهدای فناوری، برگزاری رویداد فرهنگی – مذهبی (رویداد‌های آیینی و برنامه‌های مختلف عمومی و تخصصی ازجمله کرسی آزاداندیشی، تدوین پیوست فرهنگی، صنایع خلّاق و فرهنگی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی اربعین)، برگزاری رویداد با مشارکت وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های ملی متولی رویداد اربعین، عرضه فناورانه محصولات به صورت بین‌المللی (سایت و سامانه ثبت نیاز فناورانه سه‌زبانه – موکب فناورانه نور اربعین) از دیگر ویژگی‌های بارز و انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین است.

وی با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌های کشور در حوزه تأمین نیاز‌های فناورانه اربعین حسینی از دیگر ویژگی‌های بارز و انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین است، ادامه داد: ایجاد شبکه علمی، صنعتی، فرهنگی و مذهبی بین فعالان رویداد جهانی اربعین، حمایت از تجاری‌سازی محصولات فناورانه توسط نهاد‌ها و سازمان‌های متولی رویداد اربعین، فرهنگ‌سازی ملی و بین‌المللی زوّار اربعین و توسعه فرهنگ دینی و معرفت‌افزایی اربعین و بسط سبک زندگی اربعینی از دیگر ویژگی‌های رویداد است.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس درباره اینکه محورهای رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین چیست؟ چنین پاسخ داد: محور‌های اصلی این رویداد عبارت است از بهداشت و سلامت (پسماند و زباله، پیشگیری و مقابله با بیماری، گرمازدگی، تأمین دارو)، تأمین آب و غذا (تأمین مواد غذایی و آب سالم، تصفیه آب، مدیریت نذورات)، مدیریت موکب‌ها (مکان‌یابی بهینه استقرار موکب‌ها، برپایی موکب، اسکان زوّار، تأمین امکانات، ارتباطات موکب‌ها)، مدیریت مسیر راهپیمایی زوّار (تأمین امکانات مسیر).

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تأکید کرد که حمل و نقل و لجستیک (مسائل راه و مدیریت ترافیک، پارکینگ خودروها، تأمین خودرو‌های رفت و برگشت، انتقال بار و اقلام به موکب‌ها در شبکه باربری)، تأمین انرژی و مدیریت بهینه مصرف انرژی، تهویه و تجهیزات برودتی، ارتباطات و فناوری اطلاعات (ارتباطات تماس و اینترنت پایدار، جستجوی مفقودین و همرسانی افراد، شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، اینترنت اشیاء، بازیسازی، بیگ‌دیتا، رمزارز و بلاک‌چین، پرینتر سه بعدی)، تأمین ایمنی و امنیت، بیمه زوّار، موکب‌ها و تجهیزات، اقدامات امدادی، درمانی و اورژانسی، صنایع خلّاق و فرهنگی زیست‌بوم رویداد جهانی اربعین: شخصیت‌سازی، زنجیره‌سازی محصولات، محصولات کودکان اربعینی از دیگر محورهای رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین است.