فرهنگ و هنر

قمر یخی مشتری گدازه‌های مذاب دارد

کشف شگفت‌انگیز جونو؛

قمر یخی مشتری گدازه‌های مذاب دارد

کاوشگر جونو ناسا دریاچه‌های گدازه‌ای را در سراسر قمر آتشفشانی مشتری مشاهده کرده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، کاوشگر جونو ناسا که در حال چرخش به دور سیاره مشتری است، اطلاعات جدید شگفت‌انگیزی از آیو، قمر آتشفشانی این سیاره به دست آورده است. 

دانشمندان با بررسی داده‌های این کاوشگر، شواهدی از وجود دریاچه‌های عظیم گدازه در زیر پوسته این قمر را کشف کرده‌اند. 

دانشمندان توضیح می‌دهند: آنچه که اکنون در قمر سیاره مشتری مشاهده شده، با آتشفشان‌های هاوایی تفاوتی ندارد و به همان شدت است؛ این کشف هیجان‌انگیز، دیدگاه ما را درباره فعالیت‌های آتشفشانی در منظومه شمسی دگرگون می‌کند و دریچه‌ای جدید به سوی درک ماهیت قمر‌های سیارات غول‌پیکر می‌گشاید.

کاوشگر جونو با استفاده از ابزار‌های مختلف خود، از جمله رادار، موفق به نفوذ به پوسته یخی ایو شده است. این رادار امواج رادیویی را به سطح قمر ارسال و بازتاب آن را دریافت می‌کند. 

با تجزیه و تحلیل این بازتاب‌ها، دانشمندان می‌توانند ساختار زیرسطحی آیو را با جزئیات قابل توجهی ترسیم کنند.

محققان می‌گویند، داده‌های رادار جونو نشان‌دهنده وجود نواحی با عمق کم و دمای بالا در زیر پوسته یخی قمر آیو است و این نواحی به قدری داغ هستند که احتمالاً حاوی گدازه مذاب هستند.

دانشمندان معتقدند که این گدازه‌ها در حوضچه‌ها یا دریاچه‌های بزرگی جمع شده‌اند که می‌توانند تا چند کیلومتر عرض داشته باشند

کشف دریاچه‌های گدازه در ایو، نشان‌دهنده فعالیت آتشفشانی بسیار شدیدتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، در این قمر است. آیو در حال حاضر له عنوان فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در منظومه شمسی شناخته می‌شود. 

به گفته پژوهشگران سیاره مشتری در پایگاه زمینی، این کشف همچنین می‌تواند به درک بهتر از فرآیند‌های شکل‌گیری و تکامل قمر‌ها در منظومه شمسی کمک کند. احتمال دادا می‌شود که آیو نمونه‌ای از قمر‌های اولیه باشد که در دوران شکل‌گیری منظومه شمسی در اطراف سیارات غول‌پیکر شکل گرفته‌اند.

در آینده، کاوشگر‌های فضایی جدید ممکن است برای مطالعه دقیق‌تر این دریاچه‌های گدازه و درک بهتر ماهیت آتشفشانی ایو به این قمر فرستاده شوند.