علمی و پزشکی

مسافر آینده ناسا در ماموریت مریخ/ عکس

با در نظر گرفتن این موضوع، تیمی از محققان در دانشگاه «EPFL» سوئیس در حال توسعه یک ربات با نام «Mori3» هستند که ویژگی‌هایی منحصر به فرد دارد. از جمله ویژگی‌های جالب این ربات می‌توان به اندازه، شکل و عملکرد منحصر به فرد آن اشاره کرد. این ربات قادر است تغییر شکل دهد و از مثلث‌های دو بعدی به اشکال سه بعدی دیگر تبدیل شود. ویدئو این ربات را می‌توانید در زیر تماشا کنید.

«جیمی پیک» مدیر آزمایشگاه رباتیک این مجموعه می‌گوید: «هدف ما از ساخت Mori3 تولید یک ربات با الهام از اشکال اوریگامی است که می‌تواند بسته به محیط و هدفی که در پی دارد، تغییر شکل دهد.»

این ربات با توجه به ویژگی‌های مذکور برای ماموریت‌های فضایی بسیار مناسب است زیرا می‌توان آن را به شکل‌های مختلفی مطابق با وظایف خاص پیکربندی کرد.

مسافر آینده ناسا در ماموریت مریخ/ عکس

اگرچه این تیم تصور می‌کند بتوان از آن برای اهداف دیگر مانند برقراری ارتباط و تعمیرات نیز استفاده کرد، اما ناسا قصد دارد آن را برای اکتشافات در سال‌های آینده به سیاره سرخ بفرستد. نکته مهم این است که در ماموریت‌های فضایی این ربات با تغییر شکل خود می‌تواند فضای کمتری را اشغال کند.

بسیاری از ربات‌ها که امروزه در امور فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها قادر به انجام کارهای محدودی هستند. برای مثال، «CIMON» در ایستگاه فضایی اساسا یک نمایشگر شناور بود که اطلاعاتی در مورد وظایف مختلف‌شان را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. «Astrobee» نیز در مدیریت تدارکات به فضانوردان کمک می‌کرد.

ناسا در اواخر دهه 2030 قصد دارد اولین ماموریت انسانی خود به مریخ را انجام دهد. بنابراین احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در کنار خدمه انسانی خود نیاز به ربات توانایی داشته باشد تا با خدمه به مریخ سفر کند. نسخه پیشرفته و تکمیل شده Mori3 احتمالا رباتی است که فضانوردان را در این سفر همراهی می‌کند.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.