مقایسه صرافی توبیت با ال بانک

صرافی ال بانک (LBank) یکی از پلتفرم‌های قدیمی خریدوفروش ارز دیجیتال است که در اکتبر سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد. این صرافی خدمات خود را بدون نیاز به احراز هویت، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌ همین دلیل، مدت‌هاست تریدرهای ایرانی در ال بانک مشغول معامله رمزارزها هستند. البته ال بانک تاکنون هیچ‌گاه به‌اندازه دیگر صرافی‌های خارجی بین ایرانیان محبوب نبوده است. دلیل این موضوع هم بیشتر به نداشتن فعالیت‌های مارکتینگ این پلتفرم در شبکه‌های اجتماعی برای فارسی‌زبانان مربوط است. 

ال بانک تنها صرافی خارجی نیست که به‌ ایرانیان خدمات ارائه می‌کند. یکی از صرافی‌هایی که در ماه‌های اخیر توانسته است توجه ایرانیان زیادی را به‌ خود جلب کند، توبیت (Toobit) است. این صرافی در سال 2022، شروع به‌ کار کرد. سرعت رشد صرافی Toobit در دو سال گذشته بسیار زیاد بوده است و امروز، از نظر حجم معاملات روزانه، در جمع برترین صرافی‌های رمزارز قرار دارد. در ادامه، با مقایسه صرافی توبیت و ال بانک، تلاش می‌کنیم تا به شما در انتخاب بین آن‌ها کمک کنیم. 

مقایسه ارائه خدمات به‌ ایرانیان در صرافی توبیت با ال بانک 

هر دو صرافی توبیت و ال بانک برای تریدرهای ایرانی در دسترس‌اند. البته شرایط ارائه خدمات آن‌ها کمی با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر، به‌عنوان تریدر ایرانی، برای ورود به سایت صرافی ال بانک باید از نرم‌افزارهای تغییردهنده آی پی استفاده کنید. علاوه بر این، ال بانک با مدارک ایرانی، اجازه احراز هویت نمی‌دهد. 

سقف برداشت روزانه برای حساب‌های کاربری در ال بانک در حالت پایه، 0/5 بیت کوین در شبانه‌روز است. البته می‌توانید با ثبت شماره موبایل، فعال‌سازی احراز دوعاملی گوگل اتنتیکیتور و رمز عبور دسترسی به دارایی‌ها، سقف برداشت روزانه را از حساب کاربری خود در ال بانک، به 25 بیت کوین افزایش دهید. 

در مقابل، می‌توانید بدون محدودیت در صرافی توبیت فعالیت کنید. برای ورود به توبیت نیازی نیست آی پی خود را تغییر دهید. همچنین، احراز هویت در صرافی توبیت اجباری نیست. حساب‌های کاربری بدون احراز هویت می‌توانند روزانه معادل 5 بیت کوین از حساب خود برداشت کنند. ضمن اینکه سقف برداشت ماهانه برای این حساب‌ها برابر با 30 بیت کوین است. 

البته، فعلاً امکان احراز هویت با مدارک ایرانی (کارت ملی، پاسپورت و …) در صرافی Toobit وجود دارد. بعد از تکمیل احراز هویت، سقف برداشت از حساب کاربری در شبانه‌روز، به 50 بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. درصورتی‌که حجم معاملات و میزان واریز و برداشت شما کم است، بهتر است بدون احراز هویت به فعالیت خود در توبیت ادامه دهید. 

مقایسه معاملات اسپات صرافی توبیت با ال بانک 

در وهله اول، باید صرافی توبیت با ال بانک را در بخش معاملات اسپات مقایسه کنیم. چند نکته مهم در این زمینه وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. به‌تفکیک درباره هریک توضیح می‌دهیم. 

در ابتدا، به‌ وضعیت کلی دو صرافی در نظام رتبه‌بندی سایت کوین مارکت کپ، نگاهی می‌اندازیم. همان‌طور که می‌دانید، کوین مارکت کپ یکی از مهم‌ترین مراجع بازار کریپتوکارنسی است که رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال را به‌تفکیک معاملات اسپات و فیوچرز ارائه می‌کند. 

در حال حاضر (مردادماه 1403)، صرافی ال بانک با امتیاز 6.5 از 10 در جایگاه شانزدهم نظام رتبه‌بندی کوین مارکت کپ قرار دارد. همچنین، صرافی توبیت با امتیاز 5.8، جایگاه سی‌وپنجم را به‌ خود اختصاص داده است. 

حجم معاملات روزانه ال بانک در جولای 2024، حدود 1/8 میلیارد دلار است. این عدد برای صرافی توبیت حدود 1/2 میلیارد دلار است. 

ال بانک بیش از هفت‌صد ارز دیجیتال را در فهرست معاملات خود دارد. درحالی‌که تعداد رمزارزهای توبیت، بیش از 125 مورد است. همه جفت ارزهای اسپات توبیت و ال بانک مبتنی بر تتر هستند. 

حداکثر کارمزد معاملات اسپات توبیت، 0/2 درصد است. در صرافی ال بانک، کارمزد معاملات اسپات بسته به نوع جفت ارز معاملاتی، بین 0/1 تا 0/2 درصد است.  

توبیت برای سفارش‌گذاری، از روش‌های لیمیت، مارکت، تریگر و OCO پشتیبانی می‌کند. ال بانک امکان سفارش‌گذاری به‌صورت لیمیت، مارکت و تریگر را در معاملات اسپات فراهم می‌کند. 

مقایسه معاملات فیوچرز صرافی توبیت با ال بانک 

در ادامه، صرافی توبیت با ال بانک را در بخش معاملات فیوچرز مقایسه می‌کنیم. چند نکته مهم در این زمینه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. به تفکیک هریک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم. 

اولین نکته آن است که هر دو صرافی از معاملات فیوچرز پرپچوال پشتیبانی می‌کنند. صرافی Toobit پلتفرم دمو معاملات فیوچرز پرپچوال را ارائه می‌کند. درحالی‌که ال بانک امکان معاملات آزمایشی را فراهم نکرده است. 

در نظام رتبه‌بندی کوین مارکت کپ، صرافی‌های توبیت و ال بانک به‌ترتیب در جایگاه‌های بیست‌و‌سوم و بیست‌وچهارم، پشت سر یکدیگر قرار دارند. حجم معاملات فیوچرز توبیت در مقایسه با ال بانک بیشتر است، به‌طوری‌ که در جولای 2024، حجم معاملات فیوچرز توبیت و ال بانک به‌ترتیب 14/8 و 10/8 میلیارد دلار در شبانه‌روز است. 

کارمزد میکر در معاملات فیوچرز توبیت و ال بانک به‌ترتیب 0/04 و 0/02 درصد است. همچنین کارمزد تیکر در معاملات فیوچرز توبیت و ال بانک نیز به‌صورت مساوی، 0/06 درصد است. 

حداکثر اهرم معاملات فیوچرز در توبیت و ال بانک به‌ترتیب 150X و 125X است. 

مقایسه خدمات پشتیبانی صرافی توبیت با ال بانک 

در حال حاضر، صرافی توبیت خدمات پشتیبانی خود را به‌ زبان فارسی نیز ارائه می‌کند. می‌توانید از طریق ایمیل و چت آنلاین سایت یا اپلیکیشن موبایل این صرافی، با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. همچنین صرافی Toobit یک کانال اطلاع‌رسانی و گروه تلگرامی برای کاربران فارسی‌زبان در نظر گرفته‌ است و می‌توانید از این طریق هم پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت کنید. 

صرافی ال بانک خدمات پشتیبانی به‌ زبان فارسی ارائه نمی‌کند. بنابراین، برای ارتباط با پشتیبانی، باید از زبان انگلیسی استفاده کنید. ضمن اینکه سایت و اپلیکیشن موبایل ال بانک هم نسخه فارسی ندارند. ال بانک برای کاربران ایرانی خود، هیچ کانال اطلاع‌رسانی‌ای به‌ زبان فارسی در نظر نگرفته است. 

مقایسه امکانات صرافی توبیت با ال بانک 

هر دو صرافی Toobit و LBank اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. ازجمله خدمات مشابه این دو صرافی، می‌توان به سرویس‌های کپی تریدینگ و ربات معامله‌گر اشاره کرد. 

در عین حال، صرافی ال بانک از نظر امکانات، در مقایسه با توبیت، تا حدی دست برتر را دارد. این صرافی خدمات دیگری مانند پرداخت وام ارز دیجیتال و استیکینگ رمزارز را نیز ارائه می‌کند. همچنین ال بانک یک توکن اختصاصی با نماد معاملاتی LBK دارد که می‌توانید برای دریافت تخفیف در کارمزد معاملات، از آن استفاده کنید. 

مقایسه امنیت صرافی توبیت با ال بانک 

امنیت یکی از عوامل مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. صرافی ارز دیجیتال معتبر باید امنیت حساب کاربری و دارایی کاربران خود را به‌طور کامل تأمین کند. یکی از مراجع معتبر برای ارزیابی امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال، سایت cer.live است. کارشناسان این سایت ضمن بررسی صرافی‌های مختلف بر اساس عوامل متعدد، امنیت آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. در جدول زیر، می‌توانید نتیجه ارزیابی cer.live را درباره امنیت دو صرافی ال بانک و توبیت مشاهده کنید.  

ال بانک (LBank)

توبیت (Toobit)

رتبه

60

46

درجه‌بندی امنیت

C (یک ستاره)

B (دو ستاره)

امنیت سرور

90 از 100

77 از 100

امنیت کاربر

87 از 100

74 از 100

تست نفوذ

نامشخص

100

اثبات ذخایر (Proof of Reserve)

ندارد

دارد

امتیاز کلی

52 از 100

70 از 100

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، صرافی توبیت از نظر امنیت، در مقایسه با ال بانک امتیاز بالاتری دارد. اصلی‌ترین دلیل این موضوع هم مربوط به ارائه اثبات ذخایر یا Proof of Reserve است که نشان می‌دهد هر صرافی‌ای به‌اندازه موجودی کاربران در حساب‌های کاربری‌شان، ارز دیجیتال در ولت‌های اختصاصی خود دارد و مشکلی بابت تسویه نخواهد داشت. البته تاکنون، هیچ‌گونه گزارشی از هک‌شدن و سرقت اطلاعات یا سرمایه کاربران در این دو صرافی، رسانه‌ای نشده است. 

کلام پایانی 

در این مطلب، صرافی توبیت را با ال بانک مقایسه کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، در مواردی مانند ارائه خدمات به‌ ایرانیان، امنیت، پشتیبانی فارسی و معاملات فیوچرز، صرافی Toobit دست برتر را دارد. همچنین از نظر امکانات، معاملات اسپات و نرخ کارمزد‌ها هم باید تا حدی ال بانک را برتر دانست. در مجموع، پیشنهاد می‌کنیم که در هر دو صرافی ال بانک و توبیت ثبت نام کنید. به‌ این ترتیب، در صورت توقف همکاری یکی از آن‌ها با ایرانیان، می‌توانید به‌ سراغ صرافی دیگر بروید.