مقایسه کامل یونیتی و آنریل انجین برای بازی سازان هوشمند

موتور بازی سازی پایه و اساس ایجاد بازی های ویدیویی است. این موتور شامل تعداد زیادی ابزار، کتابخانه، افزونه و قابلیت های شخصی سازی است که به شما اجازه می دهد محصولات سرگرمی منحصربه فردی طراحی کنید. در این قلمرو از معماری بازی، دو غول اصلی وجود دارند، یونیتی و آنریل.

پاسخ دادن به این سؤال که کدام موتور بازی سازی بهتر است، بی فایده است. واقعیت این است که هر کدام هدف خاصی را دنبال می کنند. سؤال اینکه یونیتی بهتر است یا آنریل، اغلب به نوع پروژه ای که روی آن کار می کنید بستگی دارد. وقتی هدف خود را درک کنید و از قابلیت های این موتورهای بازی سازی آگاه شوید، پاسخ خودبه خود آشکار می شود.

پس بیایید با جزئیات بیشتری با یونیتی و آنریل آشنا شویم.

ویژگی های یونیتی

یونیتی مشهورترین موتور چندسکویی است که به ویژه برای توسعه بازی های موبایل و پروژه های مستقل محبوبیت دارد.

یونیتی از توسعه برای بیش از ۲۵ پلتفرم از جمله موبایل، دسکتاپ، وب، کنسول و پلتفرم های AP/XP پشتیبانی می کند. بنابراین، اگر قصد توسعه چندسکویی دارید، این موتور بدون شک انتخاب مناسبی است. به ویژه اگر بخواهید در حوزه توسعه موبایل فعالیت کنید، چراکه بیش از ۷۰٪ تمام بازی های موبایلی با یونیتی ساخته شده اند. این موتور دارای Lightweight Render Pipeline است ، یک Scriptable Render Pipeline از پیش ساخته شده که اجازه می دهد گرافیک برای پلتفرم های ضعیف تر موبایل مقیاس پذیر باشد.

توسعه در یونیتی برای مبتدیان و کسانی که تازه قصد ورود به حوزه بازی سازی دارند، گزینه ای بهینه به حساب می آید. رابط کاربری این موتور ساده و شهودی است و زبان برنامه نویسی اصلی آن #C است که یادگیری نسبتاً آسانی دارد. همچنین یونیتی دسترسی به Unity Asset Store را فراهم می کند، بازاری که در آن توسعه دهندگان می توانند دارایی ها و محیط های دو بعدی و سه بعدی ایجاد و به فروش برسانند، که این امر می تواند روند توسعه را بسیار سرعت بخشد و ساده تر کند.

بازی هایی که با یونیتی ساخته شده اند

فهرست بازی هایی که با یونیتی ساخته شده اند واقعاً بی پایان است. نمونه های شاخص شامل موارد زیر هستند:

  • Ori and the Blind Forest (سبک مترویدوانیا)
  • Cuphead (سبک Run and Gun)
  • Pillars of Eternity (سبک نقش آفرینی)
  • Genshin Impact (نقش آفرینی اکشن)
  • Cities: Skylines (شبیه سازی ساخت شهر)

مزایا و معایب موتور بازی سازی یونیتی

توجه داشته باشید که کاستی هایی که مطرح می کنیم در واقع ضعف محسوب نمی شوند، بلکه ویژگی هایی از موتور هستند که ممکن است مانع انجام برخی وظایف خاص شوند. این موضوع برای هر دو موتور یونیتی و آنریل صدق می کند. می توانید اطلاعات دقیق تری درباره جزئیات یونیتی و مزایا و معایب آن در مطالعه اختصاصی یونیتی بیابید.

مزایا

معایب

رایگان برای پروژه هایی با درآمد کمتر از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار در سال

دسترسی به کد منبع فقط در اشتراک Unity Enterprise ممکن است

پشتیبانی از بیش از ۲۵ پلتفرم با رابط کاربری شهودی

عملکرد پایین تر نسبت به موتورهای تخصصی تر

جعبه ابزار عالی برای توسعه بازی های موبایل و مستقل

قابلیت های چندنفره پیشرفته فقط با دانلود فریم ورک ها در دسترس هستند

ویژگی های آنریل انجین

آنریل یک موتور بازی سازی است که در ابتدا برای بازی های تیراندازی اول شخص رایانه ای ساخته شد و بعدها به یک معیار فناورانه برای ساخت بازی های AAA با گرافیک پیشرفته تبدیل گردید.

ویژگی اصلی آنریل، پشتیبانی از گرافیک با وضوح بالا است، از جمله فیزیک نسل جدید، نورپردازی، جلوه های بصری و موارد دیگر. این موتور با زبان ++C نوشته شده و از قابلیت حمل بالایی برخوردار است و پلتفرم های کلیدی بازی شامل موبایل، دسکتاپ، کنسول و واقعیت افزوده/واقعیت مجازی را پوشش می دهد. در حالی که سیستم Blueprint Visual Scripting با رابط مبتنی بر گره می تواند به شروع کار کمک کند، قدرت واقعی آنریل تنها با دانستن و استفاده از ++C آزاد می شود.

تمرکز این موتور بر روی محصولات رایانه ای و کنسولی با کیفیت AAA است ، آنریل به عنوان استاندارد صنعتی برای بازی های برتر شناخته می شود و فعالانه برای نمایش تازه ترین و شگفت انگیزترین پیشرفت ها در واقع گرایی گرافیکی استفاده می گردد. با اینکه برخی از توسعه دهندگان بزرگ بازی های مشهور از موتورهای اختصاصی خود بهره می برند، آنریل همچنان به عنوان برترین نرم افزار تجاری برای توسعه بازی های AAA شناخته می شود.

تمرکز آن بر توسعه سطح بالاست، اما آیا آنریل انجین برای پروژه های کوچک تر یا مبتدیان مناسب است؟ هرچند گزینه ای بدیهی برای تازه کارها نیست، اما سیستم Blueprint Visual Scripting آن نقطه ورود در دسترسی برای توسعه دهندگان جدید فراهم می کند.

بازی هایی که با آنریل ساخته شده اند

بازی هایی که با آنریل ساخته می شوند معمولاً در ژانر خود از برترین ها هستند. برای مثال، احتمالاً نام مشهورترین آن ها را شنیده اید:

  • Fortnite (نبرد رویال)
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice (اکشن-ماجراجویی)
  • Star Wars Jedi: Fallen Order (اکشن-ماجراجویی)
  • The Witcher 4 (ماجراجویی نقش آفرینی اکشن)
  • Silent Hill 2 Remake (ماجراجویی، ترس روان شناختی)
  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (نقش آفرینی، تیراندازی اول شخص، ترس بقا)

مزایا و معایب آنریل انجین

همان طور که پیش تر گفتیم، کاستی های این موتور الزاماً ضعف محسوب نمی شوند، بلکه بیشتر در زمینه های خاص به صورت محدودیت یا دشواری بروز می کنند. برای مثال، هیچ کس انکار نمی کند که استفاده از خدمات توسعه بازی با موتور سنگین و قدرتمند آنریل برای بازی های ساده موبایل کاملاً نامناسب است، اما این اصلاً نقطه ضعف آن به شمار نمی رود. در هر حال، می توانید در مطلب مقایسه ای ما درباره بهترین موتورهای بازی سازی، اطلاعات بیشتری درباره آنریل بیابید.

مزایا

معایب

امکان پیاده سازی گرافیک های فوق مدرن

رابط کاربری نسبتاً پیچیده و منحنی یادگیری تند برای مبتدیان

عملکرد عالی هنگام کار با دارایی ها و محیط های سنگین

نیاز به پرداخت ۵٪ حق امتیاز در صورتی که محصول ساخته شده بیش از ۱ میلیون دلار درآمد کسب کند

جعبه ابزار پیشرفته برای پروژه های چندنفره، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی پیشرفته

نیاز سیستمی بالا هنگام استفاده از تمام قابلیت های موتور

یونیتی در برابر آنریل؛ حداقل الزامات سخت افزاری

پیش از آنکه تصمیم نهایی خود را بگیرید، مطمئن شوید که سخت افزارتان مناسب است. آنریل به شدت منابع سیستم را مصرف می کند، در حالی که یونیتی دسترس پذیرتر است. جزئیات در جدول زیر آمده است:

ویژگی

یونیتی

آنریل

سیستم عامل

Windows: ویندوز 10 یا بالاتر (فقط نسخه های 64 بیتی) macOS: مک اواس 10.14 Mojave یا بالاتر

Windows: ویندوز 10 یا بالاتر (فقط نسخه های 64 بیتی) macOS: مک اواس 10.15 Catalina یا بالاتر (نیازمند Metal 2)

پردازنده (CPU)

پردازنده ای با پشتیبانی از مجموعه دستورالعمل SSE2 Intel Core i3 یا معادل AMD

پردازنده چهار هسته ای از Intel یا AMD

کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیکی با قابلیت های DX10، DX11 یا DX12

NVIDIA GeForce GTX 960 یا معادل AMD

حافظه RAM

8 گیگابایت

16 گیگابایت

فضای ذخیره سازی

بیش از 10 گیگابایت فضای خالی برای ویرایشگر یونیتی و فضای اضافی برای فایل های پروژه

بیش از 50 گیگابایت فضای خالی برای موتور و فایل های پروژه