عمومیکسب و کارهای برتر روز

موتور 206 تیپ 2 ساخت کجاست

پژو 206 را به جرات می توان یکی از محبوب ‌ترین و پرفروش‌ ترین خودروهای بازار معرفی کرد که فعالیت خود را از سال 1380 در ایران آغاز کرد و هنوز هم طرفداران زیادی در بازار کشور دارد. این درحالیست که هاچ ‌بک فرانسوی محبوب بازار ایران برای نخستین بار در سال 1998 میلادی راهی بازارهای جهانی شد. پژو 206 در زمان معرفی به خاطر داشتن طراحی جذاب و بروز و همچنین امکانات رفاهی نسبتا خوبی که داشت، توانست سهم فروش قابل توجهی از بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت اروپا و برخی کشورهای به خود اختصاص دهد، هرچند در سال 2010 میلادی تولید آن در بسیاری از کشورهای جهان به پایان رسید و بازنشسته شد. در ایران هم خودروی پژو 206 خودرویی بدون رقیب بود که سال ‌ها در بازار خودروهای اقتصادی عنوان پرفروش ‌ترین محصول تولید داخل را به خود اختصاص داده بود. اما کم کم با روی کار آمدن خودروهای جدید چینی در بازار کشور، به یکه تازی پژو 206 هم در کشور پایان داده شد، هرچند پس از گذشت تقریبا 20 سال از ورود این خودرو به بازار کشور، هنوز هم یکی از گزینه‌ های جذاب و محبوب جوانان بوده و از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. خوب است بدانید که پژو 206 در ابتدای ورود به بازار ایران در 6 تیپ متنوع عرضه شد، اما به مرور زمان ایران خودرو برخی از تیپ‌ های 206 را از رده خارج کرد و تنها به تولید نسخه صندوقدار و دو نسخه هاچ‌ بک در تیپ‌ های 2 و 5 بسنده کرد.

پژو 206 در زمان معرفی و یا حتی ورود به بازار ایران، به خاطر طراحی جذاب و مدرن داخل کابینش بود که توانست به محبوبیت و موفقیت چشمگیری دست پیدا کند، اما امروزه طراحی فضای کابین پژو 206 مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود و همچنان از دید بسیاری از خریداران و علاقه‌ مندان جذاب و گیرا به نظر می ‌رسد. همچنین ارگونومی و کاربری آسان برای راننده و سرنشینان از دیگر مواردی است که تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان خود داشته است. پژو 206 در ابتدای عرضه به بازار ایران دارای کابینی به نسبت با کیفیت بود که از اجزا و متریال فرانسوی با سطح کیفی قابل قبول استفاده می کرد، اما به تدریج با شروع تحریم های بین المللی و افزایش میزان داخلی ‌سازی قطعات، از کیفیت متریال مصرفی داخل کابین آن کاسته شد، بویژه در سال 91 و با آغاز تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی و نرسیدن قطعات اصلی پژو به کشور، کاهش کیفیت قطعات داخل کابین شدت گرفت و قطعات چینی و ایرانی جایگزین قطعات با کیفیت فرانسوی شد. پژو 206 در ابتدا با 6 تیپ متنوع راهی بازار ایران شد که هر یک از آن ‌ها ویژگی ‌های منحصربه ‌فرد خود را داشتند. تیپ 1 ساده ‌ترین و کم آپشن ‌ترین نسخه از این خودرو بود، اما بعدها با عرضه تیپ 2 از مدار تولید خارج شد. در واقع پژو 206 تیپ 2 مجهز به سیستم برق مالتی‌ پلکس بود که از نظر سیستم برقی پیشرفت چشمگیری به حساب می آمد و شیوه نوینی برای اجرای فرامین راننده بود.

یکی از اصلی‌ ترین دلایل موفقیت پژو 206 در بازارهای جهانی، بدون شک طراحی پویا و تطبیق‌ پذیری بالای آن با سلیقه های مشتری است که پس از گذشت حدودا دو دهه همچنان مقبولیت خود را در میان خریداران حفظ کرده است. ظاهر امروزی و جوان ‌پسند این خودرو که پتانسیل بالایی جهت انجام تغییرات ظاهری و تیونینگ دارد، یکی از مواردی است که موجب شده پژو 206 همواره در جدول پرفروش‌ ترین خودروهای داخلی جایگاه قابل قبولی داشته باشد و خودروی اول جوانان برای  خرید اقساطی خودرو یک خودروی شخصی باشد. پژو 206 به خاطر طراحی ظاهری متفاوت خود، به عنوان یک خودروی سنت ‌شکن وارد بازار ایران شد، زیرا پیش از این در بازار خودروهای هاچ ‌بک گزینه جذابی وجود نداشت و این خودرو با طراحی جذاب تخم مرغی خود به نوعی توانست انقلابی در خودروهای هاچ بک عرضه شده در بازار کشور ایجاد کند. خطوط سیال و روان روی بدنه این خودرو که در نهایت موجب حجیم ‌تر شدن درها و گلگیرها شده است، از نکاتی به شمار می رود که در جذابیت ظاهر آن نقش به سزایی ایفا کرده و همچنین چراغ ‌های بزرگ و کشیده در قسمت جلوی خودرو، ظاهری تهاجمی و اسپرت به آن بخشیده است. البته طی سال‌ های گذشته تغییرات بسیار جزئی در ظاهر این خودرو ایجاد شده است که می ‌توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ ‌های عقب، طرح کریستالی چراغ‌ های جلو و طراحی سپر عقب این خودرو اشاره کرد.