اقتصادی

نبود ردیف خاص برای ارائه خدمات به عشایر

دوران خبر/خراسان شمالی رییس سازمان عشایری از نبود ردیف خاص برای ارائه خدمات به عشایر خبر داد و گفت: این امر موجب بلاتکلیفی عشایر برای دریافت خدمات شده است.

عباس پاپی زاده در جشنواره عشایری که ۲۰ بهمن ماه در منطقه عشایری قلیچ قامیش شهرستان مانه و سملقان برگزار شد، اظهار کرد: زمانیکه برای برق رسانی به مناطق عشایری به وزارت نیرو مراجعه می کنیم، وزارت نیرو اعلام می کند که ردیف خاصی برای اجرای پروژه ندارد و ملزم به اجرای پروژه برق رسانی برای عشایر نیستند.

وی افزود: همین وضعیت برای پروژه های آبرسانی، ساخت مدارس عشایری و … این قشر وجود دارد.

پاپی زاده با اشاره به اینکه در قوانین بالادستی نیز یک سری مشکلات در حوزه عشایری وجود دارد، ادامه داد: به عنوان مثال وزارت نیرو مکلف به برق رسانی برای حوزه شهر و روستا است اما ردیفی برای عشایر ندارد.

وی با بیان اینکه به عشایر از محل تبصره ۱۶ در قالب طرح زنجیره گوشت ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می شود، گفت: اما تعداد زیادی از جمعیت عشایری با مشکل ارائه تضامین به بانک ها مواجه هستند.

رییس سازمان عشایری با اشاره به اینکه جمعیت عشایری دارای صندوق ملی است که یک مبلغی را سهمیه دارند، افزود: ۴۹ درصد از اعتبار صندوق مربوط به دولت و مابقی متعلق به عشایر است.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا اعتبار صندوق را افزایش داده و از اعتبار صندوق به عشایر تسهیلات ارائه دهیم که عشایر مجبور به پیدا کردن ضامن برای گرفتن وام نشوند.

پاپی زاده با بیان اینکه طی ۱۶ سال گذشته به عشایر از محل صندوق تسهیلات ارائه شده است، تاکید کرد: عشایر طی این مدت حتی یک ریال معوقه ندارند.

۲۱۵ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور برای عشایر استان تصویب شده است 

استاندار خراسان شمالی نیز گفت: ۲۱۵ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور برای عشایر استان تصویب شده که تاکنون ۱۳ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

دکتر محمدرضا حسین نژاد افزود : با تخصیص کامل این اعتبارات بسیاری از مشکلات جامعه عشایری استان حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۵۰ پنل خورشیدی برای عشایر نصب شده است، گفت: اگر ۴۲۰۰ پنل خورشیدی دیگر نصب شود این پوشش کامل خواهد شد.

حسین نژاد ادامه داد: با حل مشکلات آب، برق، گاز و احداث بنای ثابت و مشخص برای عشایر می توان مشکلات آنها را کاهش داد.

وی با بیان اینکه انقلاب ما بر مبنای ارزش های دینی شکل گرفت، افزود: باتوجه به ریشه دینی مردم ما و اینکه امام راحل پیوند دهنده مردم به یکدیگر در مسائل دینی بود، موج انقلاب اسلامی شکل گرفت.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری موجب اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه دشمنان برای سیطره یافتن به کشور ما نقاط قوت همچون توسل مردم به قرآن و سپاه را هدف قرار داده اند، گفت: دشمنان برای ما هیچ خدمتی نخواهند کرد پس باید مراقب و هوشیار بود و وحدت و انسجام را سرلوحه اهداف خود قرار دهیم.

انتهای پیام