عمومیکسب و کارهای برتر روز

نصب سنگ نمای خانه به روش خشک

مزایای نمای خشک

  • سرعت اجرای بالا
    به دلیل عدم استفاده از روش های دوغابی در این روش، امکان اجرای این روش نما در بخش های مختلف نما، بالا و پایین نما و… وجود دارد. از طرفی با این روش اجرای نما، می توان نماسازی را بالافاصله پس از اتمام اسکلت سازی ساختمان شروع کرد.
  • کیفیت بالا
    کاهش خطای انسانی به دلیل تولید صنعتی مصالح، هماهنگی رفتار مصالح در برابر تغییرات دمایی، کاهش پرت مصالح به دلیل انجام محاسبات دقیق برای زیرسازی و طرح نما، وعواملی از این قبیل باعث افزایش کیفیت اجرای این نما می شود.
  • کاهش هزینه ها
    از طرفی در نمای خشک از ملات و دوغاب استفاده نمی شود و این خود صرفه جویی در هزینه است. زیرسازی انجام شده در این نما هم در صورت نیاز قابل جداشدن از نما است و سرمایه از بین نمی رود و می توان آنها را در جای دیگری به کار برد. قابلیت تعویض و تعمیر قسمت های مختلف نما هم باعث کاهش هزینه های تعمیر و بازسازی می شود. البته قابل ذکر است که طول عمر نمای خشک 50 سال است. در صورتی که نماهای دوغابی 10 تا 15 سال طول عمر دارد.
  • عایق حرارتی و صوتی
    با اجرای نمای خشک بین ساختمان و نما، فضایی باز می ماند. جریان داشتن هوا در فضای بین نما و ساختمان، مانند شیش دوجداره عمل می کند. از این جهت می توان این نما را عایق صوتی و حرارتی در نظر گرفت.
  • حذف تقطیر در سطوح داخلی
    وجود لایه هوا در بین ساختمان و نما، باعث می شود که بخار آب به راحتی از ساختمان خارج شود و رطوبت در جداره ساختمان کاهش یابد. (عدم نم دادگی به داخل ساختمان)
  • مقاومت بالا در برابر زلزله
    اجرای نمای خشک، باعث سبک ماندن ساختمان (به دلیل عدم استفاده از ملات) می شود. همچنین با اجرای نمای خشک، قسمت های مختلف نما، به صورت جداگانه تغییر مکان می دهند. سبک بودن ساختمان و تغییر مکان های جانبی جداگانه، باعث عدم ترک خوردگی و سقوط مصالح از نما می شود.

نمای سنگ خشک

نمای سنگ مشکی در ساختمان، از نماهای بسیار پر طرفدار و پر کاربرد می باشد. نمای سنگ به دو روش تر و خشک اجرا می شود. اجرای نمای سنگ خشک با استفاده از پیچ و مهره فلزی انجام می شود. سنگی که در اجرای نمای سنگ خشک به کار برده می شود بایستی ضخامت بیشتری نسبت به سنگ های اجرا شده به روش با ملات (تر) داشته باشد. چرا که در صورتی که سنگ ضخامت کمی داشته باشد، در اثر سوراخ کردن و بستن پیچ ترک میخورد.

چه کارفرمایی باشید که قصد ساخت یک بنا را دارد، چه صرفا ساکن یک ساختمان باشید، ایمنی برای شما موضوع بسیار مهمی است. اگر بخواهیم به گذشته برگردیم می‌توان گفت که روش ملاتی و دوغابی، روش رایج اجرای نمای ساختمان بود که مزایا و معایب خاص خود را داشت؛ اما در حال حاضر با روی کار آمدن نمای خشک، سیستم اجرایی نوین و مدرنی به روی کار آمده است که مزایای بسیار آن مانند سرعت و ایمنی بالا توانسته است آن را در برابر روش ملاتی به برتری بسیاری برساند و انتخاب اول بسیاری از افراد باشد.

نمای خشک:

از دیدگاه ساختاری ، نمای خشک واقعا یک سیستم اصولی در مقایسه با روش سنتی است. درواقع ساختار باربری فولادی به دیوار ساختمان با براکت ها و المان های انکری و با مونتاژ لایه های مستقل، سنگ و یک ماده عایق بین سنگ و دیوار، سنگ خشک به روش نمایان اجرا می شود.

استفاده از تهویه در هنگام اجرای نماها بسیار موثر است و به همین علت فاصله برای تهویه هوا باید به دقت اندازه گیری شود تا انرژی به طور کامل بهینه شود.

در شرایط آب و هوایی گرم،  میزانی گرما از نما می تواند جذب شود ولی به علت بازتاب تابش خورشید توسط پوشش عایق و شکاف هوای تهویه کاهش یابد. در عوض نیز در فصل زمستان دیوارهای عایق و هوای تهویه به حفظ گرما کمک می کنند.

در سنگ خشک به روش نمایان ، قطعات سنگ خشک به وسیله قطعات کلییس از جنس استین لس استیل (Stainless steel)، بر روی ریل های آلومینیومی زیرسازی شده متصل می شوند. در محل اتصالات سنگ به ریل، از لاستیک های EPDM با کیفیت بالا استفاده می شود تا از لغزش سنگ ها  جلوگیری گردد.

مزایای اجرای روش سنگ خشک

  • صرفه جویی در زمان
  • هماهنگی رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی
  • طراحی مهندسی ساختمان و کاهش پرت مصالح
  • تولید صنعتی مصالح مصرفی ساختمان
  • قابلیت تنظیم و رگلاژ
  • کاهش وزن و حجم اسکلت و فونداسیون
  • کاهش هزینه ترمیم، افزایش عمر مفید و امکان بازیافت مصالح