عمومیکسب و کارهای برتر روز

معرفی ویژگی و مزایای طرح ویلای مدرن

ویلا مدرن چیست؟

برای ساخت یک ویلا موضوعات مختلفی مطرح می‌گردد که یکی از این موضوعات، این است که چه نوع نمایی برای ساخت ویلا انتخاب کنیم. از انواع اصلی نماهای مورد استفاده در ساخت ویلاها به نماهای کلاسیک، معاصر، مدرن و مینیمال می‌توان اشاره نمود. در مطلب ” ویلا مدرن چیست؟ ” به معرفی این سبک از ویلاسازی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. از نکات مهم طراحی ویلا می‌توان به لزوم هم خوانی طراحی نما و طراحی داخلی اشاره نمود.

از آن جایی که ساخت ویلا به منظور مکانی برای کسب آرامش، استراحت و دوری از شلوغی و استرس شهرها می‌باشد، در نتیجه در طراحی خارجی و داخلی آن باید نهایت توجه صورت بگیرد و خلق و خو و خواسته‌های کارفرما کاملا مورد توجه قرار بگیرد. در سبک مدرن، معمار با تاکید بر سادگی و ایجاد حجم‌هایی مطابق با رویکرد زیبایی شناسی، قصد دارد که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مصالح نوین و توجه به عملکردگرایی فضا یک بنای خاص را ایجاد کند. داشتن منظره و چشم انداز از جمله ملزومات طراحی ویلا مدرن می‌باشد.

ویژگی‌های ویلای مدرن

نکته قالب توجه در معماری مدرن، توجه به کارایی و عملکردگرایی می‌باشد. برای ساخت یک ویلای مدرن، سعی بر این است که کمترین هزینه و بالاترین کارایی صورت پذیرد. در حالت کلی معماری مدرن حالت کلی گرایانه دارد. این سبک از معماری، در جهت برآورد کردن نیازها عمل می‌کند و از فرم استفاده می‌کند. این سبک معماری، معنی و مفهوم خاصی را انتقال نمی‌دهد و به دنبال پاسخ به پرسش یا واکنش به دیدگاه خاصی نمی‌باشد. از جمله ویژگی‌های معماری ویلاها به سبک مدرن به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • طراحی بر اساس پلان آزاد
  • ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و خارجی
  • به کارگیری فناوری‌های جدید به خصوص شیشه به جای دیوارهای بلند
  • و…

ویلای مدرن به شیوه‌ای طراحی می‌گردد که فضای داخلی آن به صورت یکپارچه به تراس و فضای باز و غالبا استخر منتهی می‌شود. این بخش از ویلا ممکن است در سمت ورودی قرار نگیرد و در بخش حیاط خلوت اجرا شود. از اصلی ترین ویژگی‌های نمای مدرن که این سبک را از سایرین متمایز می‌کند، داشتن سطح مسطح می‌باشد که زیبایی ویلای مدرن را در بیرون از ساختمان دو چندان می‌کند.

مزایای ویلای مدرن

از مزایای طراحی ویلا به سبک مدرن به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • امکان طراحی و خلق فضاهایی خلاقانه و جدید
  • نورگیری بهتر: نکته مورد توجه در طراحی ویلاهای مدرن بهره گیری از نور طبیعی می‌باشد به همین سبب یکی از موارد اجرایی در این سبک، ایجاد پنجره‌های بزرگ در تمامی جهات می‌باشد. ایجاد پنجره‌های بزرگ در کنار این که می‌تواند انرژی‌های مربوط به روشنایی را تامین کند در عین حال می‌تواند سبب افزایش انرژی گرمایی شود. پس آگاهی و تسلط معمار بر متعادل سازی این امر بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  • امکان گسترش و بازسازی آسان در آینده
  • امکان ایجاد ویلاهایی زیبا و دلپذیر
  • توجه به انرژی‌های زیست محیطی و دوست دار محیط زیست

طراحی داخلی ویلای مدرن

در طراحی داخلی ویلای مدرن، علاوه بر توجه به ترکیب هر اتاق باید به رابطه و دید افراد با چشم انداز بیرونی نیز توجه نمود. انتخاب فضاها  و متریال‌‌ برای طراحی داخلی ویلا، باید با توجه به سبک و ویژگی‌های طراحی ویلای مدرن انجام گردد. مهم ترین موضوع و مسئله در این سبک ایجاد سطوح ساده، خطوط متقاطع، رنگی و دارای بافت می‌باشد. در واقع ایجاد تعادل بصری در این سبک از جنبه‌های مهمی است که باید به آن توجه نمود.

کاربرد نمای ویلا مدرن

نمای ویلا مدرن برای از جمله سبک‌های پرکاربرد امروزی برای طراحی انواع ویلاهای شخصی است . ویلاهای مسکونی که اغلب مواقع به صورت شخصی‌ساز طراحی می‌شوند. معمولاً بیش از هر چیزی، منحصر به فرد بودن و متفاوت بودن را هدف قرار می‌دهند. سبک مدرن معماری هنگام طراحی نما، این اجازه را به معماران می‌دهد که از خلاقیت بیشتری استفاده کنند.

هنگام طراحی ساختمان از ابتدای کار و ترسیم نخستین نقشه‌ها، نمای آن نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. از آنجائی‌که نمای یک ساختمان، نخستین منظره‌ای است که افراد از ساختمان مشاهده می‌کنند. بنابراین از نگاه یک معمار، طراحی و اجرای آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. تمام زیبایی‌های ساختاری اعم از خلاقیت‌های به کار رفته در نقشه‌کشی و طراحی داخلی نازک‌کاری‌های ساختمان، پیش از هر چیز از زاویه نمای ساختمان که لایه بیرونی آن است، مهم می‌باشد.

نمای ویلا مدرن می‌تواند نخستین تاثیر مهم را بر بینندگان آن بگذارد و به همین جهت هم هست که در طراحی آن دقت بسیار به عمل می‌آید. نکته دیگری که اهمیت طراحی نمای ویلا مدرن را نشان می‌دهد. این است که نما در واقع محافظ اصلی ساختمان نیز هست و مصالح به کار رفته در آن پیش از هر چیز وظیفه حفاظت از ساختمان در برابر شرایط جوی مختلف را بر عهده دارند. بنابراین نمای یک ساختمان علاوه بر موضوع زیبایی شناختی و ارائه تصویری تمام و کمال از معماری ساختمان، به عنوان سپر دفاعی ساختمان و یکی از عناصر استحکام بنا نیز اهمیت پیدا می‌کند.

ویژگی های نمای ویلا مدرن

نمای ویلا مدرن در ایران امروزه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و اغلب ویلاسازان در صدد یک طراحی منحصر به فرد برای ویلای خود هستند. سبک مدرنیسم، اجازه خلاقیت بیشتری نسبت به معماری پیشین خود مانند معماری کلاسیک را به طراحان می‌دهد. اما پیش نیاز موفقیت در این طراحی، شناخت ویژگی‌های معماری مدرن، بخصوص در مورد نمای ساختمان است. مهم ترین ویژگی‌های نما مدرن برای ویلا عبارتند از:

۱- استفاده کمتر از تقارن

یکی از ویژگی‌های ساختاری معماری مدرن در طراحی نما ، استفاده کمتر از تقارن در ساختمان است . البته این موضوع الزامی نیست و ممکن است که در نمای مدرن هم تقارن حضور داشته باشد؛ اما مانند معماری کلاسیک یک عنصر اصلی به شمار نمی‌رود و حتی بسیار هم به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- حذف تزئینات و جزئیات

یکی از ویژگی‌های اصلی مدرنیسم، حذف تزئینات اضافه از ساختمان است. بر خلاف معماری کلاسیک که جزئیات بیشتر سبب افزوده شدن ارزش هنری یک بنا بود؛ در طراحی نمای ویلا مدرن، عناصر و جزئیات اضافی همگی از نما حذف شده‌اند.

 ۳-سادگی و مینیمالیسم

از جمله ویژگی‌های مهم در معماری مدرن و پُست مدرن، حرکت به سوی سادگی هر چه بیشتر و گریز از ریز جزئیات در طراحی است. تئوری دان‌ها ، این ویژگی را به طور مستقیم مرتبط با سبک اندیشه و زندگی بشر در قرن ۲۱ می‌دانند.

۴- استفاده از حجم

حجم‌های نامتقارن در طراحی نمای ویلا مدرن بسیار رایج گردیده است. این موضوع پس از توسعه صنعت بتن و بتن آماده و توسعه قالب ریزی بتنی و همچنین ظهور مصالح ساختمانی و… رشد چشمگیری یافت.

۵- به کار بردن رنگ‌های خنثی

از دیگر ویژگی‌های سبک معماری در نما مدرن برای ویلا، استفاده از رنگ‌های خنثی بجای رنگ‌های گرم در نمای ساختمان است. اگر به معماری اروپایی قرون ۱۷ تا ۲۰ میلادی نگاه کنید ، استفاده گسترده از رنگ‌های گرم و شاد را خواهید دید و این موضوع در معماری کلاسیک و اسلیمی ایران نیز تا حدود زیادی به چشم می‌خورد . اما در معماری مدرن ، رنگ‌های خنثی و رنگ‌های روشن و تیره تا حدود زیادی جایگزین رنگ‌های متنوع گذشته شده‌اند. این موضوع نیز بخشی از همان مینیمالیسم است که پیش‌تر درباره آن صحبت نمودیم و در نما مدرن برای ویلا امروزه بسیار دیده می‌شود.

۶-عدم پنهان‌سازی عناصر ساختاری بنا

ستون‌ها ، فریم‌ها و برخی دیگر از عناصر بنا که در سبک‌های پیش از مدرنیسم در نمای ساختمان مخفی می‌شدند. امروزه خود می‌توانند بخشی از نمای ساختمان باشند که به عمد، به نمایش گذاشته می‌شوند.

۷- تاکید بر زوایای ۹۰ و شکل‌های چهار ضلعی

در معماری مدرن استفاده از زوایای ۹۰ درجه و حجم‌های چهار ضلعی رواج بیشتری یافت و طراحی نماهای فاقد زاویه و یا دارای زوایای متنوع ، کم کم جای خود را به چهارگوش‌های افقی و عمودی در ابعاد مختلف دادند.

مزایای نمای ویلا مدرن

اجرای نمای ویلا مدرن مزایای خاص خود را دارد. اگر به عنوان یک سازنده که ویلا را برای فروش می‌سازد به این موضوع توجه کنیم . موضوع اصلی نمای مدرن ، بازار داغ آن و تاثیری است که بر مخاطبان می‌گذارد . امروزه بسیاری از افراد اولین و مهم‌ترین ملاکشان برای خرید ویلا ، نمای بیرونی آن است و نمای مدرن قادر است نظر مثبت هر نوع سلیقه‌ای را جلب کند.

اغلب عناصر جدید نمای ویلا مدرن از نظر متریال دارای استحکام بالایی هستند. که در نهایت به استحکام بنا نیز کمک خواهند نمود. این مواد که با تکنولوژی‌های تازه آمیخته‌اند، عایق خوبی برای انرژی هستند که در معماری سبز، بسیار کاربرد دارند. و از هدر رفت انرژی ساختمان جلوگیری می‌کنند. این عناصر از نظر زمان اجرا نیز سریع‌تر از نماهای سنتی به شمار می‌روند و اجرای نما مدرن برای ویلا می‌تواند در زمان و هزینه ساخت ساختمان نیز صرفه‌جویی کند و نیروی کار و دردسر کمتری هنگام اجرا داشته باشد.

نکته دیگر درباره مزیت اجرای نمای ویلا مدرن این است که وزن کلی ساختمان را نیز کاهش می‌دهد. اغلب متریال‌های تازه ، وزن کمتری دارند و با مقدار کمتری از بتن و سیمان ، استحکام و دوام بیشتر را برای شما به ارمغان خواهند آورد.