اجتماعی

۱۲۰۰ زندانی استان سمنان گواهینامه مهارت دریافت کردند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، امید کهربایی ظهر شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی اداره کل زندان‌های استان سمنان ضمن اشاره به رویکرد مهارت افزایی و اشتغال زندانیان در دوره جدید مدیریتی دستگاه قضائی، بیان کرد: برگزاری دوره‌های مهارتی با هدف اشتغال زندانیان بعد از آزادی در دستور کار سازمان زندان‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه زندانیان استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دوره‌های مهارت افزایی در رشته‌های مختلف برای آنها برگزار می‌شود، تاکید کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۴۴ زندانی استان سمنان در دوره‌های مهارت افزایی شرکت و بعد از آزمون‌های لازم، گواهینامه مهارت نیز دریافت کردند.

مدیرکل زندان‌های استان سمنان با اشاره به تاکید دستگاه قضائی بر اشتغال زندانیان بعد از آزادی با هدف دوری از بزهکاری و داشتن شغل برای اداره زندگی خود و خانواده‌هایشان بیان کرد: از زندانیانی که دوره آموزش مهارتی گذرانده‌اند حمایت هم می‌شود.

کهربایی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به ۲۰ نفر از زندانیان آزاد شده استان سمنان برای اشتغالزایی در سال گذشته پرداخت شد، تاکید کرد: این نمونه‌ای از فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان در استان سمنان بعد از آزادی آنها است تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر واحدهای تولیدی و کارخانه‌هایی که از زندانیان آزاد شده در پرسنل خود بهره گیری کنند نیز حمایت‌هایی می‌شوند، تاکید کرد: کارآفرینانی که به ایجاد خط تولید و اشتغالزایی برای زندانیان در داخل زندان، یا جوار زندان اقدام کنند نیز تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه داده می‌شود که این امر در زمره حمایت‌های خوب ما از اشتغال زندانیان است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان سمنان همچنین گفت: مالیات قابل پرداخت کارآفرینانی که در زندان‌ها ایجاد شغل کرده‌اند نیز در سال گذشته بخشیده شد و در واقع این افراد مالیاتی پرداخت نکردند که این موضوع هم در زمره مشوق‌های ما برای اشتغال زندانیان است.

کهربایی با بیان اینکه آموزش‌ها در زندان‌های استان سمنان منحصر به اشتغال نیست بلکه مسائل دینی و مذهبی و فرهنگی نیز وجود دارد، ابراز کرد: ۸۰۰ زندانی عضو دارالقرآن زندان‌ها هستند و روزنامه برنامه‌های تلاوت و حفظ و تفسیر قرآن در زندان‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۴ زندانی سمنان توانسته‌اند یک تا ۳۰ جز قرآن کریم را حفظ کنند، گفت: آموزش سواد آموزی و همچنین ورزش نیز در زمره اقداماتی است که به صورت روتین در زندان‌های استان سمنان انجام می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان سمنان از حمایت خانواده‌های زندانیان نیز خبر داد و ابراز کرد: سال گذشته پنج میلیارد تومان در قالب کمک‌های نقدی و غیرنقدی و بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان استان سمنان کمک شده است.