استان ها

۱۴ ذی الحجه زمان خروج ۳۵ هزار زائر مدینه بعد از مکه

۱۴ ذی الحجه زمان خروج ۳۵ هزار زائر مدینه بعد از مکه

مدیرعملیات حج 1403 گفت: حجاج ایرانی به لطف الهی پس از انجام اعمال ایام تشریق و سومین روز حضور در منا به مکه بازگشتند.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا رضایی مدیر عملیات حج 1403 در مورد بازگشت حجاج بیت الله الحرام از منا به مکه اظهارداشت: از صبح امروز (12 ذی‌الحجه  بوقت عربستان) حجاج ایرانی اعمال سومین روز حضور در منا و رمی جمرات را انجام داده و از بعدازظهر امروز عازم مکه مکرمه شدند.

وی با اشاره به اینکه انجام اعمال ایام تشریق با لطف الهی پایان یافت، گفت:‌ حاجیانی که محل اقامت شان در مکه دورتر از منطقه منا واقع شده بود پس از رمی جمرات سه گانه با اتوبوس جابه جا شدند و برخی نیز که هتل هایشان نسبت به منطقه منا نزدیک بود، ترجیح دادند با پای پیاده به محل اسکان خود بروند.

مدیرعملیات حج 1403 ادامه داد: کل عملیات انتقال در دو مرحله، نیمه شب  و بعد از ظهر امروز انجام شد و برای انتقال زائران به مکه حمل و نقل ترددی در مجموع از حدود  600 دستگاه اتوبوس استفاده کرد که برخی از اتوبوسها در نیمه شب دو مرحله تردد داشتند.

وی افزود: برای اینکه زائران راحترجابجا شوند قبل از آن هم وسایل و ساک حجاج با کامیونت به هتل‌ها ارسال شده بود.

رضایی گفت: با وجود نزدیک بودن فاصله منا به مکه برای تمامی زائرانی که امروز در منا بودند یک وعده غذای گرم برای ناهار تدارک دیده شده بود و از آن دسته از زائران معذور نیز که در هتل ها اسکان داشتند با غذای گرم پذیرایی شد.

وی با اشاره به خروج زائرانی که معذوریت حضور در منا را داشتند ، اظهار داشت: در مرحله اول پس از نیمه شب شرعی حدود 8 هزار معذور ( که افراد کهنسال، ناتوان و بیماران را شامل میشد) راهی مکه شده ودر هتل ها برای انجام بقیه اعمال خود ساکن شدند.

بر اساس نظر فقهی مراجع عظام آن دسته از زائران که نمی‌توانستند در منا حضور داشته باشند با انتخاب نایب عمل رمی جمره روز ۱۲ ذی‌الحجه را انجام دادند.

رضایی یادآور شد: زائران اهل سنت نیز تا پیش از غروب آفتاب، منا را برای انجام ادامه اعمالشان در مکه ترک کردند.

مدیرعملیات حج 1403 با اشاره به اینکه زائران ایرانی در سلامت بسر میبرند بر آمادگی و تمامی مسئولین حوزه حج و زیارت و واحدهای تابعه برای ادامه عملیات حج امسال  بر اساس جدول زمانبندی تاکید کرد.

وی گفت: خروج زائران مدینه بعد به سمت شهر پیامبر که حدود 35 هزار نفر هستند از 14 ذی الحجه بوقت عربستان آغاز می شود و این دسته زائران هم مسیر را با قطار سریع السیر حرمین طی خواهند کرد و برای زیارت حرم نبوی و ائمه مظلوم بقیع ، زیارت دوره  و دیگر برنامه هایی که دارند 5 روز در شهر پیامبر خواهند بود و سپس عازم کشورمان می شوند.

رضایی افزود: در ادامه نیز پروازهای بازگشت حجاج مدینه قبل به ایران از طریق دو فرودگاه جده ومدینه از 15 ذی الحجه انجام خواهد شد.