عمومیکسب و کارهای برتر روز

بررسی مزدا 3 نیو از نظر طراحی

معرفی مزدا 3 جدید

مزدا 3 نیو آن‌قدرها هم جدید نیست؛ این محصول نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان نسل دوم مزدا 3 پا به میدان گذاشت و از سال ۱۳۸۹ شمسی در قالب سه تیپ به بازار ایران راه پیدا کرد. از سال ۹۱ به بعد نیز تمرکز گروه بهمن روی عرضه مزدا تری تیپ ۴ با موتور ۲ لیتری متمرکز شد. البته در این بین مزدا ۳ جدید با موتور ۱.۶ لیتری نیز طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ در تیراژ محدود به بازار آمد که با استقبال چندانی مواجه نشد.به هر ترتیب سرانجام در سال ۹۸ به دلیل شروع تحریم‌ها، عرضه مزدا 3جدید و لوازم یدکی مزدا ۳ در گروه بهمن به طور کامل متوقف شد و با توجه به قدیمی بودن سازه و بدنه این سدان جمع‌وجور، احتمالا دیگر هیچ‌گاه به خط تولید باز نخواهد گشت.

تاریخچه مزدا 3 در ایران

شاید بسیاری از شما هم مدل محبوب (و در زمان خودش تا حد زیادی لوکس) شرکت بهمن یعنی مزدا 323 را بخاطر داشته باشید. این خودرو در اوایل دهه هشتاد شمسی در گروه بهمن مونتاژ می‌شد و همین امروز هم مدل‌های کارکرده آن در بازار حضور دارند، هرچند حضورشان چندان پررنگ نیست. محبوبیت مزدا 3 نیو قابل‌مقایسه با مدل 323 این خودرو نیست.

بررسی مزدا 3 نیو از نظر طراحی

ظاهر این سدان ژاپنی در زمان خود جذابیت بالایی داشت، انحناهای دل‌چسبی در آن به کار رفته بود و در مجموع به عنوان یک خودروی خانوادگی جوان‌پسند توانست مشتریان زیادی را برای خرید مزدا 3 جدید مجاب کند. البته نمای داخل مزدا ۳ نیو جلوه ساده‌تری دارد و در روزگار فعلی دیگر چندان چشم‌نواز و دلپسند به نظر نمی‌رسد. کیفیت متریال این ماشین ژاپنی تقریبا بالا است و فضای داخلی نیز می‌تواند پذیرای چهار تا پنج سرنشین بزرگسال باشد

بررسی تخصصی مشخصات فنی مزدا 3

ظاهرا شرکت مزدا در زمان ساخت مزدا ۳ نسل دوم سعی داشته با کاهش مصرف سوخت و افزایش استاندارد آلایندگی، سهم کوچکی در سالم‌سازی محیط‌زیست داشته باشد به همین منظور مصرف سوخت ترکیبی مزدا ۳ نسل جدید در حدود ۷. ۶ لیتر و همچنین استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ اعلام‌شده است که برای یک سدان شهری مناسب به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی موتور مزدا 3 نیو تیپ 4

مزدا 3 تیپ 4 دارای پیشرانه 2000 سی‌سی ۴ سیلندر خطی-بنزینی ۱۶ سوپاپه است که تولید 147 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و 187 نیوتن متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه را به کمک یک گیربکس پنج دنده‌ای تیپ ترونیک پشتیبانی می‌کند. این خودرو تنفس طبیعی مجهز به چهار سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ بوده و همچنین شتاب صفر تا صد آن حدود 9. 2 ثانیه است.

معرفی امکانات و آپشن های مزدا تری

امکانات رفاهی مزدا 3 نیو تیپ 4 برای سگمنتی که این خودرو در آن قرار دارد تقریبا کامل و بی نقص است و کمبود های اندکی که در تیپ 3 وجود داشت نیز اینجا رفع شده اند. علاوه بر تمام امکانات تیپ 3، در مزدا 3 نیو تیپ 4 صندلی برقی راننده و آینه الکتروکرومیک اضافه شده اند. از سال 96 نیز یک مانیتور جایگزین پخش MP3 قبلی شده است.

بررسی طراحی ظاهری مزدا 3 جدید

مزدا 3 نیو با پلتفرمی مشترک با نسل قبلی خود طراحی شده و تفاوت آن با نسخه قبلی‌ در خطوط موج‌دار روی بدنه و گلگیر و همچنین چراغ‌های کشیده و زاویه‌دار آن است که مجموعا ظاهری اسپرت و عضلانی به این سدان شهری داده است.محصول خانوادگی محبوب مزدا نسبت به سایر رقبای خود در طراحی ظاهری، پیشرفت چندانی نداشته است و تغییرات کوچکی در نسل آخر مزدا 3 دیده می‌شود؛ اما با این حال، هنوز هم دارای جذابیت ظاهری در میان ایرانیان است.

بررسی ظاهری مزدا 3 نیو تیپ 4

ظاهر مزدا 3 نیو تیپ 4 نسبت به تیپ 3 دستخوش تغییرات اندکی شده که تاثیر زیادی بر روی نمای کلی خودرو نداشته اند اما با اندکی دقت می توان آن ها را مشاهده کرد. در قسمت جلوی خودرو سپر اندکی تغییر فرم داده، مه شکن های مستطیلی جای خود را به نمونه ای گرد داده اند و چراغ شور نیز باریک تر شده است. تغییرات در نمای کناری تنها به اندکی بالاتر رفتن ارتفاع خودرو و عوض شدن رینگ ها با مدل جدید خلاصه می شود که البته سایز آن ها همان سایز 16 اینچی قبلی است. در بخش عقبی، دیگر شاهد عدم قرینگی میان چراغ های مه شکن و دنده عقب نیستیم؛ چراغ مه شکن به قسمت پایینی سپر عقب منتقل شده و جای قبلی خود را به چراغ دنده عقب داده است.

نمای داخلی مزدا سه نیو

کابین مزدا 3 نیو در مقایسه با سایر رقبای آن، شاید از نظر برخی یک کابین جذاب و از نظر برخی دیگر یک کابین به نسبت زشت باشد که اگر کمی دقیقتر به کابین این خودرو نگاه کنیم، متوجه یک کابین عریض، انحناهای زیاد و مهم تر از هر چیزی، تعداد دکمه های بسیار زیادی در این خودرو وجود دارند که شاید در روزهای ابتدایی خرید این خودرو، در انتخاب دکمه های درج شده روی کابین کمی گیج شوید چرا که دکمه های متعددی روی کابین و البته فرمان الکتروهیدرولیکی این خودرو درج شده است.

مزایا و معایب مزدا 3 جدید

از نقاط قوت مزدا 3 نیو می‌توان به شتاب خوب، اعتبار برند و کیفیت مناسب، فرمانپذیری و پایداری عالی، آپشن‌های کافی اشاره کرد.از سوی دیگر سواری نسبتاً خشک، پایین بودن ارتفاع شاسی، کیفیت رنگ ضعیف‌تر در قیاس با رقبای وارداتی، قیمت گران قطعات یدکی از جمله معایب این خودرو برشمرده می‌شوند.

 معایب مزدا 3

  • تماس کف خودرو به زمین حین عبور از برخی ناهمواری‌ها به دلیل ارتفاع پایین کف خودرو از سطح زمین (در نسخه های قبل از 95)
  • فقدان صفحه نمایشگر لمسی به طور استاندارد
  • قیمت بالا در مقایسه با رقبا
  • قدیمی بودن نسبت به مدل های جدید مزدا 3
  • قیمت بالای قطعات یدکی و قطعات بدنه
  • سواری نسبتا خشک

بهتر است بدانید که مزدا ۳ نیو یک خودرو با سیستم تعلیق و فنربندی خشک است و شاید رانندگی با آن احساس راحتی در شما ایجاد نکند. اگر به این جنبه خودرو توجه دارید، این موضوع به خصوص در جاده و دست انداز ها بسیار اذیت کننده خواهد بود.برخلاف طویل بودن طول و عرض خودرو و فضای کافی سرنشینان جلویی، فضای کافی برای سرنشینان عقبی وجود ندارد. بدین ترتیب، نشستن سه فرد بزرگسال در عقب مزدا ۳ نیو با کمبود فضا مواجه خواهد بود.

با اینکه مزدا ۳ نیو از خودرو های کم استهلاک بازار اتومبیل است اما هزینه نگه داری بالایی را برای فرد به وجود می‌آورد. بنابراین، اگر قصد خرید یک مزدا ۳ نیو را دارید، باید هزینه قابل توجهی را برای نگه داری آن اختصاص دهید.خدمات پس از فروش ضعیف و قطعات گران قیمت مزدا ۳ نیو از مهم ترین معضلات و نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. این موضوع برای بسیاری از مشتریان حائز اهمیت است و باعث دلسری مشتری می‌شود.

 مزایای مزدا سه جدید

  • کیفیت سواری
  • کیفیت بالای قطعات و استهلاک نسبتا کم
  • شتاب و هندلینگ رضایت بخش در مقایسه با سایر خودروهای هم کلاس
  • امکانات و تجهیزات مناسب
  • طراحی ظاهری زیبا علی‌رغم قدمت طراحی
  • هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس
  • پیشرانه قدرتمند

مزدا تری جدید که نسل دومی برای مزدا ۳ قدیمی محسوب می‌شود با دارا بودن دو پیشرانه بنزینی و دیزلی ۲۰۰۰ سی سی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ انتظار فرد را برای رانندگی های روزانه برآورده می‌کند. شتاب صفر تا صد مزدا ۳ نیو نیز ۱۰٫۵ ثانیه تخمین زده شده است.با توجه به گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI، “مزدا ۳ جدید” مونتاژ شده توسط گروه خودرو سازی بهمن از جمله خودرو هایی است که موفق به کسب چهار ستاره شده است.

متریال بکار رفته در این خودرو بسیار با دوام و کیفیت بوده و مسلما افرادی که صاحب این خودرو هستند و یا قصد خرید آن را دارند مدت زمان زیادی را در تعمیر گاه ها سپری نخواهند کرد.استهلاک پایین و طول عمر بالای قطعات بکار رفته در مزدا ۳ نیو از دیگر نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود. به عنوان مثال، پیشرانه مزدا ۳ نیو مجهز به زنجیر تایم به جای تسمه تایم می‌باشد و حداقل ۴ برابر بیشتر از تسمه عمر می‌کند.مزدا ۳ نیو از جمله خودروهایی است که مجهز به تجهیزات و امکانات مختلفی می‌باشد و همین امر در جلب نظر خریدار بسیار تاثیر گذار است.

نمایشگر لمسی مولتی مدیا، آینه های جانبی تاشونده، سیستم تنظیم ارتفاع چرخ های جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، شیفتر فرمان، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، و … از جمله آپشن های این خودرو محسوب می‌شوند.مزدا ۳ نیو مجهز به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک است که می‌تواند در دو حالت تیپ ترونیک و حالت دنده دستی نیز قرار گیرد. همچنین وجود شیفتر فرمان رانندگی را بسیار لذت بخش خواهد کرد.

طراحی بدنه و کابین مدرن و امروزی مزدا ۳ نیو در مقایسه با نسخه قبلی یکی از مهم ترین دلایلی است که نسل جوان را به سمت این اتومبیل سوق داده است.مزدا ۳ نیو از ان دسته اتومبیل هایی است که از خرید و فروش راحتی در بازار برخوردار است و اصطلاحا روی دست صاحب خود نمی‌ماند. اگر قصد خرید این خودرو را دارید نمونه های کارکرده و سرحال را می‌توانید به راحتی پیدا کنید، همچنین، اگر صاحب این مدل خودرو بوده اید و قصد فروش آن را دارید می‌توانید به راحتی مشتری مورد نظر خود را پیدا کنید.

 وضعیت ایمنی مزدا 3 نیو

ناگفته نماند قبل از این‌که پلتفرم نسل قدیم مزدا ۳ به نسل دوم منتقل گردد، اصلاحات فراوانی را پشت سر گذاشت و درواقع طبق ادعای شرکت سازنده ۹۰% قطعات به‌کاررفته در این پلتفرم بهینه‌سازی شده و همچنین به میزان ۲۸% از فولاد بیشتری در آن استفاده‌شده است.