عمومیکسب و کارهای برتر روز

ممنوعیت صادرات کانکس به ترکیه!

هرآنچه راجب به صادرات به ترکیه از ایران و ممنوعیت صادرات کانکس باید بدانید

کشور ترکیه در همسایگی کشورمان ایران قرار گرفته که رابطه خوبی با ایران دارد و همین امر باعث شده تا بتوانیم روابط تجاری پرسودی را با این کشور برقرار کنیم. در سال‌های اخیر صادرات به ترکیه افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از بازرگانان به دنبال صادرات کالاهای ایرانی به کشور ترکیه هستند. اما برای صادرات کالا به ترکیه قوانینی وجود دارد که لازم و ضروری است قبل از هر اقدامی از این قوانین مطلع باشید تا در آینده با مشکل و ضرر و زیان مواجه نشوید. اگر به صادرات کالاهای ایرانی خصوصا دریافت سفارش کانکس ساندویچ پانل و ارسال به ترکیه فکر می‌کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله در مورد صادرات کانکس ترکیه، قوانین آن، بررسی بازار صادرات کشور ترکیه و کالاهای صادراتی کشور ایران به ترکیه صحبت خواهیم کرد.

صادرات به ترکیه چگونه است؟

صادرات به ترکیه کمی پیچیده بوده و دارای قوانین و اصولی است که اگر از این اصول و قواعد مطلع نشوید این کار برایتان غیر ممکن شده و دچار مشکلاتی خواهید شد. مراحل‌ مختلفی برای صادرات به ترکیه وجود دارد که در این قسمت مراحل صادرات کالا به ترکیه شرح داده شده است:

مرحله اول: بررسی بازار صادرات کشور ترکیه

برای صادرات کالا به کشور ترکیه لازم و ضروری است که کارت بازرگانی داشته باشید. اولین مرحله پس از این که کالای مورد نظر برای صادرات را انتخاب کردید، این است که بازار کالای مورد نظر خود را در ترکیه بررسی کنید، میزان تقاضای مورد نظر را بسنجید و رقبای خود را در این زمینه بشناسید. همچنین لازم است تا قیمت کالای مورد نظر را نیز بررسی کرده و میزان قیمت تمام شده خود و سودی که به دست خواهید آورد را نیز محاسبه کنید. این مرحله اول، مهم‌ترین مرحله در پروسه صادرات به ترکیه است و باید زمان و انرژی بسیار زیادی در این مرحله بگذارید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید. ممکن است این مرحله ماه‌ها به طول بیانجامد اما باید بدانید که ارزشش را دارد، زیرا می‌توانید با اطلاعات جامع وارد بازار کالای مورد نظر خود شوید.

مرحله دوم: تحقیق در مورد قوانین صادرات به ترکیه

در این مرحله، شما باید از تمام قوانین صادرات به ترکیه مطلع بوده و آن‌ها را بررسی کرده و بهترین روش صادرات کالا به ترکیه را برگزینید. برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوزهای خاصی برای صادرات دارند که باید از قوانین مخصوص به کالای انتخابی خود آگاه باشید. همچنین لازم به ذکر است که تمامی کالاها برای صادرات به گواهی مبدأ احتیاج داشته که از اتاق بازرگانی مربوطه صادر می‌گردد. توجه داشته باشید که اگر کالای خود را بدون گواهی مبدأ وارد یکی از گمرکات کشور ترکیه کنید، اجازه ترخیص برای کالای مذکور صادر نخواهد شد.

مرحله سوم: صادرات کالا به ترکیه

در این مرحله، شما که اطلاعات جامع و کافی در مورد قوانین صادرات به ترکیه، بازار هدف و قیمت کالای مورد نظر خود در بازار ترکیه داشته و تمامی هزینه‌ها و سود خود را محاسبه کرده‌اید، آماده صادرات کالا به ترکیه هستید. برای این کار، باید با شرکت‌های حمل و نقل وارد مذاکره شده و با توجه به نوع کالای خود، وزن و بسته بندی آن، از آن‌ها استعلام قیمت بگیرید. سپس بارگیری کالا را آغاز کرده و بار را به یکی از گمرکات کشور ترکیه حمل کنید. حمل کالا به ترکیه معمولاً از راه زمینی و از مرز بازرگان صورت می‌گیرد، اما شما می‌توانید راه‌های دیگری، مانند حمل هوایی را نیز انتخاب کنید.

مرحله چهارم: ترخیص کالا از گمرک ترکیه

در این مرحله، کالای شما از مرز ایران خارج شده و وارد یکی از گمرکات ترکیه شده است و حال شما باید کالای خود را ترخیص کنید. باید از قبل به بررسی قوانین گمرک در ترکیه بپردازید و از قوانین و مجوزهای لازم به منظور ترخیص کالای خود آگاه باشید در غیر این صورت مجوز ترخیص کالا به شما داده نمی‌شود. پس از این که کالای خود را از گمرک ترکیه ترخیص و خارج کردید، می‌توانید در بازار مربوطه در کشور ترکیه به فروش برسانید.

بررسی قوانین گمرک در ترکیه

ترکیه نیز مانند تمام کشورهای دنیا، دارای قوانینی برای واردات کالا به کشور است. قوانین گمرک ترکیه در جهت سازمان دهی تجارت این کشور با کشورهای دیگر وضع شده است و می‌توان گفت محدودیتی را برای واردکنندگان کالا به این کشور ایجاد نمی‌کند. اما به هر حال شما باید از تمامی قوانین گمرکی کشور ترکیه آگاه بوده تا بتوانید به راحتی کالای خود را ترخیص کنید و در ترکیه به فروش برسانید. در زیر به بررسی قوانین گمرک در ترکیه پرداخته‌ایم.

کالاهای صادراتی کشور ایران به ترکیه

واردات بسیاری از کالاها در کشور ترکیه مجاز است و بازرگانان می‌توانند به راحتی صادرات به ترکیه انجام داده و کالاهای خود را وارد این کشور کنند. برخی از کالاهای مجاز برای صادرات به ترکیه به قرار زیر هستند:

  • لوازم یدکی خودرو
  • لوازم خانگی
  • تجهیزات ساختمانی
  • پلاستیک
  • انواع پوشاک
  • زعفران
  • آجیل و صادرات خشکبار
  • نفت خام

نحوه ترخیص کالا در گمرک کشور ترکیه

ترخیص کالا از گمرک ترکیه کار پیچیده‌ای نیست اما پیشنهاد ما این است که زبان ترکی را بیاموزید تا راحت‌تر بتوانید با کارشناسان گمرک ترکیه ارتباط برقرار کرده و سریع‌تر و راحت‌تر کالاهای خود را ترخیص کنید. همچنین با یادگیری زبان ترکی می‌توانید با دیگر تجار ترک زبان ارتباط خوبی برقرار کرده و در بازار ترکیه جای خود را پیدا کنید.

عوارض گمرکی ترکیه

گمرک ترکیه، عوارضی را برای واردات کالا به این کشور تعیین کرده و با در نظر گرفتن عوارض گمرکی بالا برای کالاهایی که در خود ترکیه تولید می‌شوند، به حمایت از تولید داخلی پرداخته است؛ لذا بهتر است کالاهایی را انتخاب کنید که در ترکیه تولید انبوهی ندارند و از عوارض گمرکی پایینی برخوردار هستند؛ بدین شکل می‌توانید هزینه‌های اولیه خود را کاهش و سوددهی را افزایش دهید. عوارض گمرک هر کالایی متفاوت است و شما باید قبل از اقدام به صادرات، از عوارض گمرکی کالای مورد نظر خود در ترکیه اطلاع داشته باشید.

نکات مهم برای صادرات به ترکیه

در امر صادرات به ترکیه ، نکات بسیار ریزی وجود دارد که بسیاری از افراد در حین انجام این کار و کسب تجربه به این نکات پی می‌برند. ما در این جا برخی از مهم‌ترین نکاتی که برای صادرات به ترکیه لازم است بدانید را جمع آوری کرده‌ایم:

  • قبل از هر اقدامی، حتماً بازار کالای انتخابی خود در ترکیه را به دقت بررسی کرده و رقبای خود را بشناسید.
  • در مورد قیمت کالای مورد نظر خود در بازار ترکیه تحقیق کنید.
  • از قوانین و مقررات کشور ترکیه و قوانین گمرکی این کشور مطلع باشید.
  • دقت کنید تا کالایی که حمل می‌کنید بسته بندی مناسبی داشته باشد تا کالای شما دچار آسیب نشده و متحمل ضرر و زیان نشوید.
  • پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با زبان ترکی آشنایی داشته باشید تا بتوانید روابط بهتری در کشور ترکیه ایجاد کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه

در سال‌های اخیر، روابط تجاری ایران و ترکیه آن‌قدر رونق پیدا کرده که اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تشکیل شده است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از قوانین و مقررات صادرات به ترکیه، به اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه مراجعه کرده و از مدیران و بازرگانان کمک بگیرید.

سخن پایانی

ایران و ترکیه همواره روابط تجاری خوبی با هم داشته‌اند که همین امر باعث شده که به ویژه در سال‌های اخیر و تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، بازرگانان بیشتری به فکر تجارت و صادرات به این کشور بیفتند. اما صادرات کالا به ترکیه قوانین و مقرراتی دارد که برای انواع کالاها متفاوت است و لازم و ضروری است که قبل از هر اقدامی از قوانین و مقررات گمرکی این کشور اطلاع کامل و به روز داشته باشید. در این مقاله ما در مورد صادرات به ترکیه ، قوانین آن ، بازار صادرات به این کشور و کالاهای صادراتی کشور ایران به ترکیه صحبت کردیم و امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سؤالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما در میان گذاشته تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

منبع مقاله: کانکس آنلاین