علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

چرا مصرف ویپ قبل از آزمایش کلونوسکوپی ممنوع است؟

کولونوسکوپی چیست؟ چرا نباید قبل از آزمایش کلونوسکوپی ویپ مصرف کنیم؟

کولونوسکوپی عملی است که یک پزشک به‌وسیله آن می‌تواند داخل کولون یا روده بزرگ را ارزیابی کند. کولونوسکوپ یک لوله قابل انعطاف به طول ۱۲۰ سانتی‌متر و ضخامت حدوداً یک بند انگشت است که یک دوربین و یک منبع نوری به انتهای آن متصل است. سر کولونوسکوپ از داخل مقعد وارد می‌شود. سپس این لوله به‌آرامی به داخل رکتوم و در طول کولون و معمولاً تا حد سکوم یا کور روده (اولین قسمت از کولون) هدایت می‌گردد. حتی این امکان هم وجود دارد که کولونوسکوپ را چند سانتی‌متری به داخل روده کوچک (دراز روده یا ترمینال ایلئوم) وارد کرده و آن را هم معاینه کرد. اما امکان کولونوسکوپی معده با این روش وجود ندارد.

مقاله پیشنهادی: مضرات استعمال ویپ با جویس قهوه کارامل قبل از آندوسکوپی

کولونوسکوپی برای تشخیص چه بیماری هایی است؟

کولونوسکوپی (کولونوسکوپی به انگلیسی colonoscopy) به دلایل مختلفی انجام می‌شود. اکثر عمل‌های کولونوسکوپی روده به‌عنوان قسمتی از برنامه‌های غربالگری برای تشخیص سرطان کولون انجام می‌شوند. البته کولونوسکوپی به دلایل دیگری هم انجام می‌شود، از جمله:

  • خون در مدفوع
  • درد شکم
  • اسهال
  • تغییر در عادات روده یا مشاهده موارد غیرعادی در تصویربرداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن کولون.

انجام کولونوسکوپی دوره‌ای به افرادی با سابقه قبلی پولیپ یا سرطان کولون و افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به بعضی انواع سرطان‌های غیر کولون یا بیماری‌های مرتبط با سرطان کولون (مثل پولیپ‌های کولون) توصیه می‌شود. به‌این‌علت که خطر ابتلا به پولیپ و سرطان کولون در این افراد بیشتر است.

اینکه هر چند وقت یک‌بار باید کولونوسکوپی را انجام داد به میزان ریسک سرطان و موارد غیرطبیعی مشاهده شده در کولونوسکوپی‌های قبلی بستگی دارد. برای علائم سرطان روده بزرگ، علائم التهاب روده، علائم سرطان روده در زنان و علائم پولیپ روده می‌توان از این روش استفاده کرد. برخی از بیماری‌هایی که کولونوسکوپی در تشخیص آنها موثر است، در ادامه آورده‌ایم:

  • بیماری پولیپ
  • بیماری کولیت روده
  • علت خونریزی مقعدی
  • علائم بیماری کرون
  • فیشرمقعد
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • علت یبوست شدید
  • تومور کارسینوئید

البته توصیه می‌شود که افراد سالم در معرض ریسک معمولی سرطان کولون از سن ۵۰ سالگی هر ۱۰ سال یک‌بار، باهدف خارج کردن پولیپ‌های کولون و قبل از سرطانی شدن آنها، تحت عمل کولونوسکوپی قرار بگیرند. روز کولونوسکوپی: غذای جامد یا مایع نباید مصرف شود. از آنجایی که در طول کولونوسکوپی از بیهوشی آرام بخش استفاده می شود، باید از مصرف سیگار و محصولات تنباکو خودداری شود.

چگونه برای کولونوسکوپی آماده شویم؟

اگر قرار باشد کولونوسکوپی کامل و دقیق انجام شود، کولون باید کاملاً تمیز شود. روش‌هایی مختلف و متفاوتی برای آمادگی برای کولونوسکوپی وجود دارد. متخصص گوارش دستورالعمل‌های مفصلی در مورد آماده‌سازی برای کولونوسکوپی و تمیزکردن کولون به شما خواهد داد.

قبل از کولونوسکوپی یک رژیم غذایی و دارویی به شما داده می‌شود که شامل نوشیدن حجم زیادی از محلول‌های پاک‌سازی کننده مخصوص یا یک رژیم چندروزه مایعات شفاف و صاف شده یا ملین‌ها و تنقیه قبل از عمل است. این دستورالعمل‌ها باید دقیقاً مطابق دستور متخصص گوارش انجام شوند، در غیر این صورت ممکن است به علت وجود مدفوع باقی‌مانده، دیواره داخلی کولون واضح دیده نشود و نتیجه کولونوسکوپی رضایت‌بخش نباشد. در این موارد حتی ممکن است نیاز به تکرار آزمایش باشد یا اینکه از تست‌های جایگزینی استفاده شود که از دقت کمتری دارند. در حقیقت رنگ مدفوع برای کولونوسکوپی در سه روز قبل از انجام آزمایش باید زردرنگ و رقیق باشد که نشان‌دهنده پاک‌سازی صحیح روده است.

قبل از کولونوسکوپی چه بخوریم؟

هفته قبل از عمل کولونوسکوپی، باید غذاهایی بخورید که دفع سریعی دارند و کمتر باعث یبوست می‌شوند. غذاهایی مانند:

  • غذاهایی با فیبر پایین
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • آب‌میوه‌های شفاف
  • آبگوشت
  • ژلاتین
  • بستنی یخی
  • از ۵ روز قبل از کولونوسکوپی شروع به رعایت رژیم غذایی خاصی کنید.

سیگار الکترونیکی چه امتیازاتی نسبت به سیگار سنتی دارد؟

اولین نکته این است که هیچگونه تنباکو یا توتونی در ترکیبات مایع جویس و سالت نیکوتین وجود ندارد، پس در نتیجه ضرر استفاده از آنها را کم تر میکند.

نکته دیگری که بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند این است، هوایی که از دستگاه‌های ویپ و پاد سیستم خارج میشود بخار است و دود نیست. در واقع دودی که از سیگار تنفس میشود تشکیل شده از کاغذ، توتون و موارد دیگری است که در سیگار وجود دارد.

اما دستگاه های ویپ یا پاد سیستم به هیچ وجه دود تولید نمیکنند، بلکه همان مایع به صورت بخار شده از دهان شما خارج میشود و قطعاً ضرر کمتری را برای شما خواهد داشت. این موضوع را هم خدمت شما توضیح دهیم که دستگاه‌های ویپ به عنوان جایگزینی برای قلیان و دستگاه‌های پاد سیستم به عنوان جایگزینی برای سیگار استفاده میشوند.

نکاتی برای کاهش خطر عوارض پاد سیستم

  • از پاد سیستم های اصل برند های معتبر و با کیفیت استفاده کنید.
  • میزان مصرف نیکوتین خود را کنترل کنید.
  • از پاد سیستم در مکان های عمومی استفاده نکنید.
  • اگر عوارض جانبی خاصی را تجربه می کنید، مصرف پاد سیستم را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

پاد سیستم را چگونه بخرم؟

پاد سیستم های اورجینال از بهترین برند های بازار مانند یوول، لاست ویپ، گیگ ویپ، ووپو، اسموک و ویپرسو را می توانید از فروشگاه آکو ویپ خریداری کنید. برای رفاه حال شما عزیزان، ما در آکو ویپ هم خرید حضوری داریم هم خرید اینترنتی. با مشاوره کارشناسان ما قبل از خرید، می توانید بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

پاد سیستم را با چه مایعی استفاده کنم؟

برای استفاده از پاد سیستم، باید از یک مایع ویپینگ استفاده کنید که مخصوص دستگاه های پاد طراحی شده باشد. این مایعات که سالت نیکوتین نام دارند، معمولا حاوی نیکوتین بالا هستند و با کارتریج های پاد سازگار هستند. سالت نیکوتین ها، در غلظت های نیکوتین مختلف 20 تا 50 میلی لیتر و در طعم های مختلف تنباکویی، میوه ای، خنک و دسری تولید می شوند.

نیکوتین سیگار الکترونیکی چقدر است؟

نیکوتینی که در مایع‌های سالت نیکوتین (جایگزین سیگار) وجود دارد به نسبت از مایع‌های جویس (جایگزین قلیان) بیشتر است. پس در نتیجه اگر شما قلیان مصرف میکردید و قصد ترک آن را دارید باید از جویس‌ها استفاده کنید و اگر قصد ترک سیگار را دارید سالت مناسب شما خواهد بود.

هر طعم و نیکوتینی که شما را راضی میکند!

یکی از خوبی های دستگاه های ویپ و پاد سیستم این است که شما به تعدادی که لازم دارید میتوانید از دستگاه کام گرفته و هر زمان که احساس کنید نیکوتین بدن شما تامین شده است، آن را کنار بگذارید. اما سیگار معمولی این موضوع را نقض می‌کند و اگر شما یک نخ سیگار را روشن کنید و بخواهید از آن استفاده کنید، مجبور هستید تا انتها آن را بکشید یا نصفه آن را دور بیندازید. این موضوع از لحاظ سلامتی برای شما مضر خواهد بود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.