بین المللکسب و کارهای برتر روز

صفر تا صد مراحل واردات کالا به ایران

در برخی کشورها به دلیل عدم وجود شرایط کافی و نیروی کار متخصص برای تولید برخی کالاها و تکنولوژی‌های خاص کمبودهایی وجود دارد. از همین رو بخش خصوص و دولتی واردات کالا را بهترین گزینه می‌دانند. واردات کالا مراحل بسیاری دارد و کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند می‌بایست قدم‌به‌قدم تمامی مراحل را به انجام برسانند.‌ واردات کالا را می‌توان به دو مرحله کلی تقسیم کرد. مرحله اول خرید یا تأمین کالای موردنظر است و مرحله دوم پروسه‌های مربوط به ترخیص از گمرک. در این بخش هر دو مرحله را به‌صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

مراحل واردات کالا به ایران چطور است؟

اگر می‌خواهید کالا وارد کنید و به یک واردکننده تبدیل شوید، باید گام‌های واردات را بدانید. در ادامه مقاله، گام های واردات کالا را توضیح می‌دهیم.

گام اول در واردات کالا، تحقیق بازار داخل جهت شرایط فروش کالای هدف، بررسی رقبا، بررسی قیمت تمام شده و کیفیت قابل قبول محصول نهایی جهت ارائه به بازار است. همچنین باید بررسی کنید که این کالا برای شما سودآوری دارد یا خیر. سپس کسب اطلاعات کافی از سازمان مقررات واردات و صادرات است که ورود کالای انتخابی به کشور آزاد باشد.

گام بعدی واردات کالا، اخذ کارت بازرگانی و ایجاد پایه‌های تجاری لازم جهت انجام مراحل بعدی در سامانه جامع تجارت ایران است.

گام بعدی، انتخاب کشور مبدا جهت خرید و تامین کالا است. باید به مسافت کشور مبدا و روش حمل و نقل کالا تا ایران توجه داشته باشید. درخواست پیش فاکتور از تامین کننده‌ها از مهترین مراحل محسوب می‌شود. پیش فاکتور از آن جهت حائز اهمیت است که حاوی وزن، تعداد، نوع ارز، مشخصات فروشنده و خریدار، روش معامله، انتقال وجه، مسئولیت‌ها و ریسک‌ها و به طور کل تمامی اطلاعات مورد نیاز برای معامله و واردات کالا است.

در گام بعدی باید جهت ثبت سفارش در سامانه ntsw اقدام کنید. پس از وارد کردن اطلاعات پروفرما در این سامانه و اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه، مجوز ورود کالای مورد نظر صادر می‌گردد. بازرسی کالا جهت اطمینان از تعداد و سلامت کالا، پیش از واریز وجه برای فروشنده انجام می‌شود.

پس از انجام امور تخصیص ارز و واریز پول به حساب فروشنده، طبق مذاکرات، محصول توسط فروشنده بسته بندی، بارگیری و ارسال می‌گردد. فراموش نکنید کالای خود را بیمه کنید، زیرا در صورت هر گونه آسیب، بیمه خسارت محموله را می‌پردازد. هنگام بیمه کردن کالا به این مورد توجه کنید که کالا، باید پیش از بارگیری از مبدا، بیمه شود.

چه کارهای غیرتجاری می باشند و به کارت بازرگانی نیازی نیست؟

واردات و صادراتی که برای کسب درآمد نباشد،  فعالیت تجاری نیست، مثلاً مسافری که چند قلم کالا را به عنوانِ سوغاتی به کشور وارد می‌کند در حقیقت کار تجاری نکرده است و به کارت بازرگانی نیازی ندارد؛ هر چند باید دید که قانون چه ضوابطی برای تشخیص فعالیت تجاری از غیرتجاری در نظر گرفته است.

از نظر قوانین واردات ایران، موارد زیر تجاری نیستند و به کارت بازرگانی احتیاج ندارند:

۱٫ وارد کردن کالا به‌ عنوان نمونه یا برای آزمایش و بررسی؛ مثلاً شرکتی قصد دارد که یک کالا را در تعداد زیاد بخرد اما برای اطمینان، یک یا چند عدد از آن را سفارش می‌دهد تا از نظر کیفی ارزیابی کند و در صورتِ تایید گمرک می‌تواند بدون نیاز به کارت بازرگانی وارد شود.

۲٫ وارد کردن تجهیزات، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی اگر برای استفاده‌ی همان کارخانه باشد، فعالیت تجاری نیست و  کارت بازرگانی احتیاج ندارد، البته موافقت وزارت صنعت و معدن شرط است و نباید بدون هماهنگی باشد.

اگر واحد تولیدی قبلا کارت بازرگانی دریافت کرده باشد باید واردات خود را در قالب کارت بازرگانی صورت بگیرند. (برای وارد کردن این اقلام لازم است صنعتگر از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کند)

۳٫ واردات وسایل و ملزومات مورد نیازِ واحدهای تحقیقاتی، علمی، پزشکی، آموزشی، آزمایشگاهی (۱) و مواردی که مورد نیاز پیمانکاران و مشاوران است (۲) و اقلامی که فاقد ارزش قیمتی هستند، مثل کاتالوگ‌ها و کتابچه‌ها و نقشه‌های فنی (۳) در صورت اخذ مجوز از وزارت صنعت و معدن به کارت بازرگانی احتیاج ندارند.

۴٫ اقلامی که توسط نهادهای دولتی وارد می‌شوند و چون مورد نیاز کاربران ویکی‌تولید نیست، در این درس از بیانِ آن‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

شرکت بازرگانی مشاوره واردات کیست؟

اگر می خواهید از مشاوره واردات در زمینه وارد کردن کالا به داخل ایران کمک بگیرید، باید بدانید این افراد سعی می کنند آموزش واردات کالا را برایتان شرح دهند و شما را از گمراهی در این زمینه نجات دهند. افراد می بایست در انتخاب مشاوره های واردات وسواس بسیاری به خرج دهند تا بتوانند بازدهی خوبی را داشته باشند. برای دریافت مشاوره واردات، می توانید شرکت بازرگانی باروس را مد نظرتان قرار دهید و از خدمات بی شمار آن استفاده کنید.

مزیت واردات با شرکت باروس:

دفتر و شرکت فعال در ترکیه آلمان و چینشرکت باروس دارای دفاتر فعال در شهرهای آلمان، ترکیه و چین می باشد و این موضوع برای سورسینگ و جلسات حضوری با تولیدکنندگان قطعات کامپیوتری بسیار موثر می باشد.

کارشناسان خبره: شرکت باروس دارای کارشناسان خبره در زمینه واردات بوده که به زبان انگلیسی تسلط کامل و حرفه ای دارند . کارشناسان این شرکت برای مکاتبات بین المللی آموزش کافی دیده و در این زمینه بسیار حرفه ای می باشند. باید توجه کنید که در زمینه تجارت بین الملل هرگونه اشتباه کوچک در مکاتبات یا نحوه تحویل کالا ، نوع کالا و مشخصات آن ، نحوه پرداخت پول و …. تبعات و خسارات جبران ناپذیری رو به همراه خواهد داشت . بنابر این در صورتیکه به زبان انگلیسی آشنا نبوده و یا با اصول و قوانین تجارت آشنایی ندارید قویا توصیه میشود که از مشاوره و کمک شرکتهای بازرگانی معتبر استفاده نمایید .

امکان پرداخت ریالی در داخل ایران

همکاری با شرکتهای حمل معتبربا توجه به سابقه شرکت باروس در زمینه تجارت خارجی ، این شرکت سالهاست که بهترین شرکتهای حمل و نقل رو شناسایی کرده و و از خدمات آنها استفاده مینماید . موضوع حمل و نقل در واردات بسیار مهم بوده و استفاده از شرکتهای بی تجربه ، تازه تاسیس ، بد سابقه در این زمینه باعث بروز مشکلات فراوان برای واردکننده خواهد شد.