اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

نحوه واردات لوازم یدکی

برای واردات قطعات خودرو باید با شرایط و ضوابط موجود در کشورهای مبدا و مقصد آشنا شده و تسلط نسبی به آن ها داشته باشید تا در روند کار با مشکلات قانونی مواجه نشوید. حال به مراحل و شرایط این کار می پردازیم:

مراحل واردات لوازم یدکی خودور

اخذ مجوز واردات : در دنیای تجارت، واردات هر محصولی مستلزم ارائه مجوز است. بنابراین یکی از مهم ترین شرایطی که در واردات قطعات خودرو باید رعایت شود، تایید مجوزهای واردات لازم و ارائه آن به سازمان های مرتبط است. به عنوان مثال برای واردات قطعات و قطعات خاص ایربگ، اخذ مجوز فنی (ماده 1 کمیسیون سازمان توسعه تجارت) و مجوز ارزی (دفتر صنعت خودرو – پخش ارز) الزامی است.

پرداخت حقوق ورودی: یکی از الزامات دیگر واردات قطعات خودرو، پرداخت هزینه واردات شامل عوارض و مالیات، حق بیمه، هزینه حمل، هزینه ثبت سفارش و سایر هزینه های مربوط به واردات می باشد.

رعایت قوانین و مقررات گمرکی: اطلاع از قوانین و مقررات گمرکی، سیاست های اقتصادی، محدودیت ها و امتیازات تجاری هر کشور از دیگر موارد مهمی است که هر واردکننده ای باید در مورد واردات و رالی قطعات خودرو بداند.به عنوان مثال واردات برخی از قطعات خودرو با محدودیت مواجه شده و یا به دلیل تحریم های بین المللی، واردات این قطعات از برخی کشورها ممنوع است.

تهیه و ارائه مدارک لازم: واردات قطعات خودرو مستلزم ارائه مدارک به سازمان های مربوطه می باشد. برای واردات این قطعات باید مدارکی از قبیل فاکتور، بارنامه، گواهینامه های لازم، مجوز و … را ارائه دهید. به مراجع ذیربط

شرایط تحویل را بررسی کنید: به طور کلی سه روش حمل و نقل بین المللی وجود دارد: هوایی، دریایی و زمینی. هر واردکننده باید با توجه به زمان، نوع کالا و بودجه از یکی از این روش های حمل بار استفاده کند.

مراحل واردات قطعات خودرو: برای اینکه بتوانید قطعات خودرو را به ایران وارد کنید باید مراحل خاصی را طی کنید. انجام صحیح این مراحل ضرر واردات را به حداقل می رساند و سود بیشتری را به همراه دارد.

در ادامه به طور خلاصه با مراحل واردات قطعات خودرو آشنا می شویم.

  • کارت ویزیت بگیرید
  • انتخاب قطعات خودرو برای واردات
  • انتخاب تامین کننده
  • تامین کنندگان را پیدا و تایید کنید
  • ثبت سفارش در سامانه معاملات مجتمع
  • پرداخت به ارز خارجی
  • بیمه باربری
  • تحویل بین المللی
  • ترخیص قطعات خودرو از گمرک

واردات قطعات خودرو

مدارک واردات قطعات خودرو

هر واردکننده ای باید بداند که در جریان تجارت بین المللی خود باید اسنادی را تهیه و به گمرکات و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط ارائه کند تا همه چیز به صورت قانونی پیش برود.در ادامه شما را با مدارک اصلی و مهم برای واردات قطعات خودرو آشنا می کنیم که برخی از آنها باید قبل از شروع کار و برخی دیگر در حین واردات تهیه شود.

  • کارت بازرگانی
  • صورتحساب
  • مجوز سفارش کالا
  • لیست بسته بندی
  • بارنامه
  • بیمه باربری
  • پیش فاکتور (فاکتور)
  • رسید انبار
  • برگه سبز گمرکی
  • گواهی مبدا
  • اظهارنامه گمرکی
  • گواهی تایید محصول

سود حاصل از واردات قطعات خودرو

واردات قطعات خودرو در صورت انتخاب صحیح قطعات سودآور خواهد بود. در برخی موارد به دلیل انتخاب نامناسب قطعات، خرید از تامین کنندگان نامعتبر، حمل و نقل نامناسب، افزایش هزینه های واردات و مواردی از این دست سودآوری کاهش می یابد.

به منظور بهینه سازی سود حاصل از واردات قطعات خودرو، توصیه می کنیم به نکات زیر توجه کنید:

لطفاً قبل از شروع این فرآیند، هزینه‌های واردات را با جزئیات بررسی کنید.

به قیمت فروش کالا در بازارهای داخلی توجه کنید.

تقاضای بازار برای محصول مورد نظر را اندازه گیری کنید.

مراحل حمل و نقل و انتشار را به یک شرکت قابل اعتماد و قابل اعتماد بسپارید.

از پرداخت های معتبر بین المللی به عنوان اعتبار اسنادی برای پرداخت سفارش استفاده کنید.قبل از خرید عمده قطعات، اعتبار تامین کنندگان را بررسی کنید.

تعرفه واردات قطعات خودرو

هر قطعه خودرو در ایران تعرفه واردات خود را دارد و نمی توان برای همه قطعات خودرو کد تعرفه یکسانی در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگرچه شمع ها و سنسورهای اکسیژن هر دو ماهیت الکترونیکی دارند، اما تعرفه گمرکی برای هر کدام متفاوت است. به طور کلی تعرفه گمرکی قطعات خودرو در قسمت هفدهم فصل 87 ردیف 8708 کتاب مقررات صادرات و واردات تنظیم شده است.

لیست قطعات وارداتی خودرو

یکی از مهم ترین مسائلی که در واردات قطعات خودرو باید به آن توجه کرد، انتخاب قطعه مناسبی است که نیاز بازار را برآورده کند. برای انتخاب قطعه، شناخت کافی از بازار ایران و نیازهای آن و همچنین قوانین و مقررات واردات قطعات یدکی ضروری است. توجه داشته باشید که واردات برخی از قطعات خودرو توسط گمرک ایران ممنوع است.

در زیر با لیست بهترین قطعات خودرو برای واردات آشنا می شویم:

واردات لوازم جانبی خودرو

واردات اکسل

واردات گیربکس

واردات کاسه نمدی

واردات لنت و دیسک

واردات رادیاتور

واردات کلاچ، تسمه تایم، کمک فنر

واردات سیلندر، کاربراتور، بلبرینگ

آمار واردات قطعات خودرو

بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قطعات خودرو در سه ماهه اول سال 1401 در رتبه یازدهم قرار گرفت.مقایسه این آمار با همان آمار سال 1400 نشان می دهد که واردات قطعات خودرو از نظر وزنی 198 درصد افزایش یافته است. نتایج آمارها و بررسی ها نشان می دهد که بیشتر قطعات خودروهای وارداتی به ایران از چین است. در حال حاضر نیز شرکت های زیادی در این زمینه کار می کنند و در حال واردات قطعات هستند. لوازم یدکی جلیلی یکی از شرکت های مطرح در زمینه واردات قطعات خودرو چینی است. در ادامه بیشتر راجب به واردات صحبت خواهیم کرد.

قطعات خودرو از کدام کشورها وارد می شود؟

واردات قطعات خودرو از کشورهای مختلف امکان پذیر است، ایران به دلیل تحریم های اقتصادی و سیاسی قادر به تجارت با بسیاری از کشورها نبوده و واردات قطعات خودرو با محدودیت هایی مواجه است. چین، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و آمریکا به عنوان بهترین قطعه سازان خودرو در جهان شناخته می شوند. به دلیل محدودیت های تحریمی کشورمان، چین، امارات و ترکیه به عنوان مقاصد اصلی واردات قطعات خودرو برای تجار ایرانی شناخته می شوند.

البته در سال های اخیر بیشترین سهم واردات قطعات خودرو از چین بوده و پس از آن دوبی و ترکیه قرار دارند. البته امارات به دلیل دسترسی به بازارهای جهانی نقش یک کشور واسطه را در روابط تجاری ایران و کشورهای اروپایی ایفا می کند. توصیه می کنیم در صورتی که قصد واردات از امارات را دارید مقاله واردات قطعات خودرو از دبی را مطالعه فرمایید.از آنجایی که چین مهمترین شریک تجاری ایران برای واردات این قطعات است، در ادامه به نحوه واردات قطعات خودرو از چین می پردازیم.

چرا قطعات خودرو را از چین وارد کنیم؟

همانطور که می دانید تعداد خودروها در کشور رو به افزایش است و همین مشکل بازار قطعات خودرو را داغتر از گذشته کرده است. شاید فکر کنید چین تنها تولید کننده قطعات خودروی چینی است، اما باید بدانید که علاوه بر لوازم یدکی خودروهای چینی، قطعات سایر برندهای خودرو نیز در اینجا تولید می شود، حتی خودروهای آلمانی و آمریکایی. همچنین محدودیتی برای تولید قطعات یدکی خودروهای سنگین و نیمه سنگین در این کشور وجود ندارد و علاوه بر تولید قطعات خودروهای سواری، انواع قطعات سنگین، نیمه سنگین خودروهای سنگین و راهسازی تولید می شود. با توجه به سود بالای واردات قطعات خودرو از چین، مرکز فروش لوازم یدکی خودرو های چینی در حال حاضر در بازار جزو مشاغل پرسود است، نیاز روزافزون این کشور به قطعات یدکی خودرو و تنوع زیاد و قیمت مناسب قطعات یدکی ساخت چین، سود بالایی را در این تجارت به همراه داشته است.