شرکت‌های دانش‌بنیان نباید از شراکت واهمه‌ای داشته باشند/معرفی روش‌های شتاب‌دهی فناوران

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

یک مقام مسئول در شتاب‌دهنده‌ای گفت: تجربه اندوزی از شرکت‌های موفق و شراکت با افراد با تجربه، رمز موفقیت شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به صنعت و بازار است.

امیرحسین داوودی، رئیس هیئت مدیره یک شتاب‌دهنده تخصصی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شتاب‌دهنده‌ تخصصی صنعت پلیمر و پتروشیمی با محوریت فناوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از سال 1399 در پژوهشگاه پریمر آغاز به کار کرده است.

وی گفت: این شتاب‌دهنده تاکنون 80 طرح داوری داشته و هشت طرح نیز به عقد قرارداد رسانده است. از این هشت طرح، دو خروجی موفق داشته است. بر مبنای این دو خروجی، توانسته ایم دانش بنیان بودن شتاب‌دهنده را اخذ کنیم.

وی افزود: این شرکت پیرامون اجرای طرح های صنایع پلیمر، رنگ، رزین، کامپوزیت، نانو فناوری، صنایع پتروشیمی و نفت فعالیت دارد. طرح هایی که از فرایند داوری موفق بیرون بیایند و حاضر به سرمایه گذاری بذری باشند، یک شبکه‌ای از سرمایه‌گذاری در اختیارشان قرار می دهیم و سرمایه‌گذاران را به آنها معرفی می کنیم.

به گفته وی، همچنین در بحث تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه خودروسازی و محصولات بهداشتی مانند دستمال و دستکش نیز ورود پیدا کرده‌ایم و به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده ایم.

وی گفت: عموما در بحث شتاب‌دهی، شرکت ها آشنایی زیادی با شرکت‌داری ندارند. ما این شرکت‌ها را با مباحثی مانند شرکت‌داری، حقوق شرکت و آیین‌نامه های مربوط به شرکت‌داری آشنا می‌کنیم. همچنین فرایند ثبت شرکت را برای آنها تسهیل کرده و برای تکمیل تیم فناور و سازمانی به آنها کمک می کنیم؛ از اطلاعات نیروهای متخصصی که توسط ستاد نانو یا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری معرفی می‌شوند، استفاده می‌کنیم تا تیم‌ها تکمیل شوند و بتوانند فعالیت خودشان را آغاز کنند.

وی یادآورشد: برخی از شرکت‌ها نیز در تجهیزات، خرید دستگاه‌ها و فضای کار با مشکل مواجه هستند. ما برای گرفتن فضا و کارگاه  در پارک های علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاه ها به این شرکت ها کمک می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمدتا کار ما از جنس عملیاتی، شرکت‌داری، تجهیزداری و سرمایه‌گذاری (نه فنی) است. 90 تا 95 درصد شرکت‌ها مهارت کافی برای اجرای طرح هایشان دارند اما در اسکیل‌آپ کردن کسب و کارشان با مشکل مواجه‌اند. ما منتورهای دانشگاهی و صنعتی در اختیارشان قرار می‌دهیم تا پروژه‌هایشان را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: رمز موفقیت آنها در این مسئله است که از شرایط بازار نترسند. اغلب وقتی این افراد می خواهند فعالیت صنعتی خودشان را آغاز کنند، به آنها می گویند تولید، کار سختی است. بازار شما را اذیت می کند. بازار یک روز بالا و روز دیگر پایین است. این شرایط به این معنا نیست که آنها نتوانند کاری از پیش ببرند. همچنین این شرکت ها نباید تصور کنند که باید در ابتدا سرمایه عظیمی داشته باشند. اگر طرح خوب و پشتکار مناسبی داشته باشند حتما طرح شان به سرانجام می رسد و سرمایه‌گذاری نیز برایشان پیدا می شود.

وی بیان کرد: شرکت ها نباید از شراکت بترسند. یکی از راه‌های بزرگ شدن این شرکت ها شراکت با افرادی است که در صنعت موفق بوده اند. اگر این شرکت ها بتوانند با مجموعه هایی که رشد داشته‌اند ارتباط موثری برقرار کنند، مسیر راه برایشان هموار می‌شود زیرا دیگر نیاز نیست تجربه های آنها را تجربه کنند. کسانی که قصد ورود به صنعت را دارند اگر این دو توصیه را در گوشه ذهن شان داشته باشند، حتما به موفقیت دست پیدا می کنند.